کد خبر: ۵۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
سخنگوی حشد شعبی عراق از آغاز مرحله سوم عملیات آزادسازی غرب موصل خبر داد.
ناطقان:به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، احمد الاسدی، سخنگوی حشد شعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: با همت مبارزان و شجاعت حشد شعبی که مسئولیت مقابله با داعش و تندروی را برعهده گرفته است، مرحله سوم عملیات آزادی غرب موصل آغاز شد.

وی از تمامی مردم به ویژه در مناطق اشغال شده خواست برای تحقق پیروزی تاریخی و چشمگیر به مبارزان کمک کنند.

الاسدی گفت: مأموریت قهرمانان حشد شعبی تنها با دستیابی به هدف مطلوب به پایان خواهد رسید.

نیروهای حشد شعبی عراق در راستای عملیات آزادی موصل، آخرین مقر داعش در این کشور پیشتر کنترل مناطقی در غرب موصل را در دست گرفته و بیشتر خطوط امدادرسانی داعش بین سوریه و موصل را قطع کردند. هدف این نیروها پیشروی به سمت شهر تلعفر است. ترکیه تهدید کرده که در صورت رسیدن حشد شعبی به شهر تلعفر وارد عمل خواهد شد و اجازه نخواهد داد که این نیروها کنترل این شهر را در دست بگیرند.

حشد شعبی عراق روز گذشته در راستای پیشروی خود جاده بین غرب موصل و تلعفر را قطع کردند.

نیروهای پلیس فدرال عراق نیز که روز یکشنبه از آزادی تمامی مناطق محور جنوبی موصل خبر دادند، اکنون خود را آماده می‌کنند تا از محور جنوب وارد شهر شده و خود را به مرکز موصل برسانند.

رائد شوکت فرمانده پلیس فدرال عراق گفت:‌ نیروهای پلیس مساحت کامل محور جنوب استان نینوا را که ۱۸۴۶ کیلومتر است آزاد کردند و این یگان‌ها بر  ۹۴  روستا تسلط یافته و ۹۳۵ تروریست را از پای درآوردند.

گشودن یک جبهه جدید در داخل شهر موصل از شدت فشارها بر نیروهای مبارزه با تروریسم که از محور شرق وارد شهر شده‌اند، می‌کاهد.

ارتش عراق پس از آزادی مناطق اطراف موصل از محور شرق و شمال وارد شهر شده اما با موانعی برای رسیدن به مرکز شهر مواجه شده است که از جمله این موانع تک تیراندازهای داعش، بمب‌های کار گذاشته شده و حضور غیرنظامیان است.

در همین حال، نیروهای عراقی در جریان پاکسازی مناطق آزاد شده در استان نینوا، به کلیسایی در شهر بخدیدا دست یافتند که داعش آن را به کارخانه تولید موشک تبدیل کرده بود. بخدیدا بزرگترین شهر در دشت نینوا است که در سال ۲۰۱۴ به دست داعش افتاد و نیروهای عراقی هفته پیش آن را آزاد کردند.

از سوی دیگر، حمید افندی، فرمانده پیشمرگ‌ها در جبهه شهر بعشیقه گفت: نیروهای پیشمرگ هرگز از مناطقی که کاملا تحت سلطه خود درآورده‌اند عقب‌نشینی نخواهند کرد و هر وجب از خاک این شهر متعلق به اقلیم کردستان عراق است.

افندی ادامه داد: پیشمرگ‌ها شهر بعشیقه را با خون خود از چنگ داعش درآوردند و قصد عقب‌نشینی از آن را ندارند و به طور کامل آن را در اختیار دارند و مین‌ها و مواد منفجره کار گذاشته شده پاکسازی شده است.

وی ادامه داد: می‌توانم بگویم که ادارات دولتی و ساختمان‌های مسکونی به زودی آماده استفاده خواهند بود و شهروندان می‌توانند به شهر خود بازگردند. ما قصد داریم تونل‌هایی که داعش ساخته را حفظ کنیم و از آن یادبودی برای فرزندان‌مان بسازیم و به جهان نشان دهیم که پیشمرگ‌ها با داعش در تونل‌های زیر زمینی جنگیدند.

وی افزود: ما منتظر دستور بارزانی برای عملیات بازپس‌گیری سایر مناطق تحت کنترل داعش هستیم.

پیشمرگ‌ها ۲۳ اکتبر عملیات بازپس‌گیری بعشیقه را که اکثر ساکنان آن ایزدی و مسیحی هستند آغاز کردند و بعد از محاصره شهر از چهار محور توانستند آن را آزاد کنند، در حالی داعش هنوز در روستاهای شهر بعشیقه است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین