کد خبر: ۵۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
فوق تخصص جراحی سینه با اشاره به راه‌های تشخیص زودرس سرطان سینه گفت: تنها روشی که تشخیص این سرطان را قطعی می‌کند نمونه‌برداری یا بیوپسی است.
ناطقان:دکتر محمد هادی‌زاده فوق تخصص جراحی سینه در ارتباط با راه‌های تشخیص زودرس سرطان سینه اظهار داشت: روش‌های تشخیصی متعددی برای بررسی تومورهای مشکوک به سرطان در سینه وجود دارد. این روش‌ها که گاهی به تنهایی و گاهی همراه با یکدیگر برای تشخیص به کار می‌روند عمدتا شامل نمونه‌برداری یا بیوپسی، ماموگرافی، سونوگرافی و معاینه هستند.

وی افزود: تنها روشی که تشخیص سرطان سینه را قطعی می‌کند نمونه‌برداری یا بیوپسی است که در آن قسمتی از یک تومور یا تمام آن از سینه خارج شده و به وسیله میکروسکوپ بررسی می‌شود البته عمل نمونه‌برداری توسط جراح و بررسی از طریق میکروسکوپ و متخصص آسیب‌شناسی انجام خواهد گرفت.

فوق‌تخصص جراحی سینه ادامه داد: بیوپسی ممکن است با روش جراحی انجام شود به این ترتیب که بسته به اندازه تومور و شرایط بیمار با استفاده از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، روی محل تومور در سینه برش داده می‌‌شود، تمام تومور یا قسمتی از آن خارج شده و سپس بخیه زده می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه خارج شده به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال می‌شود اضافه کرد: بیمار روز پس از این عمل قادر به انجام کارهای روزانه خویش است و فقط طی چند هفته بعد از آن نباید با دست سمت نمونه‌برداری شده اجسام سنگین را بلند کند.

به گفته هادی‌زاده زخم بیوپسی معمولا در کمتر از 10 روز بهبود خواهد یافت و بیمار قادر به کارهای روزانه خویش است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: روش‌های دیگری نیز برای نمونه‌برداری وجود دارد از جمله نمونه‌برداری به وسیله سوزن که در حال حاضر استفاده از آن رواج یافته است. در این روش و تحت بی‌حسی موضعی با یک برش بسیار کوچک، پوست باز شده و به وسیله سوزن‌های بخصوصی که CORE ننامکیده می‌شود چندین نمونه از تومور برداشته خواهد شد.

وی گفت: این روش بسیار آسان و موثر بوده و تقریبا همه آزمایشات لازم بر روی نمونه‌های بدست آمده از آن امکان‌پذیر ا ست. همچنین گاهی بیوپسی از همان ابتدا در اتاق عمل انجام شده و در مواردی که احتمال سرطانی بودن تومور زیاد است و روش‌های تشخیصی دیگر مثل ماموگرافی نیز احتمال بدخیمی را مطرح کرده‌اند برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند بیمار را به اتاق عمل ببرند.

فوق‌تخصص جراحی سینه عنوان کرد: بیمار در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی یک نمونه فوری به آزمایشگاه از آن گرفته و در صورتی که جواب حاکی از سرطان باشد عمل جراحی سینه در همان مرحله انجام می‌شود.

هادی‌زاده گفت: در تشخیص سرطان سینه تکنیک‌های تصویربرداری همچون ماموگرافی، سونوگرافی،‌ داکتوگرافی و ام‌آر‌آی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی درمورد روش‌های تشخیص زودرس در سرطان سینه گفت: امروزه سرطان‌ها به عنوان یکی از مهمترین معضلات جوامع بشری شناخته شده‌اند و با توجه به افزایش شیوع برخی از انواع سرطان‌ها در قرن اخیر مقابله با این بیماری اهمیت خاصی دارد.

هادی‌زاده اضافه کرد: مقابله با بیماری سرطان دارای دو بخش پیشگیری و درمان است. لذا امروزه دانشمندان علوم بهداشتی به واژه جدیدی به نام غربالگری دست یافتند که هدف از آن تشخیص زودرس سرطان سینه و زمانی که این بیماری یک توده کوچک بوده و هنوز به قسمت‌های دیگر بدن انتشار پیدا نکرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه روش برای تشخیص زودرس سرطان سینه وجود دارد که شامل معاینه ماهانه سینه توسط خود فرد، معاینه توسط پزشک و ماموگرافی است. البته این روش‌ها می‌تواند بسته به ذهن فرد به تنهایی یا توام با یکدیگر استفاده شود.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین