کد خبر: ۵۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
حواشی چند روز اخیر تلفن‌های همراه آیفون، میزان تقاضا و قیمت را در بازار دستخوش تغییر کرده، تغییری که هر کدام از محصولات آیفون را تا 200 هزار تومان گران‌تر کرده ست.
ناطقان: در چند روز گذشته اخباری مبنی بر اخطار به شرکت اپل برای معرفی نمایندگی در ایران و قطع ریجستری محصولات آیفون این شرکت منتشر شد.

این اخبار در حالی دست به دست می‌شود که برخی افراد افزایش قیمت محصولات اپل به ویژه محصولات آیفون را پیش بینی می‌کردند و از سوی دیگر به جز محصولات اپل دیگر شرکت‌های آمریکایی همچون موتورولا و به لک بری در ایران نمایندگی فروشی ندارند.

در رابطه با برند اپل باید گفت که این شرکت تنها آیفون تولید نمی‌کند و محصولاتی همچون apple TV، Apple Watch، imac و ibook تولید می‌کند و جای سؤال دارد که چرا مسئولان تنها به فروش آیفون در ایران ایراداتی وارد کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا برند اپل نمایندگی خود را در ایران معرفی کند.

در ایران دو شرکت خصوصی از حدود دو سال گذشته با وجود آنکه اپل آمریکا اعلام کرده که هیچ نمایندگی در ایران ندارد، مدعی شدند که نمایندگی رسمی اپل در ایران هستند.

در کنار این شرکت‌ها، محصولات دیگر برندهای مطرح دنیا در ایران به فروش می‌رسد و با وجود آنکه وارد کننده اصلی برخی از این برندها از سوی شرکت مادر نمایندگی اصلی به حساب نمی‌آیند، مسئولان ابراز نگرانی نسبت به این برندها ندارند، به طور مثال یکی از شرکت‌های ایرانی که مدعی آن است که نمایندگی اصلی یک برند ژاپنی در ایران است، شرکت مادر مدعی است که این شرکت ایرانی تنها سرتیفیکیت فروش محصولات آن را دارد و به عنوان نمایندگی اصلی محسوب نمی‌شود.

در کنار  محصولات الکترونیکی، محصولات دیگری همچون خودرو به ایران وارد می‌شود که برخی از آن‌ها با وجود دارا بودن نمایندگی خدمات پس از فروش توان پاسخگویی به نیازهای مردم در تمام سطح کشور را ندارد و به نظر می‌آید خراب شدن یک خودرو مشکلات بیشتری نسبت به تلفن همراه برای یک فرد ایجاد کند.

با این تفاسیر همچنان جای سؤال است که چرا قرار بر آن است تا تلفن‌های همراه آیفون از بازار جمع آوری شود؟

گزارش میدانی خبرنگار میزان حاکی از آن است که میزان خرید محصولات اپل در بازار به شدت کاهش یافته و فروشگاه‌های پرزرق و برق اپل خالی از مشتری است. افرادی که در روز جاری پا به بازار تلفن همراه گذاشته‌اند تنها تلفن‌های همراه برند اپل را در دست گرفته و امکانات داخلی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در پاساژ علاءالدین به واسطه متراژ کم فروشگاه‌ها تلفن‌های همراه را تنها در زمان خرید می‌توان بررسی کرد از این رو بیشتر افراد در این پاساژ به دنبال کسب اطلاع از قیمت محصولات آیفون هستند که در این پاساژ قیمت این محصولات بین 100 هزار تا 250 هزار تومان افزایش یافته است، در این پاساژ به نظر می‌آید این افزایش قیمت میزان فروش را به شدت دستخوش تغییر کند.

یک فروشنده در پاساژ علاءالدین که ویترین مغازه خود را با محصولات آیفون تزئین کرده بود، گفت: در چند روز گذشته میزان فروش به شدت کاهش یافته و این کاهش قیمت در پی اخبار منتشر شده در راستای ریجستر نشدن محصولات آیفون است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت دیگر محصولات برند اپل در بازار دستخوش تغییر شده است، بیان کرد: تنها قیمت محصولات آیفون 100 هزار تا 200 هزار تومان گران شده است و دیگر محصولات همچون اپل واچ با تغییر قیمتی مواجه نشده است اما به دلیل روشن نبودن شرایط بازار مشتریان اپل واچ خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند.




کاهش تقاضا برای سیب گاز زده آمریکایی/ آیفون 100 تا 200 هزار تومان گران شد

اما دیگر پاساژهای خیابان جمهوری که فروشگاه با متراژ بزرگ‌تر دارد مردم برای چند دقیقه‌ای هم که شده با وجود آنکه قصد خرید آیفون را ندارند گوشی‌ها را در دست می‌گیرند و اطلاعات خود را از این گوشی‌ها افزایش می‌دهند.

یکی از فروشندگان محصولات آیفون در پاسخ به این سؤال که آیا صحبت‌های اخیر در رابطه با محصولات آیفون تأثیری بر بازار داشته است، گفت: از چند روز گذشته میزان فروش آیفون حدود 60 درصد کاهش یافته است و این موضوع به دلیل آن است که هیچ شرایطی روشنی پیش روی خریداران وجود ندارد.

کاهش تقاضا برای سیب گاز زده آمریکایی/ آیفون 100 تا 200 هزار تومان گران شد
وی خاطرنشان کرد: این‌گونه تصمیم گیری‌ها شایعاتی را پیش می‌آورد و از این موارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که احتمال داده می‌شود فردی به دنبال واردات محصولات اپل است. اما نباید فراموش کرد که این تصمیم عاملی شد تا دو شرکت که به دروغ مدعی داشتن نمایندگی اپل در ایران بودند از بازار جمع شوند و فروشگاه این شرکت‌ها در کنار ساختمان اصلی شرکت از سوی مسئولان پلمپ شده‌اند.

کاهش تقاضا برای سیب گاز زده آمریکایی/ آیفون 100 تا 200 هزار تومان گران شد
کاهش تقاضا برای سیب گاز زده آمریکایی/ آیفون 100 تا 200 هزار تومان گران شد
در این شرایط که اطلاع رسانی کاملی در رابطه با محصولات اپل صورت نگرفته است، برخی از فروشندگان برای آنکه پول بیشتری کسب کنند حدود 100 هزار تا 200 هزار تومان بیشتر از قیمت کالا از خریداران برای رجیستر کردن کالا دریافت می‌کنند.

حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که چه زمانی بازار به روال طبیعی خود بازخواهد گشت و آیا افزایش قیمتی که این محصولات به خود دیده‌اند از بین خواهد رفت؟ این اتفاقات در حالی رخ داده که در حدود یک ماه دیگر جدیدترین محصول آیفون از سوی شرکت اپل رونمایی می‌شود و تجربه گذشته نشان داده که در روزهای ابتدایی معرفی محصول جدید قیمت آن بسیار گران است و رفته‌رفته با کاهش قیمت محصول جدیدتر، محصولات قدیمی قیمت و تقاضای خود را از دست می‌دهند.




منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین