کد خبر: ۵۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن و بالا بودن نرخ سود بانکی دو دلیل اصلی این روزهای رکود بازار مسکن از سوی فعالان مسکن مطرح می‌شود و آنطور که اکثر فعالان بازار عنوان می کنند نباید منتظر رونق مسکن در سال ۹۶ باشیم.
ناطقان:  کارشناسان معتقدند که رشد بیش از حد قیمت مسکن در سال های 90 و 91 موجب کاهش قدرت خرید متقاضیان در سال های بعد شده است، بنابراین کاهش قدرت خرید متقاضیان از یک سو و بالا بودن نرخ سود بانکی موجب رکود 4 ساله مسکن شده است.

اگر چه رکود کنونی مسکن موجب شده تا قیمت مسکن ثابت و حتی در برخی مواقع کاهش یابد، اما همین رکود خرید و فروش تهدیدی علیه ساخت‌و‌ساز مسکن شده و این بخش را که بطور مستقیم بیش از چند صد شغل ایجاد می کند را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان مسکن که گفته بود رکود کنونی بازار مسکن حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در سال 90 و 91 است گزارشها از بازار مسکن حاکی است که ساخت و ساز به حدی کاهش یافته است که به راحتی می توان در مناطق مختلف تهران تعداد واحدهای در حال ساخت را رصد کرد.

اکثر مشاوران املاک معتقد هستند که پایین بودن قدرت خرید مسکن باعث شده تا سازندگان نیز با این عنوان که سود چندانی از بابت ساخت و ساز نصیبشان نمی‌شود سرمایه خود را نزد بانک ها سپرده گذاری کنند.

البته این روزها متقاضیان مسکن نیز همانند سازندگان مسکن ترجیح می دهند به جای خرید مسکن سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و چون وضعیت کسب و کار چندان مناسب نیست بانک ها را مامن خوبی برای امرار معاش خود برگزینند.

مسئولان دولتی بر این باور هستند نقطه شروع رونق در بازار معاملات مسکن پایان نیمه اول سال 95 است اما گزارش‌های میدانی حاکی از این است که رونق محسوسی هنوز وارد بازار مسکن چه در خرید و فروش و چه در ساخت و ساز نشده است. صدور پروانه ساختمانی در شهریورماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است،اما اکثر سازنده‌های مسکن از ترس فروش نرفتن واحدهای مسکونی هنوز رغبتی برای ورود به عرصه ساخت و ساز از خود نشان نمی‌دهند.

* سال آینده هم مسکن از رکود خارج نمی شود

حسینی یک مشاور املاک فعال در منطقه 11 به خبرنگار فارس می گوید: خرید و فروش مسکن همچنان راکد است و اینکه می گویند خرید و فروش رونق گرفته به هیچ وجه صحت ندارد و با این وضعیت سال آینده هم مسکن از رکود خارج نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی هزینه انشعاب آب،برق و گاز و از سوی دیگر سایر هزینه های صدور جواز ساخت و ساز بالا می رود آیا انبوه سازان در این وضعیت که قدرت خرید پایین است و خریداری وجود ندارد برای ساخت و ساز اقدام می کنند.

حسینی گفت:به عنوان مثال یک انبوه سازی در این منطقه مجبور به ساخت یک قطعه زمین 300 متری در بافت فرسوده شد اما شهرداری تهران از او بابت صدور جواز 230 میلیون تومان هزینه دریافت کرد در حالیکه طبق قانون هزینه این انبوه ساز به دلیل ساخت در بافت فرسوده باید با تخفیف همراه می شد پس وقتی این هزینه ها به ساخت و ساز تحمیل و قیمت تمام شده بالا می رود می بینیم که انبوه ساز از ساخت و ساز دلسرد شده و دیگر اقدامی برای ساخت و ساز نمی کند.

*بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز در آینده خطراتی در پی دارد/هزینه های انشعاب 3 برابر شده

حیدری یکی از انبوه سازان منطقه 11 که برای جویا شدن وضعیت واحدهای مسکن خود به بنگاه مسکن مراجعه کرده بود به خبرنگار فارس می گوید:هزینه های انشعاب افزایش یافته و متاسفانه شهرداریها نیز هر روز هزینه های صدور جواز را بالا می برند، بطوریکه شهرداری برای صدور جواز قطعه زمینی که در بافت فرسوده و در موقعیت R251 قرار داشت 120 میلیون تومان دریافت کرد.

وی ادامه داد:هزینه های انشعاب سه برابر شده است و یک میلیون تومان هم به هزینه فاضلاب اضافه شده است پس وقتی این هزینه ها به ساخت و ساز تحمیل می شود آیا می توان در این فضا که خریدار مسکن را باید با ذره بین جستجو کرد اقدام به ساخت و ساز کرد.

*تا نرخ سود کاهش نیابد مسکن از رکود خارج نمی شود/مسکن سال 97 رونق می گیرد

وی ادامه داد:وقتی فضای ساخت و ساز تنگ شود و تعداد واحدهای در حال ساخت کاهش یابد در آینده عرضه مسکن از این وضعیت کنونی که از تقاضا عقب است عقب تر خواهد ماند و خطرناک خواهد شد.

حیدری گفت:تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد بازار مسکن همین است و از رکود هم خارج نمی شود.

به گفته وی،هنوز دلیل دریافت 18 میلیون تومان پولی که بیمه تامین اجتماعی از سازنده ها دریافت می کند را نمی دانم پس این هزینه ها مطمئنا بر روی قیمت ها سرشکن شده و فشار آن بر متقاضیان وارد خواهد شد.

*دادن آمارهای غلط کمکی به بازار مسکن نمی کند/وام 80 میلیونی هم همینطور

قربانی یکی دیگر از مشاوران املاک می گوید:دلیل دادن آمارهای غلط و نادرست در خصوص پیش رونق و یا افزایش تعداد معاملات مسکن را از سوی مقامات دولتی و مسئول را نمی دانم، چرا که در طی چند ماه گذشته تنها دو واحد مسکونی در این بنگاه معامله شده است.

وی ادامه داد:متقاضیان مسکن پولی برای خرید مسکن ندارند و این وام های 80 میلیونی هم که هنوز وارد بازار نشده است نمی تواند کمکی به بازار مسکن کند و مطمئن باشید که رکود مسکن در سال 96 هم ادامه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد:اگر این وام های 80 میلیونی بخواهند تاثیری بر بازار بگذارند قطعا برای واحدهای زیر 200 میلیون تومان است بنابراین اگر دولت و یا بانک مسکن زمان بازپرداخت اقساط این وام ها را به 15 یا 20 سال افزایش می داد به نفع متقاضیان مسکن کار کرده بود.

*فروشنده ها به دنبال خریدار هستند اما اگر برعکس شود وضعیت خطرناک می شود

اکثر مشاوران املاک معتقد هستند که این روزها که دوره رکود است و برخی از سازنده ها نیازمند پول هستند به دنبال خریدار می گردند اما اگر روزی برسد که مسکن از رکود خارج شود آن وقت وضعیت خطرناک شده و فروشنده ها قیمت را بالا می برند.
برچسب ها: قیمت مسکن ، سال96
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین