کد خبر: ۴۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
منابع خبری بامداد شنبه از کودتای نظامی در ترکیه خبر دادند؛ فرودگاه آتاتورک و تلویزیون دولتی این کشور ابتدا به تسخیر عوامل کودتا درآمد، اما بعداً توسط معترضان مردمی پس گرفته شد.
ناطقان: نخست وزیر ترکیه بامداد شنبه برخی خبرهای قبلی درباره کودتای نظامی در ترکیه را تأیید کرد.

اولین خبرها از مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها آغاز شد. بعد از آن هم اخباری از تیراندازی در آنکارا و پرواز جنگنده‌ها با ارتفاع کم خبر دادند.

نیروهای ارتش توانستند برای ساعاتی کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند؛ اما مردم با حضور در خیابان‌ها، مجدداً این ساختمان‌ها را از دست عوامل کودتا آزاد کردند.  

اخبار لحظه به لحظه مربوط به این رویداد را در زیر بخوانید.

* * *

05:50: همزمان با اظهارات اردوغان انفجار مهیبی در استانبول به وقوع پیوست.

05:39: رجب طیب اردوغان، در اولین اظهارات در جمع مردم جنبش گولن را عامل این کودتا دانست و گفت که ترکیه را نمی‌توان با اقدامات غیرقانونی متوقف کرد و جنبش «گولن» قادر به اداره این کشور نیست.

وی همچنین گفت: «ترکیه دیگر ترکیه قدیم نیست و ترکیه جدید تصمیم خود را گرفته است. ما در فرودگاه آتاتورک هستیم که تا چند هفته قبل هدف حمله تروریستی داعش قرار بود.»

آقای اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که کودتاگران بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

05:15: محمد جواد ظریف در توئیتر نوشت که دفاع جانانه مردم ترکیه از دموکراسى و دولت منتخبشان ثابت مى کند که کودتا جایى در منطقه ما نداشته و محکوم به شکست است. 

05:11: خبرنگار الجزیره می‌گوید وضعیت تا دقایقی پیش خوب بود اما ناگهان تغییر کرد و نگران کننده شده است. جنگنده ای تا کنون 4 بار در دقایق گذشته دیوار صوتی را شکسته است. 

05:05: منابع خبری از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم استانبول خبر می‌دهند. جنگنده‌ها در ارتفاع کم پرواز می‌کنند. مردم روی زمین خوابیده‌اند. 

05:02: شبکه خبری الجزیره می‌گوید صدای انفجار هنوز در آنکارا به گوش میرسد و نمیتوان به طور قطعی گفت که کودتا در این شهر به پایان رسیده است.

05:01: شبکه خبری الجزیره نوشته فرمانده نیروی هوایی هنوز به کودتا واکنش نشان داده که این موضوع گمانه‌ها درباره احتمال دست داشتن او در ماجرا را تأیید می‌کند. 

04:57: «بینالی ایلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه اوضاع بار دیگر در کنترل دولت قرار گرفته، «فتح‌الله گولن» را که در آمریکا ساکن است، عامل کودتا دانسته است.

احمد داوود اغلو نخست‌وزیر پیشین هم با متهم کردن گولن، گفته است که به زودی اسامی افراد دخیل در کودتا اعلام می‌شود.

شبکه الجزیره به نقل از یکی از مشاوران ارشد اردوغان نوشته است که فتح‌الله گولن پشت کودتا بوده است.

این در حالی است که گولن دست داشتن در کودتا را رد و این اقدام ارتش را به شدت محکوم کرده است. 

 

 04:54: برخی اخبار تأیید نشده حاکی است هواپیمای اردوغان در فرودگاه آتاتورک فرود آمده است. 

04:48: تلویزیون تی‌آرتی ترکیه که بعد از کودتا قطع شده بود، پخشش را از سر گرفت.


04:44: هواپیمای اردوغان بر فراز استانبول در پرواز است و منتظر اجازه فرود است.

04:36: عکس/ مقاومت مردم مقابل تانک‌های عوامل کودتا در فرودگاه آتاتورک

04:29: نخست‌وزیر ترکیه بر فراز آنکارا، منطقه پرواز ممنوع کرد و گفت که هر هواپیمایی که بر فراز آنکارا پرواز کند ساقط می‌شود. 

04:28: سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه اعلام کرد وضعیت به حالت عادی است. 

04:27: نخست وزیر ترکیه از احزاب مخالف دولت به دلیل عدم حمایت از کودتای نظامی تشکر کرد.

با وجود برخوردهای شدید دولت اردوغان با مخالفان سیاسی ، تقریبا همه گروهای و احزاب این کشور با کودتای نظامی مخالفت کرده و خواستار احترام به نهادهای قانونی شدند. 

04:23: «احمد داووداوغلو»، نخست‌وزیر سابق ترکیه گفت پیش از این هم با کودتا مواجه شده بودیم اما این بار مردم در کنار حکومت ایستادند. فرماندهان ارتش اجازه ندادند این اقدام غیر قانونی به نتیجه برسد. مردم ترکیه نشان دادند که از لحاظ دموکراتیک رشد کرده اند. امشب شب عزت ماست. اکنون زمان مناسبی برای حمایت از دموکراسی بود.


رئیس سازمان اطلاعات ترکیه گفت رئیس ستاد ارتش که گروگان گرفته شده بود به کار خود بازگشته است.


05:32: اردوغان بعد از پیاده شدن از هواپیما در فرودگاه استانبول سخنرانی کرد. مصاحبه وی با شبکه TRT انجام شد که از عاملان کودتا پس گرفته شد. وی گفت که عاملان این کودتا مجازات خواهند شد. جمعیت زیادی اردوغان را احاطه کرده‌اند.


05:25:  شبکه المیادین از وقوع انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول خبر داده است.



05:23: خبرگزاری رویترز گزارش داد عوامل کودتا ساختمان پارلمان را بمباران کردند. ساختمان پارلمان سه بار هدف قرار گرفت. 12 نیروی پلیس بر اثر این حملات زخمی شدند.



05:21: ‏روزنامه «حریت» ترکیه نیز خبر داد که عده‌ای سرباز ارتش وارد مقر این روزنامه شده‌اند و آنها را گروگان گرفته‌اند.



05:16: پخش برنامه‌های «سی.ان.ان ترک» قطع شد. گزارش‌ها حاکی است نیروهای ارتش وارد ساختمان این رسانه شده‌اند.



04:10: شبکه خبری الجزیره گزارش داد 8 نفر در تیراندازی به افراد شرکت کننده در تظاهرات میدان تقسیم زخمی شدند. در پی درگیری‌ها در این منطقه، ارتش از میدان عقب‌نشینی کرده است.



یکی از مشاوران ارشد اردوغان هم گفته است که برخی از افراد نزدیک به گولن در کودتا دست داشته‌اند.



وزیر کشور ترکیه گفته است که کودتا در ترکیه شکست خورده است.


برخی منابع از شنیده شدن صدای یک انفجار دیگر در نزدیکی ساختمان تلویزیون ترکیه خبر داده‌اند. 



 



04:07: رسانه‌های محلی ترکیه از انفجار در نزدیکی پارلمان ترکیه خبر داده‌‌‌اند.



04:01: بعد از پس گرفتن تلویزیون دولتی و فرودگاه آتاتورک توسط مردم و نیروهای حامی اروغان، روند تحولات به سمت شکست کودتا پیش می‌رود.  نیروهای عوامل کودتا در حال بازداشت شدن هستند.



منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین