کد خبر: ۵۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
سفیر کشورمان در روسیه گفت که مسکو به تمام تعهداتش برای انتقال سامانه دفاعی اس 300 به ایران عمل کرده است.
ناطقان:به نقل از خبرگزاری تاس، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که مسکو اجرای تعهداتش برای تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران را تکمیل کرده است.

سنایی تصریح کرد: مساله اس 300 کاملا بسته شده و تمام تجهیزات منتقل و تحویل داده شده است.

ایران و روسیه اولین بار در سال 2007 قراردادی را برای خرید سامانه دفاعی اس 300 امضا کردند اما رییس‌جمهور وقت روسیه در سال 2010 تحت فشارهای غرب و رژیم صهیونیستی به این بهانه که این قرارداد نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد و انتقال این سامانه به ایران را ممنوع کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه سال گذشته ممنوعیت تحویل سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد. از آن پس گفت‌وگوها میان دو طرف برای انعقاد یک قرارداد جدید آغاز شد.

سفیر تهران در مسکو روز سه‌شنبه نیز در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که ایران قصد دارد به همکاری نظامی با روسیه از جمله در رابطه با انواع تسلیحات که حصول توافق با شورای امنیت سازمان ملل را طلب می‌کند، ادامه دهد اما تحویل سامانه اس 400 به ایران در حال حاضر مطرح نیست.

سنایی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: تهران امیدوار است که روسیه حتی تسلیحاتی را که نیازمند دریافت مجوز از شورای امنیت سازمان ملل است، پس از دریافت چنین مجوزی به ایران تحویل دهد چون طبق تصمیمات گرفته شده درباره برنامه هسته‌ای ایران فروش انواع مختلف سلاح به ایران ممنوع نیست و فقط باید برای آن مجوز شورای امنیت سازمان ملل صادر شود.

او ابراز امیدواری کرد که همکاری میان نهادهای مربوطه در ایران و روسیه به چنان سطحی ارتقا یابد که دو طرف درباره فروش حجم بزرگ تسلیحات روسیه به تهران به توافق برسند و سپس باهم برای دریافت مجوز چنین معاملاتی به شورای امنیت مراجعه کنند.

وی با اشاره به همکاری تهران و مسکو برای از بین بردن ناآرامی‌ها در سوریه گفت: به طور کلی ایران و روسیه همکاری نزدیکی در خصوص موضوع سوریه دارند. در حال حاضر، مساله مهمی در این زمینه وجود ندارد و مواضع دو کشور در خصوص تهدیدات تروریستی مشابه است اما کشورهای غربی باید علیه تروریسم مبارزه کنند نه این که فقط درباره آن حرف بزنند.

سفیر ایران در روسیه با بیان این‌که تروریسم یک تهدید اصلی و مهم‌ترین مشکل تهران و مسکو چه در فرضیه و چه در عمل به حساب می‌آید، افزود: از این رو ما معتقدیم که تمامی نیروها باید برای مهار این موضوع با یکدیگر تجمیع شوند و تنها در این صورت است که کشورها می‌توانند در مشکلات دیگر وارد تعامل شوند. برخی کشورهای غربی به صورت تئوری می‌گویند که تروریسم یک مشکل است اما در عمل اولویت‌ها و برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که این مشکل هنوز قابل حل نیست.

او بر لزوم تغییر مواضع کشورهای غربی درخصوص بحران سوریه تاکید کرد و گفت: در این صورت است که آن‌ها می‌توانند به توافقی در زمینه حل و فصل ناآرامی‌ها در سوریه برسند. من فکر می‌کنم که اگر هرگونه راه‌حل مشترکی در این زمینه وجود داشته باشد، تنها بعد از اصلاح مواضع غرب به دست خواهد آمد.

سنایی درباره آغاز عملیات نیروهای عراقی برای باز پس‌گیری موصل گفت که دولت ایران در کنار عراق ایستاده و معتقد است که یک دولت قدرتمند در بغداد به نفع تمامی منطقه است.

وی تصریح کرد: این اقدام تنها در صورتی‌ می‌تواند یک تحول مثبت به شمار بیاید که تنها بخشی از تلاش برای مبارزه با تروریسم باشد، نه این‌که به‌ عنوان ابزاری برای مبارزه ژئوپولتیکی یا بخشی از طرحی به‌ عنوان مثال در رقابت‌های انتخابات آمریکا استفاده شود.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌آید که مهدی سنایی در واکنش به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا این اظهارت را بیان کرده است که گفته بود ایران برنده بزرگ در عملیات موصل خواهد بود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین