کد خبر: ۵۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
موضع گیری های تند و متناقض ترامپ نسبت به خاورمیانه به ویژه مساله تروریسم و جنگ در عراق و سوریه باعث شده است که از اظهارات او برداشت های گوناگونی صورت گیرد.
ناطقان:انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ هشتم نوامبر(18 آبان ماه) برگزار شد و دونالد ترامپ با کسب 274 رای الکترال توانست به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده برگزیده شود. اما مواضع و اظهار نظرهای تند، عجیب و غریب و متناقضِ ترامپ از هنگامی که به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد تا زمانی که به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، بهت و نفرتِ افکار عمومی را نه فقط در آمریکا که در خارج از این کشور به همراه داشت.
شعارهای انتخاباتی ترامپ از سیاست و رویدادهای داخلی آمریکا تا جنگ سوریه و وجود تروریسم در عراق را شامل می شود. اظهارات تاریک او درباره اخراج مهاجران، ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا، تناقض گویی درباره تروریسم و داعش و بسیاری مسائل دیگر موجب شد که افزون بر دموکرات ها، برخی اعضای حزب جمهوری خواه نیز نسبت به مواضع او اعلام انزجار کنند.
اما مسائل خاورمیانه به ویژه جنگ و تروریسم در سوریه و عراق، دست داشتن رژیم عربستان سعودی در حادثه تروریستی یازده سپتامبر نیز بخش مهمی از مواضع رییس جمهور منتخب آمریکا است که گاه در تقابل با سیاست های ایالات متحده قلمداد می شود. ترامپ در اظهار نظرهای گوناگونی می گوید: «جنگیدنِ همزمان با بشار اسد و (گروه تکفیری- تروریستی) داعش دیوانگی و حماقت است»؛ «اسناد بدست آمده بطور جدی و قاطع به نقش رژیم سعودی دراین واقعه تروریستی[یازدهم سپتامبر] اشاره دارد»؛ «عربستان، باید سه چهارم ثروت خود را به آمریکا بابت حمایت های داخلی وخارجی نیروهای نظامی ما از این نظام بپردازد»؛ «واشنگتن با بی ثباتی عراق، زمینه ظهور داعش را فراهم کرد»؛ «صدام آدم بدی بود؛ آدم بسیار بدی بود. اما می دانید در چه کاری مهارت داشت؟ تروریست ها را می کشت»؛ «مبارزه با تروریسم بر سرنگونی دولت اسد اولویت دارد»؛ «ما موصل را داشتیم اما وقتی نیروها را از عراق خارج کردند آن را از دست دادیم و اکنون دوباره برای گرفتن موصل می جنگیم».
گزارش حاضر نگاهی دارد به مهمترین مواضع ترامپ که در بازه زمانی اول فروردین تا پایان آبان 95ماه مطرح شده است
 
مبارزه با تروریسم بر سرنگونی دولت اسد اولویت دارد 
- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارش نوزدهم مهرماه خود نوشت: دونالد ترامپ حمله به مواضع ارتش سوریه را نادرست دانست و گفت: سیاست آمریکا برای مسلح کردن شورشیان در کشورهای مختلف، به «فاجعه» منجر شده است.
به نوشته این خبرگزاری؛ ترامپ در مناظره با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات، درباره اظهارات معاون خود که خواستار مداخله نظامی در سوریه شده بود، گفت: من و او در این باره صحبت نکرده ایم و من مخالف او هستم.

- روزنامه «نیویورک تایمز» هشتم آبان ماه ، نوشت: دونالد ترامپ، موضع دولت آمریکا در قبال بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را احمقانه خواند و مورد انتقاد قرار داد. این روزنامه به نقل از ترامپ افزود: جنگیدنِ همزمان با بشار اسد و (گروه تکفیری- تروریستی) داعش دیوانگی و حماقت است.

- شبکه «روسیا الیوم» نیز 31 تیر ماه با اشاره اینکه ترسیم استراتژی ترامپ در قبال خاورمیانه، به نقل از او نوشت: مبارزه با تروریسم بر سرنگونی دولت اسد اولویت دارد.به گزارش این شبکه، ترامپ در مصاحبه ای گفته است اسد مرد درستی نیست ... اما خطر گروه داعش برای آمریکا به مراتب بیشتر است.

نقش عربستان درباره حادثه تروریستی یازده سپتامبر
- شبکه فاکس نیوز در گزارش 31 فروردین ماه با اشاره به تاکید ترامپ بر ضرورت و اهمیت انتشار گزارش کمیته تحقیق واقعه یازدهم سپتامبره نقل از او نوشت: او اطمینان دارد در این گزارش اسناد رسوا کننده ای در مورد نقش عربستان سعودی در این واقعه تروریستی وجود خواهدداشت...ما از عربستان مراقبت کردیم و اکنون کسی نمی تواند آزاری به عربستان برساند، زیرا ما مراقب آنها هستیم. ما اکنون همه چیز را از دست دادیم.
به گزارش این شبکه خبری؛ وی خواستار انتشار فوری گزارش کمیته تحقیق یازدهم سپتامر شد و گفت این گزارش که به گفته او اسناد رسوا کننده ای در آن وجود دارد، می بایستی مدت ها پیش درمعرض دید مردم آمریکا قرار می گرفته است.
ترامپ با تاکید بر این که می داند در این گزارش چه اسنادی وجود دارد به صراحت گفت که اسناد بدست آمده بطور جدی و قاطع به نقش رژیم سعودی دراین واقعه تروریستی اشاره دارد.این 'یک مسئله خیلی جدی است'.
فاکس نیوز افزود: ترامپ به این مسئله نیز اشاره کرد که او از مدت ها قبل گفته است که آمریکا به دروغ عراق را عامل این حمله تروریستی وانمود کرده و به این بهانه این کشور را مورد حمله قرار داده بود و افزود که یقین دارد انتشار این گزارش درستی نظر او را اثبات خواهد کرد.
وی گفت: خوب است که در نهایت بدانیم که دوستان ودشمنان آمریکا چه کسانی هستند، و افزود که او در انتظار خواندن اسناد رسوا کننده ای است که در این گزارش وجود دارد.

- خبرگزاری رویترز 15 فروردین در گزارشی نوشت: ترامپ با ابراز نگرانی از روابط آمریکا با کشور غنی از نفت عربستان، این کشور را به نپرداختن سهم خود بخاطر حمایت واشنگتن از این کشور متهم کرد این خبرگزاری به نقل از ترامپ افزود: ما از عربستان مراقبت کردیم و اکنون کسی نمی تواند آزاری به عربستان برساند، زیرا ما مراقب آنها هستیم. ما اکنون همه چیز را از دست دادیم.

-به گزارش سوم خردادماه «روزنامه اینیدپندنت»؛ترامپ نخستین نامزد ریاست جمهوری آمریکاست که عربستان را آشکارا مورد انتقاد قرار می دهد. وی سال گذشته در سخنانی با کم اهمیت جلوه دادن جایگاه عربستان در سیاست خارجی آمریکا آل سعود را گاوی شیرده دانسته بود که هروقت دیگر نتواند به آمریکا دلار وطلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می کنیم.
وی گفته بود: عربستان، باید سه چهارم ثروت خود را به آمریکا بابت حمایت های داخلی وخارجی نیروهای نظامی ما از این نظام بپردازد.

واشنگتن با بی ثباتی عراق، زمینه ظهور داعش را فراهم کرد
- خبرگزاری«فرانسه»، 16 تیرماه در گزارشی نوشت: ترامپ در اظهاراتی عجیب از صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق به علت آنچه وی آن را مبارزه با تروریسم می خواند، تجلیل کرد.به نوشته این خبرگزاری؛ وی که قبلا نیز حمایت خود را از دیکتاتورهای خاورمیانه اعلام کرده بود، گفت: واشنگتن با بی ثباتی عراق، زمینه ظهور داعش را فراهم کرد.
ترامپ در اظهاراتی ضد و نقیض درباره تروریسم و «صدام حسین»گفت: صدام آدم بدی بود؛ آدم بسیار بدی بود. اما می دانید در چه کاری مهارت داشت؟ تروریست ها را می کشت. این کار را خیلی خوب انجام میداد. آن ها برای تروریست ها قانون و برهان نمی آوردند و حرف نمی زدند. کار تمام بود! اکنون، عراق برای تروریست ها مانند [دانشگاه] هاروارد است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ترامپ که مشهور به اظهارات و مواضع بسیار عجیب و ضدو نقیض است، سال گذشته هم گفته بود که اگر معمر قذافی دیکتاتور فقید لیبی و صدام حسین هنوز در قدرت بودند، دنیای بهتری داشتیم. وی در توجیه این سخنان گفته بود که وضعیت فعلی حقوق بشر بسیار وخیم تر از زمان حکومت این افراد بر لیبی و عراق است.

- شبکه«فاکس نیوز»29 مهرماه با اشاره به اظهار نظر ترامپ پاسخ به سوالی درباره عملیات آزادسازی موصل و اینکه آیا پس از آزادی موصل نیروهای آمریکا را برای پر کردن خلاء وارد می کنید؟ به نقل از او نوشت:ما موصل را داشتیم اما وقتی نیروها را از عراق خارج کردند آن را از دست دادیم و اکنون دوباره برای گرفتن موصل می جنگیم. حدود سه ماه پیش اعلام کردند که می خواهند رهبران داعش را بزنند و موصل را هدف حمله قرار بدهند ، پس اصل غافل گیری چه شد؛ همه (رهبران داعش) از آنجا رفتند.

 ترامپ و دولت ترکیه
- شبکه «روسیا الیوم» 31 تیرماه به نقل از ترامپ نوشت: در صورتی که در انتخابات پیشرو پیروز شود، ترکیه و دیگر کشورهایی که به گفته وی دارای رژیم دیکتاتوری هستند در خصوص عملیات پاکسازی و پیگرد نیروهای مخالف خود یا نقض آزادی های مدنی، آنها را تحت فشار نخواهد گذاشت.
به گزارش روسیا الیوم؛ ترامپ با تحسین رجب طیب اردوغان گفت: من برای او شایستگی زیادی قائلم چرا که توانست کودتا را به جهت مخالف هدایت و آن را خنثی کند. با وجود آن که بسیاری می گویند کودتا در ترکیه ساختگی بوده است، اما من اعتقادی به این حرفها ندارم.
روزنامه «نیویورک تایمز» نیز 31 تیرماه در گزارشی به نقل از ترامپ نوشت: اگر رئیس جمهور شوم، ترکیه و سایر کشورهای هم پیمان خودکامه را درباره پاکسازی دشمنان سیاسی شان یا سرکوب آزادی های مدنی تحت فشار قرار نخواهم داد و آمریکا باید قبل از تلاش برای تغییر در رفتار سایر کشورها، « افتضاحات و خرابکاری های خود را جبران کند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین