کد خبر: ۵۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
با شروع فصل پاییز و آمدن میوهای این فصل می‌توان با گنجاندن این میوه‌ها به سبد و رژیم غذایی علاوه بر بهره بردن از ارزش تغذیه‌ای آنها، از بیماری کبد چرب که شایع این روزها شده است هم پیشگیری و یا حتی درمان نمود.
ناطقان:هپاتیت، کبد چرب، سرطان کبد، سیروز کبدی (تنبلی کبد)، سنگ کیسه صفرا و یرقان از بیماری‌های مهم و رایج کبد هستند و امروزه به علت مشکلات تغذیه‌ای و مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده با چربی بالا بیماری‌های کبدی از جمله "کبد چرب" بسیار رایج و شیوع پیدا کرده است. کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه ناصحیح از مشکلات پزشکی رو به گسترش در جهان صنعتی امروز است. کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. 

شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران: چاقی، دیابت، سوءتغذیه، کاهش وزن ناگهانی، اختلالات مادرزادی، سوء جذب چربی، تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات، گرسنگی طولانی مدت و بالا بودن چربی خون است. افزايش مصرف غذاهاي چرب و آماده، و عدم فعاليت مناسب يا گسترش زندگي ماشيني، بيماري‌هاي مختلفي به همراه آورده است. مشکلات کبدی امروزه از جمله مضرات مصرف مواد غذايي نامناسب مي‌باشد. امروزه متاسفانه بيماري کبدچرب که نسبتاً شايع شده است، با وزن بيمار ارتباطي مستقيم دارد و با توجه به افزايش چاقي در جوامع مختلف (از جمله ايران) نيز رو به افزايش است. با توجه به افزايش چاقي در جوامع مختلف از جمله ايران، شيوع اين عارضه نيز رو به افزايش است. افراد چاق، افراد مبتلا به ديابت و چربي خون بالا و بي‌تحرک، مصرف بعضي داروها نيز مي‌تواند باعث رسوب چربي در کبد شود، همچنين کاهش سريع وزن در کساني که قبلاً به چاقي مبتلا بوده‌‌‌اند، مي‌تواند اين عارضه را در پي داشته باشد.

با شروع فصل پاییز و آمدن میوهای این فصل می‌توان با گنجاندن این میوه‌ها به سبد و رژیم غذایی علاوه بر بهره بردن از ارزش تغذیه‌ای آنها، از بیماری کبد چرب که شایع این روزها شده است هم پیشگیری و یا حتی درمان نمود.

زرشک: برگ، پوست و ریشه زرشک حاوی آلکالوئید و میوه زرشک حاوی ویتامین C، قند، پکتین و موسیلاژ می‌باشد. زرشک و آب زرشک سبب تصفیه خون، درمان سنگ کیسه صفرا، درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی و مقوی کبد می‌باشد. همچنین پوست و ریشه زرشک سبب درمان یرقان و زردی می‌شود.

انار: میوه انار حاوی انرژی، کربوهیدرات، قند، پروتئین، فیبر، چربی، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، آهن و ویتامین‌های: B1 ،B2 ،B3 ،B5 ،B6 ،B9 ، C می‌باشد. آب انار داراي قند، تانن و ماده مفيد ديگري به نام مانتين است كه براي كبد مفید مي‌باشد و موجب تصفيه كبد مي‌گردد.

گریپ فروت: میوه گریپ ‌فروت حاوی قند، چربی، کاروتنوئید، فلاونوئید، املاح معدنی از جمله پتاسیم و ویتامین C می‌باشد. خوردن این میوه در صبح ناشتا ادرار را زياد و سموم را از بدن خارج مي‌کند، در نتیجه سبب تصفيه خون و كليه و كبد را پاك مي‌نمايد.

به: حاوی قند، مواد نشاسته‌ای، املاح معدنی مانند: کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم، ویتامین‌هایی مانند: B1، B2، B3، A، C، همچنین ترکیباتی چون: تانن، فلاونوئیدها، پکتین، اسیدهای گیاهی و مواد معطر می‌باشد. میوه به مقوی و محافظ کبد است.

کدوتنبل: میوه کدوتنبل حاوی روغن، پکتین، پروتئین، املاح معدنی مانند: منگنز، روی، مس و سلنیوم، کاروتنوئید، کاروتن و بتاکاروتن می‌باشد. کدوتنبل یرقان (زردی) را از بین برده و مقوی کبد می‌باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین