کد خبر: ۵۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
به طور کلی فوبی به معنای ترس است. فوبی خاص ممکن است به صورت ترس از موضوعات مختلفی مثل عدد 13، سوزن، مار یا بلندی ظاهر شود.
ناطقان:به طور کلی فوبی به معنای ترس است. فوبی خاص ممکن است به صورت ترس از موضوعات مختلفی مثل عدد 13، سوزن، مار یا بلندی ظاهر شود. از آنجا که اصل کلی در تمام انواع فوبی ها یکسان است به ذکر چندمثال رایج بسنده می شود. برای مثال کسی که دچار فوبی پرواز است همواره از این که در هواپیما گیر بیفتد واهمه دارد.

 این ترس باعث تضعیف توانایی های این بیمار می شود زیرا مانع از سفرهای کاری هوایی او می گردد. به علاوه ممکن است موجب شود که چنین فردی اعضای خانواده اش را نیز از مسافرت با هواپیما منع کند. این بیماری علل مختلفی دارد اما غالبا به دلیل ناتوانی در اعتماد کردن به دنیای پیرامون با اطرافیان ظاهر می شود.

از دید رویکردهای روان شناختی، کاوش تفکرات در مورد پرواز و بررسی تمایلات جنسی و یا ترس هایی که وی به هنگام بروز فوبی پرواز با آن روبرو می شود ممکن است به بهبود علایم بیماری کمک کند. اگر زنی متوجه شود که علت ترس آگاهانه او از سقوط هواپیما ترس ناخودآگاهش از تنبیه شدن به خاطر تمایلات جنسی اش در حین مسافرت می باشد علایم بیماری اش کاهش می یابند. 

بعضی دیگر ممکن است از موفقیت و کسب موقعیت های شغلی یا تحصیلی بهتر در زندگی شان بترسند. برای مثال احتمال دارد یک مرد جوان به دلیل ترک منزل پدری، ازدواج یا هیجان ناشی از یک سفر کاری در هواپیما دچار حمله هراس شود. هیجان بالا رفتن در هواپیما ممکن است به طور ناخودآگاه یا تمایلات جنسی نیز مرتبط باشد. اگر این مرد بتواند ترس آگاهانه اش از هواپیما را با موفقیت های شغلی یا زناشویی که در انتظار اوست و ترسش از این پیشرفت ها ارتباط دهد به سرعت علایم اش کاهش می یابند. راهکارهای دیگری مثل مصرف دارو یا رفتار درمانی نیز می توانند به بهبود این اختلال کمک کنند.

در فوبی مکان های بسته بیماران از این که در فضایهای بسته گیر بیفتند و قادر به بیرون آمدن از آن جا نباشند هراس دارند. این ترس ممکن است با خیال پردازی در مورد گیر افتادن روی یک پل یا درون یک تونل همراه باشد. به هر حال ترس از حاضر شدن سر یک قرار ملاقات، استفراغ کردن در سالن تئاتر، راندن یک ماشین بدون آشنایی با قوانین رانندگی یا تحت درمان قرار گرفتن در بیمارستان یا یک کلینیک غالبا موجب بروز حمله هراس یا واکنش های اضطرابی می شوند.
 
فوبی اجتماعی ممکن است بیمار را به یاد خاطرات گذشته اش بیاندازد که معمولا در رابطه با درگیر شدن در یک موقعیت یا ارتباط با انسان هایی مثل مادر، اعضا خانواده یا افراد سوء استفاده کننده است و بیمار قادر به رهایی از این شرایط نیست. تقریبا تمام انواع فوبی ها قابل درمان هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین