کد خبر: ۵۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
براساس فیلم‌ها و تصاویری که از سوی پنتاگون منتشر شده است می‌توان گفت، نیروهای آمریکایی در جنگ خود علیه داعش از تسلیحات دارای فسفر سفید استفاده می‌کنند با این حال هنوز روشن نیست که دقیقاً این ماده مورد مناقشه چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ناطقان:به نوشته واشنگتن پست، گلوله‌های حاوی فسفر سفید به منظور ایجاد دود سفید و دادن علامت به نیروهای پیش تاخته استفاده می‌شود. اما این ماده اگر علیه سربازان یا غیرنظامیان استفاده شود می‌تواند زخم‌های ناشی از سوختگی ایجاد کند؛ زخم‌هایی که معمولاً برای گروه پزشکی که آن‌ها را تحت درمان نیز قرار می‌دهند، خطرناک است.

قوانین حقوق بشری تعیین کرده است که از این ماده تنها می‌توان در محل‌هایی که هیچ غیرنظامی در آن حضور ندارد، استفاده شود.

با این حال تصاویری که وب‌سایت روابط عمومی پنتاگون منتشر کرده نشان می‌دهد نیروهای مستقر در عراق از مهمات دارای فسفر سفید در جنگ استفاده می‌کنند.

در این میان جوزف اسکروکا، مدیر روابط عمومی ائتلاف ضد داعش روز چهارشنبه با تایید استفاده از گلوله‌های حاوی فسفر خاطرنشان کرد: از این گلوله‌ها تنها برای علامت دادن استفاده می‌شود.

وی تاکید کرده است که نیروهای ائتلاف از این گلوله‌ها با هوشیاری و براساس قانون درگیری‌های مسلحانه استفاده می‌کنند.

روز پنجشنبه سخنگوی ائتلاف ضدداعش در عراق بیانیه اسکروکا را تکمیل و عنوان کرد: در پیش زمینه این تصاویر منتشر شده گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری فسفری مشاهده می‌شود که به منظور علامت‌گذاری و علامت دادن استفاده می‌شود. ارتش آمریکا تمامی اقدامات برای به حداقل رساندن خطر آسیب‌های تصادفی به ویژه علیه غیرنظامیان و ساختارهای غیرنظامی انجام می‌دهد.

وی با این حال توضیحی درباره تعداد دفعات استفاده از این تسلیحات یا استفاده از آنها علیه دشمن یا تجهیزات آنها ارائه ندارد.

این مقام نظامی آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد که این تصاویر منتشر شده زمانی گرفته شده‌اند که نیروهای آمریکایی در حال پشتیبانی از پیشمرگ‌های کرد بوده‌اند و با استفاده از این گلوله‌ها سعی شده تا حرکت کردها در مقابل مواضع دشمن پنهان شود.

آمریکا پیش از این نیز در سال ۲۰۰۴ در عملیات فلوجه از فسفر سفید استفاده کرده بود.

در افغانستان نیز نیروهای آمریکایی در شرق این کشور از این ماده استفاده کرده‌اند. در سال ۲۰۰۹ ناتو به سوزاندن یک دختربچه هشت ساله به وسیله این مواد متهم شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین