کد خبر: ۵۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
غلامعلی جعفرزداه ایمن آبادی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: داستان فتنه تمامی ندارد. ظاهرا عده ای تلاش دارند که همه یا کاسب فتنه باشند یا ساکت فتنه.
ناطقان:در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی  و ورزش و جوانان  تعدادی از نمایندگان برای موافقت و  مخالفت با وزرای  پیشنهادی ثبت نام  کردند.

اسامی  موافقان و مخالفان به قید قرعه به شرح زیر انتخاب شد:


-فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

موافقان: ابوالفضل سروش و مهدی شیخ

مخالفان: مهدی فرشادان و حشمت‌الله فلاحت پیشه

-سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

موافقان: محمد بیرانوند و محمدرضا تابش

مخالفان: حسن نوروزی و  مجتبی ذوالنوری

-مسعود سلطانی فر  وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

موافقان: موسوی و محمد نعیم امینی‌فرد

مخالفان: محمود شکری و حشمت‌الله فلاحت پیشه

اظهارات عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است مشکل اصلی مربوط به مدارس دولتی است که صدها کلاس بدون معلم یا با افراد غیرمعلم اداره می‌شوند در حالی که در برنامه دانش آشتیانی به مدارس غیردولتی توجه شده است.

به گزارش خانه ملت، اسدالله عباسی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با انتخاب وی گفت: سوال من از دکتر روحانی این است که چرا باز هم طبق معمول مشکلات کشور به گردن دولت قبل گذاشته شد و درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح کافی داده نشد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ما هم نمی گوییم اختلاس شده می گوییم 8 هزار میلیارد تومان از سهم فرهنگیان کجا رفته و چه کسانی مطالبات را پرداخت نکرده اند و اعلام عدم وصول از سوی چه کسانی است لذا کمیته تحقیق و تفحص شفاف سازی می کند.

وی در ادامه با اشاره به استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: انتظار بود دولت با تمام تیم به کمک فانی می آمد و اگر همین 4 هزار میلیارد تومان همان موقع قول داده می شد شاید مشکل آموزش و پرورش حل می شد چرا که در گذشته هم رهبری توصیه کرد و صلاح ندانست حاجی استیضاح شود و نمایندگان کوتاه آمدند لذا باید به جای پاک کردن صورت مسأله، مشکلات برطرف می شد.

عباسی ادامه داد: انتظار داشتیم اگر قرار بود جابحایی در وزارت صورت می گیرد از تحصیل کردگان فرهنگی استفاده شود که آنها هم می توانند آموزش و پرورش را با آموزش عالی پیوند دهند لذا نیاز نبود فردی از آموزش عالی بیاید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم همچنین سنخیتی میان رشته تحصیلی دانش آشتیانی با وزارتخانه پیشنهادی قائل نشد و گفت: ایشان فقط تخصص نوسازی مدارس دارند و ریاست مجتمع آموزشی مفید که تافته جدابافته و غیردولتی بوده و تابعیتی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی شود، نمی تواند ملاک باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های دانش آشتیانی در شأن نهاد فرهنگیان نیست، اظهار داشت: برنامه وی در 9 ماهه نمی گنجد و نمی توان طی این دوره اجرا کرد همچنین درباره راه اندازی برگزاری دوره های آموزشی مونته سوری برای فرهنگیان باید گفت فرد بانی یک لائیک بوده که ازدواج کلیسایی را قبول نداشته و از نظر سیاسی نیز بهایی و فراماسونری است که با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز با انگاره های سیاسی و اعتقادی ما جور نیست.

عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه در رابطه با تحول بنیادین در آموزش و پرورش طی 9 ماه کاری نمی شود کرد، متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس این موارد را قبلا تصویب کرده اند و الان نمی تواند وارد محتوای سند حاکمیتی را چون وقتی نداریم، به جای انتظار داشتیم درباره اصلاح و تقویت منابع انسانی به بحث مطالبات بازنشستگان به طور کامل پرداخته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین با اشاره به این مطلب که بحث ساماندهی معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی و توجه به دانشگاه فرهنگیان در برنامه های وزیر پیشنهاد نیامده، ابراز داشت: دانشگاه فرهنگیان بلاتکلیف است و به صورت سرپرستی اداره می شود لذا باید تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: در منابع مالی توسعه و تقویت مدارس صرفا به مدارس غیردولتی توجه شده در حالی که مشکل ما این نیست و مشکلات در حوزه مدارس دولتی است که صدها کلاس بدون معلم و یا با افراد غیرمعلم اداره می شود و توازن جنسیتی در مدارس تهران به هم خورده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سهم مدارس دولتی در برنامه های پیشنهادی دانش آشتیانی نیامده در حالی که در برنامه ریزی درسی به تغییر کتب درسی اشاره شده که طی این زمان امکان پذیر نیست لذا برنامه ای برای حال حاضر آموزش و پرورش نوشته نشده است.

فلاحت‌پیشه: تحصیلات دانش آشتیانی ربطی به آموزش و پرورش ندارد

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که تحصیلات دانش آشتیانی ربطی به آموزش و پرورش ندارد.حشمت الله فلاحت پیشه به عنوان نخستین مخالف دانش آشتیانی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و از روحانی گلایه کرد که ترمیم باید آسیب شناسانه باشد و انتظار این بود که در حوزه های انتخابی ترمیم صورت گیرد.

او خطاب به دانش آشتیانی گفت: تحصیلات شما به کار آموزش و پرورش نمی آید؛ اگر فضای فکری با فضای آن حوزه همخوان نباشد نمی توانیم به آن حیطه کمک کنیم. تحصیلات شما راه و سازه است. سوابقتان نیز غیر آموزش و پرورشی است. تنها سابقه آموزش و پرورشی شما مربوط به مجتمع مفید است که این مجتمع نیز در بین غیر انتفاعی ها اشرافی تر از بقیه است.

او ادامه داد: روز به روز از آموزش دولتی دور شده ایم و هر جایی هم شعاری داده شده برنامه عملیاتی داده نشده است. شما در مفید و جاهای دیگر که بودید باید مسئولیت آنها را بپذیرید. در فتنه و تحسن و تحریم انتخابات بودید باید آن را بپذیرید. آموزش و پرورش فضای حساسی است و سیاسی شدن آن به ضرر مملکت است.

او ادامه داد: چون شما با بدنه آموزش و پرورش ارتباط نداشتید امید نیست که مشکلات حل شود. برخی دوستان که با چند صد میلیون تومان پاداش خدمت بازنشسته می شوند نمی توان امید داشت مشکلات یک معلم را بفهمند. اگر میخواستید مشکلات حل شود فردی را از آموزش و پرورش می آوردید.

فلاحت پیشه متذکر شد: برنامه شما فقط شعار است و در عمل اتفاقی نیوفتاده است؛ هیچ طرح عملیاتی داده نشده است. روز به روز شکاف بین حقوق معلمان با متوسط کشوری بیشتر می شود. شما چقدر با درد معلمان حق التدریسی و آموزش یاران آشنا هستید. برخی از مدیرانی که بخش اعظم آنها در خارج درس خوانده اند نمی توانند آن را درک کنند. اگر ایران سرزمین ماست چرا در اینجا زندگی نمی کنند و درس نمی خوانند.

فلاحت پیشه با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش در راستای پیگیری برنامه های یونسکو آن را برنامه های لاییک غربی خواند و افزود: این که دانش آموزان هر چیزی را در حوزه آموزش در مدرسه تجربه کنند خطرناک است پس اصول و اعتقاد دینی ما کجا می رود؟ مشکل اصلی ما این است که سند بنیادین آموزش در کشور اجرا نمی شود.

او در پایان از نمایندگان خواست به فردی رای دهند که فضای فکری اش با بدبختی های موجود نزدیک باشد.

سروش: دانش آشتیانی به دنبال اصلاح جدی امور است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که در برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آمده است نشان می دهد که آقای دانش آشتیانی به وضع موجود راضی نیست و به دنبال اصلاح جدی امور است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل سروش که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس سخن می گفت تصریح کرد: در شرایط فعلی باید به آموزش و پرورش نگاه جدی داشت و برنامه سند تحول نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالا دستی حتما باید مورد توجه قرار گیرد و ایشان به خوبی قادر به پیشبرد این سند است.

وی افزود: هدف اصلی آموزش و پرورش، پرورش در کنار آموزش است ولی آنچه که امروز خروجی این وزارتخانه است با اهداف تفاوت دارد و ما نظام آموزش محور را داریم و باید بدانیم افزایش محفوظات اساس و هدف آموزش و پرورش نیست بلکه تمرکز در پرورش نیروهای انقلابی، خوش فکر و سازنده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش ما به لحاظ نیروی انسانی با استانداردها متفاوت است گفت: آنچه که آمار و ارقام نشان می دهد این است که کادر اداری در آموزش و پرروش بالاتر استانداردهای جهانی است، اما کادر آموزشی از استانداردهای بین المللی  کمتر است و این یکی از مشکلات اصلی ما در کشور است.

سروش خاطر نشان کرد: تامین منزلت و شان معلمان و تمرکز و سپردن کارهای مدارس به کادر آموزش و پرورش، تامین بودجه لازم و منابع جدید در آموزش و پرورش، مشارکت فرهنگیان در اداره مدارس، پاسخگویی شفاف در مورد عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله برنامه های مطلوب آقای دانش آشتیانی است که علاوه بر سایر برنامه هایشان به مجلس ارائه شده که قطعا می تواند به توسعه و تقویت آموزش و پرورش منجر شود.

وی با بیان اینکه معیار شایستگی و مهارت های حرفه ای معلمان برای اصلاح پرداخت و آموزش و پرورش می تواند بر افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش موثر باشد گفت: برنامه های آقای دانش آشتیانی عملیاتی، کارآمد، مثبت و خلاقانه است که قطعا موجب افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش می شود.

نماینده مردم تهران در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای دانش آشتیانی پرورش یافته خانواده ای متدین و انقلابی است و حضور فعالی در عرصه های مدیریتی و پشتیبانی جنگ داشته و در جبهه های مقدس ماندگاری زحمات ایشان تا اکنون ادامه دارد و در حوزه مدیریت شخصیتی سخت کوش، جدی و با سوابق معلمی و تدریس درخشانی بوده اند که به خوبی نیازهای آموزش و پرورش را می شناسد.

محمدی موافق دانش آشتیانی:
آقای دانش آشتیانی دست پرورده شهید رجائی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای دانش آشتیانی دست پرورده رئیس جمهور شهیدمان، شهید رجائی است که در کنار ایشان خدمات ارزنده‌ای انجام دادند.

داوود محمدی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد گفت: آقای دانش آشتیانی از اعضای فعال انجمن‌های اسلامی، انقلابی دانشگاه‌ها در پیش از انقلاب بودند و در ابتدای انقلاب لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تن کردند و در رعایت احکام اسلامی همیشه در بین مدیران مثال زدنی بودند.

وی افزود: در زمینه تعلیم و تربیت آشنا به علوم تربیتی و علم معلمی هستند و عملکرد موفقی در مدیریت موسسه آموزشی مفید داشته اند و در حوزه های مدیریت خرد و کلان کشور حضور داشتند.

وی تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی در سه دوره، در وزارت علوم معاونت این وزارتخانه را بر عهده داشتند که در هر سه دوره عملکرد موفقی را به جای گذاشتند و در استان‌های محروم کشور نیز مدارسی تاسیس کردند که به عنوان مدارس نمونه کشوری شناخته شد و قطعا با این عملکرد و سابقه و برنامه می‌توانند در آموزش و پرورش گره‌گشای مشکلات کشور باشند.

اظهارات تند نقوی‌حسینی

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست بلکه مرکز تعلیم وتربیت است. سید حسین نقوی حسینی در سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ابتدا چند بار تکرار کرد که رئیس جمهور دوران جنگ عامل فتنه بود اما بعد جمله‌ی خود را به این شکل اصلاح کرد و گفت: نخست وزیر دوران جنگ عامل فتنه شد.

وی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما هر بار به مجلس آمده صحبت می‌کنید وبعد تشریف می‌برید. همانطور که خود فرمودید ما از نقد استقبال می‌کنیم، بنده هم جسارت کرده وحرفهایی را به شما می‌گویم امیدوارم که به جهنم حواله نشوم. امیدوارم به بی سوادی  و بی انقلابی و نفهمی محکوم نشوم.

وی افزود: آقای رئیس جمهور انقلابی‌ها می‌فهمند متهم نکنید درست نیست. مگر در دولت جنابعالی به من رای داده نشد، احترام بگذارید ما انقلابی هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای رئیس جمهور این اقدام شما ترمیم کابینه نیست در جهت مطالبات مردم هم نیست. مردم امروز رفاه و رونق می‌خواهند . مردم جوانانشان با مدارک فوق‌لیسانس و دکترا بیکار هستند. دولت دراین مسیر چه قدمی برداشته است؟

نقوی حسینی اظهار کرد: آقای فانی را  مجلس می‌خواست استیضاح کند. دولت فرار رو به جلو کرد. در مورد آقایان جنتی و گودرزی هم بحث کارآمدی نبود. مباحث دیگری مطرح بود.

وی درادامه اظهارکرد: با آموزش و پرورش این کارها را نکنید، آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست مرکز تعلیم وتربیت است و متعلق به همه ملت ایران. این وزارت‌خانه یک میلیون و صد هزار معلم دارد چرا سیاسی برخورد می‌کنید.

نماینده ورامین در مجلس افزود: آقای رئیس جمهور وزیر شما کاملا بازیگر سیاسی است بنده در گورم باید پاسخگوی رایم باشم. ما رای می‌دهیم باید جوابگو هم باشیم. باید از عزت و استقلال و آزادی و ولایت فقیه دفاع کنیم و در برابر فتنه بایستیم در حالی که زویر شما بازیگر نقش فتنه است و در مجلس قبل هم بیش از 70 رای نیاورد.

نقوی در ادامه اظهار کرد: دانش آشتیانی اولین مدیر مدرسه تهران است که به جرم فتنه بازداشت می‌شود. آقای رئیس جمهور چرا این گونه صحبت می‌کنید. چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس معرفی می‌کنید. آیا در بین این همه معلم یک نفر شایسته وزارت‌خانه نیست. شما دانش آشتیانی را در مجلس قبل برای وزارت علوم معرفی کردید. آیا این کارها حاشیه‌ سازی نیست.

وی ادامه داد: شما که شعار عقل گرایی می‌دهید این همه سند فتنه مطرح شده شما دوباره همان فرد را معرفی می‌کنید. به این توجه داشته باشید که آموزش و پرورش گره دارد. معلمان انگیزشان را از دست دادند. حق آموزش  و پرورش نیست که این گونه با آن برخورد شود.

نقوی در ادامه بار دیگر با مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور گفت: شما تعریف جدیدی از فساد ارائه کردید می‌گویید این اختلاس نیست. این وام است. آیا ملت حرفهای ما رانمی‌شنوند. مطابق تعریف جنابعالی در دولت شما 8 هزار میلیارد  تومان به 30 نفر وام داده شده، آیا این اختلاس نیست؟ چرا موافقان وزیر در این موارد صحبت نمی‌کنند.

نقوی در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد:‌دانش آشتیانی موسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضاء کننده‌ی بیانیه‌های مختلف در سال88 و حمایت کننده از تحصن‌های غیر قانونی بوده است. اسناد آن را می‌دهم بیایید ببینید.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: آقای دانش آشتیانی بورس دولت هاشمی رفسنجانی در انگلیس بود و انشاءالله که بدون رابطه و بر اساس صلاحیت بوده باشد که وی در مدرسه ایرانیان مشغول تدریس شد. در آن مدرسه خواهر یک شهید گزارشی از عملکرد وی را برایم فرستاده است. آن رابه رئیس مجلس می‌دهم شما هم بیایید ببینید.

وی برخی ازمدارکی که در اختیار داشت را به رئیس مجلس ارائه کرد وگفت : اینها واقعیت است کسی که در دل و قلب خود راضی باشد دولت جمهوری اسلامی ایران شکست بخورد صهیونیست است. آیا ما نمی‌خواهیم دولت شکست بخورد. آقای روحانی مامی‌خواهیم دولت موفق و پیروز باشد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با اقتدار حرکت می‌کند، در لوزان شرط گذاشتیم پذیرفتند. الان هم دلمان می‌خواهد وزیری در آموزش و پرورش بیاید که شایسته باشد.

وی اضافه کرد:آیا در مجموعه دولت، غیر از این سه نفر افراد دیگری نبودند که معرفی شوند. قحط الرجال است؟

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: امروز روز امتحان مجلس دهم است. مجلس نهم در مقابل فتنه ایستاد. به رئیس جمهور گله می‌کنم. مگر آقا نفرمودند فتنه خط قرمز نظام است، آیا دولت خط قرمز نیست. فقط مجلس و قوه قضاییه جزء خط قرمز هستند.

دو گاف بزرگ نقوی حسینی در مخالفت با دانش آشتیانی

نقوی حسینی نماینده عضو جبهه پایداری که نطق او در مخالفت با دانش آشتیانی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش به دلیل توهین‌های مکرر و تلاش برای استفاده از «فتنه» به نفع خود مورد اعتراض اکثریت نمایندگان مجلس قرار گرفت، دو گاف بزرگ و عجیب در سخنان خود داد.

به گزارش دیده‌بان دولت، گاف اول این بود که نقوی حسینی دوبار با فریاد و تاکید گفت که «رئیس جمهور دوران دفاع مقدس سر فتنه و عامل اصلی فتنه است»، که تاکید دوباره نقوی حسینی با توجه به اینکه حضرت آیت الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور دوران دفاع مقدس بودند موجب حیرت و تعجب نمایندگان و هیات رئیسه مجلس شد.

گاف دوم نقوی حسینی که مدعی بود مدارک فراوانی علیه دانش آشتیانی دارد این بود که آشتیانی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم بوده که چند دقیقه بعد ‏غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در موافقت با آشتیانی یادآوری کرد که اساسا دانش آشتیانی نماینده مجلس ششم نبوده که بخواهد عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم باشد!

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
شیخ: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر داشت را انقلابی‌تر بدانیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنده شهادت می‌دهم که اگر لحظه‌ای احساس کنم هر فرد و وزیری بخواهد در برابر جریان مقدس انقلاب بایستد به عنوان اولین نفر در برابرش بایستم. حجت‌الاسلام مهدی شیخ در دفاع از وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش، گفت: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر کرد، انقلابی‌تر بدانیم؟ تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم؟

نایب رییس فراکسیون روحانیت مجلس گفت: خودم را برای موافقت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آماده کرده بودم اما سوالی دارم، تا کی می‌خواهید این روند را ادامه دهید؟ فردی آمد و وارد سیاست شد و سال‌ها نیروهای نظام را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت. به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم.

شیخ با انتقاد از سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: مخالفان و موافقان وزیر چه کسانی بودند. آقای ابوالفض سروش و آقای محمدی هر دو جانباز و آزاده هستند. آقای جعفرزاده نیز جانباز دفاع مقدس هستند. آیا امثال این آقایان کافر و ضدولایت فقیه هستند؟ این چه ادبیاتی است؟ این چه رفتار ضداخلاقی است؟ تا کی می‌خواهید این روش را ادامه دهید؟ آیا این نفاق و ایجاد انشقاق در نیروهای انقلاب نیست؟ با تهمت زدن و انگ زدن به نیروهای وفادار به انقلاب و به نیروهایی که  عمر و هستی‌شان را در راه انقلاب و نظام گذاشتند، تهمت نفاق بزنیم؟ آیا این کار با اسلام و با اخلاق  و سیاست‌مداری سازگار است؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: قرار بود به اخلاق رای  بدهیم. انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها و اخلاق بود. آیا این اخلاق و انسانیت و ارزش است؟ این رفتار کجای شعار انقلاب و راه شهداست؟ آیا دامن زدن به تفرقه، در قرآن آمده است؟ وظیفه ما در برابر تفرقه دشمن چیست؟ در آن تنور باید بدمیم یا باید آن را خاموش کنیم؟ حرکت دوستان عزیزم به کدام یک شباهت دارد؟ آیا زنده نگهداشتن اختلافات و نفاق‌ها که افرادی متاسفانه بدور از اخلاق ایجاد کردند، نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عذرخواهی می‌کنم که حالت احساسی پیدا کردم. عقده‌ای بود که در دلم جمع شده بود. باید سیاستی اخلاق‌مدارانه و انسان‌مدارانه در پیش بگیریم.

جعفرزاده ایمن آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
دانش آشتیانی هرگز بازداشت نشده است/ داستان برچسب نادرست فتنه گر زدن باید تمام شود

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی گفت: این مجلس با رای به دانش‌آشتیانی ثابت می‌کند هم ولایت‌مدار است و هم حامی و کمک کننده ملت و دولت.

به گزارش ایسنا، غلامعلی جعفرزاده در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با خطاب قرار دادن رییس‌مجلس گفت:‌آقای لاریجانی کمک کنیم تا  گزینه‌های پیشنهادی رییس‌جمهور رای بیاورند؛ مردم دچار مشکل هستند، چشم فرهنگیان امروز به مجلس است که آیا به وزرای پیشنهادی دولت رای می‌دهد؟

وی گفت: داوطلب شده بودم و خواهش کردم اجازه بدهند از آشتیانی دفاع کنم؛ و الا اسمم برای دفاع از ایشان در نیامده بود.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: امروز، روز اول ماه صفر است. دین ما دین دفاع از مظلوم است و دین اخلاق‌مداری است؟ داستان فتنه تا کی باید زنده نگهداشته باشد؟ اگر فردی فتنه‌گر است که باید محاکمه شوند، ساکتین فتنه هم که به دلیل منافع‌شان، ساکت بودند و  کاسب فتنه هم که برای این پست نامزد نمی‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بررسی کردیم که ایشان اصلا بازداشت نشده است؛ اصلا در مجلس ششم نبود که بخواهد بازداشت شود.

وی افزود: از فتنه می‌گوییم و از سران فتنه که ۸ سال هر بلایی که دل‌شان خواست سر کشور آوردند. برای دوستانی که نسبت به این مسئله سکوت کردند، متاسفم.  حالا به دوستان ما برچسب فتنه می‌زنند. مگر نهادهای امنیتی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تایید نکرده‌اند؟

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: ایشان مدیر مدرسه مفید بود که از ۳۰۰ دانش‌آموز این مدرسه ۷۰ نفر شهید شدند.

جعفرزاده خطاب به مخالفان وزیر پیشنهادی پرسید: اگر ادعا می‌کنید که از آقای آشتیانی پرونده دارید، چرا پرونده خود را به قوه قضاییه نمی‌دهید؟

نماینده مردم رشت در مجلس اظهار کرد: می‌گویند ایشان عضو آموزش و پروش نیست. مگر آقای نجفی که بعد از انقلاب از  وزارت علوم به آموزش و پرورش رفت، عضو آموزش و پرورش بود؟ فرهنگیان به دنبال فردی هستند که مشکلات‌شان را حل کند. رییس هیات دولت هم از مقام معظم رهبری حکم تنفیضی گرفته و تاکید دارد آشتیانی با هیات وزیران هماهنگ است و در مدت کوتاهی می‌تواند این وزارت‌خانه را اداره کند.

وی با طرح این پرسش که اگر مجلس به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور رای ندهد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: اگر رای ندهیم تا سه ماه آینده فردی نیست که از بودجه آموزش و پروش و وزارتخانه‌های ورزش و فرهنگ دفاع کند.

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به سخن حجت‌الاسلام شیخ موافق وزیر پیشنهادی، گفت: ایشان گفتند احساسی سخن گفتند، چه احساسی؟ عقلای مردم و کشور در مجلس جمع‌اند. همه ما نگرانیم و از همه چیز از جمله دارایی و جان‌مان گذشتیم و به پای  دفاع از نظام، ولایت فقیه و کشور ایستاده‌ایم.

جعفرزاده خطاب به منتقدان وزیر آموزش و پرورش هشدار داد: مجلس دهم، مجلس ولایتمدار است اما با تهمت، افترا و دروغ آخرتش را به دنیایش نمی‌فروشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت دچار مشکلات زیادی است، خاطرنشان کرد: درآمدهای گمرکی، مالیاتی و نفتی دولت با مشکل روبروست.

دانش آشتیانی: در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب بوده شرکت نداشته‌ام

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ابراز امیدواری به اینکه بتواند پس از رأی اعتماد دین خود را به فرهنگیان ادا کند، تأکید کرد که محور کلی برنامه‌اش در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.

به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: از همه نمایندگانی که در طول این چند روز در جلسات مختلف مباحث تخصصی را در رابطه با آموزش و پرورش مطرح کردند و نقطه نظرات مفید و کلیدی ارائه کردند سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانم پس از رأی اعتماد به عنوان یک خدوم ملت نسبت به آموزش و پرورش و معلمان دینم را ادا کنم.

وی افزود: از وزرای قبلی آموزش و پرورش خصوصاً آقای فانی کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم که در تمام مراحل در جهت ارتقای نظام آموزشی تلاش کردند.

دانش آشتیانی با اشاره به فرا رسیدن 13 آبان روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یادآور شد: در این روز خون پاک دانش‌آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخت.

وی با بیان اینکه برنامه‌ام در چهار بخش تدوین شده است،‌ گفت: مهمترین دغدغه‌ام آن است که باید آموزش و پرورش را بخش سرمایه‌ای کشور و نه بخش مصرف کننده دانست. مدرسه باید مهمترین واحد تأثیرگذار در توسعه کشور به شمار آید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه محور کلی برنامه‌اش در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است،‌ گفت: برنامه پیشنهادی‌ام واقع‌گرایی به تحول در نظام ‌آموزش و پرورش است، البته نمایندگان مخالف مطرح کردند که این برنامه اجرایی نیست. مسلماً احقاق تحقق آن در هشت ماه میسر نیست اما در انتهای برنامه‌ام، برنامه کوتاه مدتی منطبق با برنامه درازمدت آورده‌ام.

دانش آشتیانی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش گرفتار بیماری‌های ساختاری است،‌ گفت: مسأله آموزش و پرورش مسأله ملی است و حجم ‌آن به اجماع ملی نیاز دارد. مطمئناً بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه خودش برسانم. همه نمایندگان و دولت باید کمک کنند تا آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی و اهمیت‌دار کشور تلقی شود.

وی اضافه کرد: نگرانی نسبت به سرمایه‌های انسانی کمتر از نگرانی نسبت به سرمایه‌های طبیعی و فیزیکی نیست. ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم و از طریق کیفیت‌بخشی به فرآیندهای مدرسه، انسان‌هایی کارآمد تربیت کنیم چرا که نظام توسعه‌ای کشور به این انسان‌های کارآمد نیاز دارد و توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به‌هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وجود ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز و حدود یک میلیون معلم و مربی و بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه و آموزشگاه، تصریح کرد: در همین حال نظام آموزش عالی با بیش از ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد. در بخش شهرستان‌ها دانشگاه هست اما با صندلی‌های خالی مواجه هستیم اما همان‌جا مدرسه کم داریم و مدارس به صورت شیفتی کار می‌کنند یا در برخی از مناطق متاسفانه هنوز مدرسه‌ها کپری است. این عدم توازن از مشکلات اصلی آموزش و پرورش است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه طبق تحقیقات ملی معلمان، بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی در جامعه هستند، اضافه کرد:‌ یعنی از نظر شهروندان، معلمان دارای بیشترین حرمت هستند اما متاسفانه به رغم این احترام، از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان به سر می‌برند. این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه‌ای و چالشی اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

وی همچنین به چالش‌هایی در حوزه‌ی آموزش و پرورش به این شرح اشاره کرد: آموزش  مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگنای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزش و پرورش، ضعف مشارکت موثر خانواده‌ها، وجود شکاف میان دستگاههای ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این که تمرکزگرایی، دیوان سالاری و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است، گفت: متاسفانه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده و آموزش به مسابقه‌ای برای کسب صندلی‌های دانشگاه تبدیل شده است. ما شاهد اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت‌های زندگی، محیط زیست و  تفاوت‌های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور  هستیم که برنامه ریزی آموزشی را با تنگناهای مختلفی روبرو کرده است و برون داد این وضعیت ساختاری، تصویر نگران کننده‌ای از آموزش و پرورش در شرایط کنونی را به وجود آورده است.

دانش آشتیانی با بیان این که رتبه‌ی کنونی آموزش و پرورش در نظام بین‌الملل بر پایه‌ی ۱۵۱ شاخص بین‌المللی ، ۱۴۱ از ۱۸۷ است ادامه داد:‌ نظام آموزش  و پرورش دچار جمود و فرسودگی است و نظامی قدیمی فرسوده و کهنه است که آن را همین جور نگه داشته‌ایم و مثل یک موزه‌ی مقدس دست نخورده است . هر کس آمده گوشه و کنار آن را کم و زیاد کرده است و به طور کلی در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیر مولد، برنامه ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است که نمونه مشهود آن دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت است.

وی با بیان این که اکثریت دانش آموزان در آموزش و پرورش از دختران هستند افزود: متاسفانه با این وجود نقش خانم‌ها در مدیریت آموزش و پرورش کم رنگ است من این را نه به دلیل مسائل جنسیتی می‌گویم بلکه ما از نظر نگاه تربیتی نیازمند این هستیم که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش بیشتر استفاده کنیم.

دانش آشتیانی کهنگی مدارس را از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش بر شمرد و با اشاره به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش یاد آور شد: من مطالعات زیادی در این رابطه داشته‌ام و معتقدیم با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه‌ها قسمتی از مشکلات قابل حل است اگر چه این موضوع در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد علاوه بر این که باید در تمام برنامه‌های کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص یابد  و در رتبه‌های جهانی، درصدی که از GDP به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد باید  افزایش یابد، همین منابع می‌تواند بهتر هزینه شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت:‌در سالهای ۸۴ و ۸۵ ،۹۱ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرسنل و ۹درصد به کیفی سازی آموزش و پرورش اختصاص یافت و در وضع کنونی که ۳۰ هزار میلیاردتومان  بودجه آموزش و پرورش است، ۹۸ و نیم درصد به پرسنل و یک و نیم درصد به کیفیت بخشی اختصاص می‌یابد واین بدان معنا است که وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱۰۷ هزار مدرسه، فقط ۴۰۰ میلیارد تومان در دست دارند که باید برای کیفی سازی تجهیزات و موارد دیگر هزینه کنند البته بر اساس آخرین اطلاعات، همه این مبلغ را هم نمی‌توان خرج کرد و بعضا می‌گویند ۲۰۰ میلیون تومان به این منظور اختصاص می‌یابد که با این رویه هیچ گاه نمی‌توان مشکل آموزش و پرورش را حل کرد.

وی با بیان اینکه باید رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم که نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی است افزود:‌در مساله‌ی آموزش وپرورش نگاه جدید و روح حاکم بر سند تحول هم این است که مساله‌ی پرورش و مهارتهای زندگی باید تقویت شود و سیطره آموزش  بر پرورش کم رنگ شود و در واقع پرورش و آموزش غلبه کند تا در محیط مدرسه  از حافظه محوری به خلاقیت محوری، از کمیت‌های آموزشی به کیفیت‌های پرورشی ، و از فضای رقابتی غیر اخلاقی به فضای انسانی و اخلاقی میان دانش آموزان تغییر جهت دهیم.

پس از گذشت 22 و نیم دقیقه از زمان سخنرانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی لاریجانی رییس مجلس با اعلام تنفس جلسه نوبت صبح را تعطیل کرد و بعد از رای‌گیری از نمایندگان، ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جلسه ظهر امروز مجلس موکول کرد.

گزارش ایسنا از حواشی جلسه نوبت صبح مجلس برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را اینجا بخوانید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه اظهارات خود در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس در پاسخ به پرسش نمایندگان در مورد افزایش حقوق فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و عدالت آموزشی، اظهار کرد: من موضوع صندوق فرهنگیان را به شدت پیگیری می‌کنم و اجازه نمی‌دهم حقوق معلمین از بین برود. همچنین مسأله معیشت فرهنگیان را حل خواهم کرد و ان‌شاءالله در مورد معوقه فرهنگیان مبلغی که دولت تعیین کرده به عنوان قسمتی از بدهی معوق بازنشستگان پرداخت خواهم کرد.

دانش آشتیانی توجه به مناطق محروم و عدالت آموزشی را از اولویت‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: سابقه کاری من نشان می‌دهد که قطعاً به این مسأله خواهم پرداخت.

وی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف نیز گفت: من نماینده دور ششم نبودم و نمی‌دانم که این اطلاعات را از کجا می‌گویند. همچنین در زمانی که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در انگلستان بودم آقای انصاری که سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس بود با توجه به شناختی که از سابقه من در آموزش و پرورش داشتند از من خواستند در مدرسه جمهوری اسلامی ایران در انگلستان کمکی کنم و در هیأت امنای این مدرسه با حضور آقای انصاری عضویت پیدا کردم. مدیر مدرسه نیز از من خواست در این مدرسه به تدریس ریاضی بپردازم که این کار را کردم اما ریالی دریافت نکردم. اگر سندی هست که من ریالی از این بابت دریافت کردم آن را ارائه کنند.

دانش آشتیانی ادامه داد: من تمام زندگی خود را در راه انقلاب در بحران‌ها، مناطق محروم، جهاد سازندگی، جنگ و... گذرانده‌ام. در همین بحران وزارت علوم از من خواستند بعد از افتادن دو سه وزیر به وزارتخانه بیایم. اگر کسی دلسوز انقلاب نباشد در این شرایط حاضر نمی‌شود قبول مسئولیت کند یا در همین مقطع گفتند در وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به سوابق خود یادآور شد: من روحانی‌زاده هستم، سوابقم را از میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو بپرسید که قدمی جز در راه انقلاب و جهاد برنداشتم. من برای انقلاب نگرانم و برای دانشجوها و دانش آموزانم که ببیند کسی که اینقدر در راه انقلابو مملکتش کار کرده می‌گویند بازداشت شده است. من یک روز هم بازداشت نشده‌ام. آقای نقوی مدرک بازداشت من را به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند و اگر مدرکی نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که ایشان بازداشت نشده است. این کار را نه برای من بلکه برای مردم انجام دهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: من وفادار به انقلاب و توصیه‌ها و منویات مقام رهبری هستم و معتقدم مقام رهبری با تیزبینی مسائل آموزشی و پرورشی را دنبال می‌کند. من دارم ایثار می‌کنم و می‌آیم که خواسته ایشان را درباره تحول در آموزش و پرورش اجرا کنم. کیست که برای هفت، هشت ماه بیاید و مشکلات ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم را با کمبودهای مالی این وزارتخانه که بیش از صد مشکل دارد بپذیرد؟

دانش آشتیانی اضافه کرد: چرا کسانی را که تابع ولایت هستند می‌خواهید بی‌انگیزه کنید. من ۶۰ سال از عمرم گذشته و ۴۰ سال آن را در انقلاب بودم و ناامید نمی‌شوم. قبلاً هم تهمت‌های ناروایی به من زده‌اند که به آن پاسخ دادم اما به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب بوده شرکت نداشته‌ام و نخواهم داشت. نمایندگان هم با سعه صدر مسائل من را شنیدند اگر تشخیص دادند می‌توانم کمکی به آموزش و پرورش کنم، سمعاً و طاعتا و اگر تشخیص ندادید باز هم در خدمت شما و آموزش و پرورش هستم.
منبع: افتاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین