کد خبر: ۵۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
جعبه سیاه شستا رمزگشایی می شود؟
محمد دامادی نماینده مردم ساری از اعضای طراح تحقیق و تفحص از شستا در مجلس دهم گفت: این موضوع را جدی پیگیری کرده و در صدد آن هستیم که به لطف خدا و حمایت مردم بررسی‌های خود را در این سازمان انجام دهیم تا گزارش آن در صحن مجلس قرائت شود. هدف هم این است که با شفاف‌سازی روند فعالیت‌های این سازمان، پیگیری تخلفات گذشته و در صورت مشاهده موضوعات دیگر، آنها را به نهادهای مربوط اطلاع داده تا با موارد مدنظر برخورد شود.
ناطقان: صندوق تأمين اجتماعي به عنوان محوري‌ترين صندوق بيمه‌اي کشور و از بزرگ‌ترين نهادهاي بيمه‌اي منطقه غرب آسيا در راستاي تأمين آتيه نيروي کار کشور فعالیت می‌کند. سازمان بين‌المللي تأمين اجتماعي (ISSA) در چارچوب‌های هدايتي خود براي پايداري صندوق‌های تأمين اجتماعي توجه به موضوع سرمايه‌گذاري را براي تمام صندوق‌های مزبور امري ضروري دانسته تا اين صندوق‌ها درگذر زمان بتوانند ارزش دارایي‌ها و منابع خود را حفظ و صيانت نمايند. به همين منظور شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) به‌عنوان يک مجموعه تخصصي در امر سرمايه‌گذاري در تاريخ ۶/۱/۱۳۶۵ به صورت يک شرکت سهامي خاص با سرمايه اوليه ۲۰ميليارد ريال تأسيس شد. تامین اجتماعی بعد از وزارت نفت بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی بوده و به دلیل وسیع بودن امکانات مالی خود همیشه در تیررس اتهامات مالی به دلیل عدم شفاف‌سازی‌ها بوده که بر سر زبان افتادن این مجموعه مرهون نام سعید مرتضوی است. بعد از تکیه زدن مرتضوی بر صندلی ریاست سازمان تامین اجتماعی، حاشیه‌های سازمان شستا به رسانه‌ها و حتی به متن جامعه کشیده شد. در همین راستا مجلس بر حسب وظیفه نظارتی خود به این مساله ورود پیدا کرد و تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) و شرکت‌های تابعه آنرا در دستور کار مجلس قرار داد. به طوری که مجلس نهم بعد از بررسی‌های خود گزارش تحقیق و تفحص خود را در مجلس قرائت کرده و موارد مدنظر را اعلام کرد.

استارت تفحص از شستا

نمایندگان مجلس دهم این روزها با توجه به حضور جریان و چهره‌های اعتدالی، امیدهایی در دل مردم پدید آوردند. محمد دامادی نماینده مردم ساری از اعضای طراح تحقیق و تفحص از شستا در مجلس دهم  گفت: این موضوع را جدی پیگیری کرده و در صدد آن هستیم که به لطف خدا و حمایت مردم بررسی‌های خود را در این سازمان انجام دهیم تا گزارش آن در صحن مجلس قرائت شود. هدف هم این است که با شفاف‌سازی روند فعالیت‌های این سازمان، پیگیری تخلفات گذشته و در صورت مشاهده موضوعات دیگر، آنها را به نهادهای مربوط اطلاع داده تا با موارد مدنظر برخورد شود. وی افزود: امیدوار هستیم دولت محترم که تعاملات مناسبی را تا به امروز با مجلس برقرار کرده است، در این موضوع همچون گذشته همراه و همدل باشد. دامادی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به استناد ماده ۷۶ قانون اساسی، تحقیق و تفحص از این سازمان را ضروری می‌داند.

سوالات نمایندگان چیست؟

بنابر اخبار منتشر شده سوالات اصلی نمایندگان مجلس پیرامون مشکلات شستا به این شرح است: ۱- اوضاع نابسامان شرکت‌های تولیدی این سازمان.۲- سرمایه گذاری‌های غیرکارشناسی در این سازمان. ۳- تبدیل شرکت‌ها و هیات مدیره‌های مجموعه به حیاط خلوت سیاسیون و عدم توجه به رعایت الزامات قانونی و اداری و بی توجهی به حراست از سرمایه‌های بیمه‌شدگان و مستمری بگیران. ۴- بررسی دقیق از حیث از اجرای قوانین از جمله قانون تجارت، آیین نامه‌های مالی و مهاملاتی، مصوبات مجامع و نظایر آن. ۵-عدم ثبات مدیریت و عزل و نصب‌های خارج از اصول، شتابزده و غالبا سیاسی در انتخابات اعضای هیات مدیره و همچنین در مشاغل فنی و تخصصی در شستا و هولدینگ‌های تابعه و سپردن اداره امور به به نیروهای غیرمتخصص و ناکارآمد. ۶- نحوه و میزان حق جلسه و پاداش‌های غیرمتعارف پرداختی در این شرکت.

منبع: روزنامه آرمان

برچسب ها: شستا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین