کد خبر: ۴۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
سال گذشته انتقاداتی متوجه خودروسازان بود اما حالا آمارها در حوزه کیفیت می گویند که آبی های جاده مخصوص پا در مسیر بهبود کیفیت گذاشته و به نتیجه مثبت هم رسیده اند.
ناطقان:آبی ها به ستاره های بیشتر می اندیشند

به گزارش خبرخودرو، سال گذشته انتقاداتی متوجه خودروسازان بود اما حالا آمارها در حوزه کیفیت می گویند که آبی های جاده مخصوص پا در مسیر بهبود کیفیت گذاشته و به نتیجه مثبت هم رسیده اند.

آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه کیفیت خودروهای ساخت داخل، در حالی به کیفی ترین خودروهای ساخت داخل از میان پنج ستاره، سه ستاره داده است که محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، بخش عمده ای از این ستاره ها را نصیب خود کرده اند.

در بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان، هایما S7 ایران خودروی خراسان که در خط تولید سوزوکی تولید می شود، شگفتی ساز شد و در اولین حضور خود در این جدول، سه ستاره در کنار نام خود قرار داد. همچنین خودروی رانا این شرکت که قبلا آنگونه که باید، نتوانست مشتریان خود را راضی نگه دارد و پژو پارس و تندر اتوماتیک این شرکت نیز، صدرنشینان بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان شده و چند ستاره دیگر را برای این شرکت رقم زدند.

اگر نگاهی به فرآیند حرکتی ایران خودرو در طول سه سال گذشته داشته باشیم، روند صعودی آبی های جاده مخصوص به بالای جدول را به ویژه در حوزه کیفیت شاهد خواهیم بود. حوزه ای که همواره مورد نقد بوده است.

آنگونه که گزارش فعالیت های بزرگترین شرکت خودروسازی ایران نشان می دهد، 276 پروژه محصولی برای افزایش کیفیت محصولات این شرکت در سال 94 طراحی شده که  206 و رانا، 80 پروژه محصولي، پارس و پژو 405 تعداد 97 پروژه محصولي و سمند و دنا 99 پر‍و‍‍ژه محصولي در این میان سهم داشته اند. همچنین سهم شاخص ها در پروژه هاي محصولي و مجموعه اي شامل آديت ظاهري درصد، آديت عملكردي 21 درصد و خدمات پس از فروش 53 درصد بوده است.

آمارها می گویند که ریل کیفیت در ایران خودرو روغن کاری شده و قطار کیفیت محصولات این شرکت، به سمت ایده آل ها در حال حرکت است. اما آیا کارشناسان صنعت خودرو نیز همین اعتقاد را دارند؟

بهبود كيفيت قابل لمس است

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه ایران خودرو بسیار خوب در حوزه ارتقای کیفیت پیش رفته است، تصریح می کند: ‌«حرکت و برنامه ریزی های ایران خودرو در چند سال اخیر در حوزه کیفیت بسیار خوب بوده و نتیجه هم داده است. خودروهای تولید امروز این شرکت با محصولات سال 90 و 91 قابل مقایسه نسیتند و می توان بهبود کیفیت را در آنها احساس کرد.»

این کارشناس صنعت خودرو، می افزاید: «مهندس یکه زارع مدیرعامل این شرکت، گفته بودند که باید سطح محصولات به حدی برسد که سرویس اولیه آنها در 10هزار کیلومتر باشد و همین حرف نقطه عطفی در حوزه کیفیت است و نشان از اعتقاد این گروه برای تحول در حوزه کیفیت دارد.»

كيفيت جدي گرفته شده است

محمدرضا برخوردار، عضو اتاق بازرگانی ایران، در این زمینه می گوید: «خوشبختانه در حال حاضر در برخی از مدل های خودروهای تولید داخل شاهد افزایش شاخص کیفیت هستیم. این خبر بسیار خوبی برای صنعت خودروی ایران است اما آن چیزی که خودروسازان باید آن را جدی بگیرند، کنترل کیفیت و بهبود آن است. نباید به همین شاخص ها بسنده کرد زیرا درست است که کیفیت بهبود پیدا کرده اما این بدان معنا نیست که کیفیت فعلی نقطه ایده آل است. امیدواریم که شرکت های خودروساز به این مهم توجه کرده و در همین مسیر گام بردارند.»

او می افزاید:‌« ایران خودرو در سال های اخیر خوب عمل کرده و برنامه ریزی های این شرکت برای آینده نیز مناسب به نظر می رسد.»

راهی که باید ادامه داد

همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان و کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه معتقد است: «ایران خودرو در زمینه افزایش شاخص کیفیت در سال های اخیر خیلی خوب عمل کرده اما باید همین مسیر را ادامه داده و کیفیت محصولات خود را تقویت کند. آن چیزی که موجب کم کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل در افکار عمومی می شود، قدیمی بودن مدل این خودروهاست که طبیعتا با ورود خودروهای جدید این مشکل برطرف خواهد شد.»

كيفيت انتها ندارد

کارشناسان نیز هم عقیده با آمار معتقدند که عملکرد آبی پوشان جاده مخصوص، در زمینه کیفیت رضایت بخش بوده است. اما پرسش اینجاست که این اندازه کیفیت برای جلب رضایت مشتریان کفایت می کند؟

کاکایی در این زمینه معتقد است:‌«این پرسش مهمی است، گرچه اگر با دید انصاف به ماجرا نگاه کنیم باید از اقدامات این گروه در راستای ارتقای کیفیت تقدیر شود اما نکته اینجاست که این میزان کافی نیست و همواره باید برنامه ها برای بهبود کیفیت ادامه داشته باشد که طبق اطلاعاتی که من دارم ادامه دار نیز خواهد بود. همچنین نباید فراموش کنیم بهبود کیفیت نیازمند جذب سرمایه های تازه بوده و با تنوع نیز گره خورده است.»

همچنین نجفی منش در این زمینه می گوید:‌»شاخص کیفیت اهمیت ویژه ای در جلب رضایت مشتریان دارد که خوشبختانه خودروسازان متوجه این موضوع شده و به سمت تقویت آن در حرکتند.»

برنامه ریزی های بلند مدت ایران خودرو، نشان از راه ادامه دار کیفیت دارد، حرف های مدیران این شرکت نیز در دو ساله اخیر گواهی می دهد که راه ایران خودرو دست کم تا زمان حضور مدیریت فعلی، ادامه بهبود کیفیت است. گام های این شرکت در این زمینه استوار بوده و امید است که استوار باقی بماند.
منبع:خبر خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین