کد خبر: ۶۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
سخنگوی وزارت خارجه در مورد مواضع اروپا در ارتباط با تحریم‌ها علیه ایران و همچنین تصویب قانون داماتو در سنای آمریکا علیه ایران گفت:‌آن‌ها علاقه‌مند هستند که روابطشان با ایران ادامه پیدا کند و با هرگونه اخلال در بحث برجام مخالف هستند.
ناطقان:بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران افزود:  این نشست در مسکو برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوالی درباره برگزاری  برخی راهپیمایی‌ها علیه ایران در آنکارا واستانبول و این که آیا ایران در برابر این موضوع واکنش و اعتراضی داشته است، گفت: ما مراتب اعتراص خود را به مقامات ترکیه اعلام کردیم و سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه احضار شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی نشست کمیسیون  مشترک برجام در سطح معاونین برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  در مورد سفر اخیر آمانو به تهران و اینکه آیا آقای آمانو با این سفر قرار است پیامی را از ایران به طرف‌های مقابل ایران در گروه 1+5 و موضوع برجام انتقال دهد، افزود: سفر آقای آمانو در تهران در چارچوب ارتباطات و رایزنی‌های مستمری که با ‌آژانس داریم انجام شده است.

وی با اشاره به برخی از محورهای مذاکرات آمانو با مقامات کشورمان در جریان سفر روز گذشته‌اش در تهران، گفت: در این سفر در مود وضعیت کنونی و آتی برجام و همکاری‌های ایران و آژانس بحث و گفت‌وگو شد و مطلب خاصی نبود که ایشان بخواهند پیامی را منتقل کنند.

وی با اشاره به رایزنی‌های فنی انجام شده بین آمانو و مقامات ایران، افزود: ایشان تأکید کردند که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و رضایت کامل از این موضوع داشتند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده به تازگی آقای کری و ظریف گفت‌وگوی تلفنی در مورد بحث برجام و همچنین قانون ISA داشته‌اند، گفت: با توجه به وضعیتی که در سنای آمریکا پیش آمده و مصوبه سنا در مورد قانون داماتو تماس‌هایی وجود داشته و تذکرات لازم،‌ تبادل‌نظرها و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه کویت قرار است به نمایندگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران مذاکراتی داشته باشد و صحت و سقم این اخبار، اظهار کرد: خوب است که صحبت‌های زیبا به جای صحبت‌های مضر بشنویم. ما این که کویت علاقه‌مند است که فرستاده‌ای به ایران داشته باشد و این فرستاده با سفر به ایران با مقامات ایرانی مذاکره کند شنیده‌ایم ولی اینکه این فرستاده نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس یا کشورهای دیگر دارد یا نه اطلاعی نداریم. موضع ما نسبت به همسایگانمان مشخص است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در برابر هر گام مثبتی که برداشته شود پاسخ مثبتی نیز آنها از سوی ایران دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در مورد انجام این سفر تاریخ مشخصی نداریم ولی همانطور که گفتم شنیده شده که احتمالاً مقامی از کویت به ایران سفر خواهد کرد. البته بهتر است که منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر شاهد این بودیم که در برابر سفارت و کنسولگری ایران در آنکارا و استانبول در ارتباط با موضوع سوریه و حلب تظاهرات‌های اعتراضی برگزار شده و در همین چارچوب برخی می‌گویند که تظاهرات برگزار شده در ترکیه در برابر سفارت ایران سازماندهی شده بوده و با حمایت حزب حاکم در ترکیه انجام شده است، گفت: ما در چند روز گذشته چند تظاهرات را در آنکارا و استانبول داشتیم. تظاهراتی که در آنکارا در برابر سفارت ایران برگزار شد غیرمتعارف و ناسنجیده بود. بدون اینکه به سفارت ایران از قبل اطلاع داده باشند.

وی افزود: به طور معمول وقتی می‌خواهد تجمعی در برابر سفارت یک کشور برگزار شود پلیس آن کشور باید به مقامات آن سفارتخانه اطلاع دهند در حالی که این اطلاع‌رسانی به سفارت ایران در ترکیه انجام نشده بود و این تظاهرات در ساعتی غیرمتعارف نیز برگزار شد.

وی با بیان اینکه آسیبی به سفارت ما در جریان این موضوع وارد نشده است، افزود: ما سفیر ترکیه را در تهران احضار کردیم و مراتب اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم. بعداً تظاهرات کوچک‌تری در استانبول و آنکارا برگزار شد که این تظاهرات توسط پلیس مدیریت شد و ما مراتب اعتراض خود را نیز بار دیگر اعلام کردیم.

وی افزود: ما تصور می‌کنیم که این اقدامات هدایت شده و توسط افراد خاص یا احزاب و گروه‌های خاصی در منطقه انجام شده است. آنها تلاش داشتند که این اقدام را به کشورهای دیگر نیز سرایت دهند بدون اینکه دلیل و توجیهی داشته باشند و درواقع به بهانه حلب این تظاهرات را برگزار کرده بودند. البته در برابر سفارت روسیه در ترکیه نیز تظاهراتی برگزار شد و فقط در جلوی سفارت ما نبود.

وی افزود: عده‌ای در ترکیه سعی داشتند که فضا را در ترکیه علیه ایران خراب کنند.

قاسمی گفت: اینکه این اقدامات از چه جایگاه و منبعی تغذیه شده برای ما روشن است و ما اطلاعات و اشراف کامل در این زمینه داریم.

قاسمی در مورد واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر ترزا می، نخست وزیر انگلیس علیه ایران، اظهار کرد: وزارت امور خارجه از ابتدا با توجه به وظایف ذاتی خود اقدامات لازم را انجام داد و دو بار رئیس نمایندگی انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. بار اول سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و در بار دوم در غیاب آقای سفیر کاردار این کشور در تهران احضار شد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مواضع لازم را در این ارتباط اتخاذ کرده، ‌ادامه داد: رفتار آنها تحت کنترل و نظارت ماست و اظهارات آنها را ما مرتب رصد می‌کنیم و به ‌هنگام و به‌ موقع در صورت نیاز اقدامات و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین چارچوب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بحثی در مجلس از سوی برخی از نمایندگان مطرح است که سطح روابط ایران و انگلیس در اعتراض به اظهارات اخیر مقامات انگلیسی علیه ایران کاهش پیدا کند، گفت: این موضوع از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است ولی من رسماً چیزی را ندیده‌ام و در قالب سیاست‌های کلی کشور چنین بحثی مطرح نیست.

وی ادامه داد: گاهی اقدامات و سخنانی توسط برخی از کشورها انجام و یا مطرح می‌شود که متناسب با آن اقدامات لازم صورت گرفته و انجام می‌شود.

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حضور سفیر ایران در وزارت امور خارجه انگلیس، گفت: ایشان در جریان حضور در وزارت امور خارجه انگلیس در مورد بحث سوریه و حلب رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشتند و محور این حضور همانطور که گفتم بحث سوریه و حلب بوده است.

وی ادامه داد: ما از طریق نمایندگی‌های خود در خارج از کشور مشاوره و رایزنی‌هایی را با دیگر کشورها داریم و نظرات آنها را نیز در مورد تحولات جاری در منطقه و مسائل بین‌الملل می‌شنویم و با آنها گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خود که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید در مورد اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با عادل الجبیر که گفته بود ما با ایران در مورد یمن گفت‌وگوهایی را داشته‌ایم و همچنین ادعاهای او در مورد نفوذ ایران در یمن، گفت: ما هیچ مذاکره‌ای با طرف‌ آمریکایی در مورد هیچ موضوعی به جز برجام نداشته و نداریم. مسائل منطقه از جمله یمن موضوع مشترک بین ایران و آمریکا نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه موضع ایران در مورد یمن روشن است، ادامه داد: دخالت‌های خارجی در یمن باعث شده که وضعیت این کشور به وضعیت بغرنج کنونی تبدیل شود.

وی افزود: آنچه که در مورد نفوذ ایران در این منطقه مطرح می‌شود ربطی به دیگران ندارد و دخالت‌های بیجاست که برای خوشایند برخی از کشورها از سوی برخی از مقامات گفته می‌شود.

قاسمی در همین راستا توضیح داد: نفوذ لزوماً به معنای حضور نیست و به تاریخ،‌ فرهنگ و گذشته‌های دور دو کشور برمی‌گردد و  در مورد بحث نفوذ ایران در این منطقه، اگر نفوذی هم  وجود دارد این موضوع به آقای کری و یا عادل الجبیر ربط ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که حدود دو هفته پیش روزنامه فرانسوی فیگارو در مطلبی مدعی شد که یک شهروند فرانسوی چهار ماهی است در دشت کویر ایران ناپدیده شده است و خانواده وی از سرنوشت او اطلاعی ندارند، اظهار کرد: این خبر درست است؛ یک تبعه فرانسوی به عنوان توریست به ایران می‌آید و با توجه به اینکه کویرگردی برای وی جذاب بوده برای رفتن به کویر لوت برنامه‌ریزی کرده بوده است. در همان مقطع توسط آژانس‌ها و مقامات محلی به او توصیه می‌شود که به برخی از نقاط از این منطقه سفر نکند ولی وی به نقاطی که خودش مشخص کرده می‌رود .

وی با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی در مورد سرنوشت وی صورت گرفته و دو دولت در این خصوص با هم در تماس هستند، گفت:‌ یک احتمال که توسط ارگان‌های ذیربط و مقامات محلی مطرح شده این است که وی ممکن است در کویر لوت دچار حادثه از جمله طوفان شده باشد و این موضوع وی را با مشکل مواجه ساخته است.

وی همچنین در مورد روند مشخص شدن سفرای ایران در دو کشور لبنان و سوریه، گفت:‌ سفرای ایران در دو کشور نام‌گذاری شده‌اند و این موضوع مراحل اداری و دیپلماتیک خود را در حال طی کردن است و امیدواریم در اسرع وقت این مراحل انجام شود و آنها بتوانند هرچه زودتر در دو سفارتخانه مهم کشور ما در دمشق و مسقط مستقر شوند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه احتمالاً ایران و ترکیه بخواهند در تعاملات تجاری‌شان از ارز دو کشور به جای دلار استفاده کنند، اظهار کرد: نفع اینکه دو کشور بتوانند با پول‌های ملی خود بین خودشان معاملاتی را انجام دهند کار سودمندی است که یک مثال آن اتفاقی بود که در اتحادیه اروپا رخ داد و آنها از یورو استفاده کردند.

وی گفت: اینکه ایران و ترکیه بتوانند با پول ملی خود معاملات و تبادلات تجاری انجام دهند ایده مطلوب و پسندیده‌ای است. البته این موضوع مشروط به انجام پیش‌زمینه‌های بسیاری است که باید طی و انجام شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: تحقق این موضوع کار ساده، قابل دسترس و زودهنگامی نیست. البته اگر اراده اولیه وجود داشته باشد می‌توان پیش‌زمینه‌ها و مقدمات لازم را نیز فراهم کرد.

وی افزود: در صورتی که اراده جدی وجود داشته باشد و آنها آمادگی خود را اعلام کنند می‌توانیم در مورد آن بررسی و گفت‌وگو کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی رسمی در این ارتباط از سوی ترکیه به ایران اعلام شده یا نه، گفت: هفته گذشته هیأتی تجاری به سرپرستی آقای محمود واعظی، رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه به این کشور سفر کرد و وی و هیأت همراهش مذاکراتی را در حوزه‌های پولی، بانکی، بازرگانی و تجاری با طرف‌های ترکیه‌ای داشته اند. البته من هنوز گزارش کاملی از تفاهماتی که ممکن است در این سفر ایجاد شده باشد ندیده‌ام.

وی افزود: هرگاه به صورت رسمی چنین پیشنهادی را دریافت کنیم،‌ آن را مطالعه می‌کنیم و نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر اخیر نتانیاهو به کشور آذربایجان و واکنش ایران به این سفر، گفت: این موضوع داخلی آذربایجان است.

وی ادامه داد:‌ به هر حال ما شاهد شیطنت‌ها و رفتارهای تخریب‌گرایانه رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم. این رژیم با برخی از اقدامات و انجام برخی از سفرها در تلاش است که در روابط بین کشورهای منطقه ایجاد خلل کند و عموماً حضور آن در برخی از نقاط نه تنها سازنده نیست بلکه مخرب است و این سفر را نیز می‌توان در همین چارچوب تحلیل کرد.

قاسمی گفت: تصور ما این است که شاید آذربایجان نباید این سفر را می‌پذیرفت. حسن نیتی در رفتار صهیونیست‌ها وجود ندارد و درصدد هستند در روابط بین کشورهای اسلامی خلل ایجاد کنند.

وی در عین حال تأکید کرد: آذربایجان کشوری مستقل است و باید هوشیار باشد که در دام سیاست‌های صهیونیست‌ها قرار نگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه اجلاس سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه فردا به ابتکار ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: در ابتدا قرار بود این نشست هفتم دی ماه برگزار شود اما به دلیل حساسیت مسئله حلب به روز سه شنبه موکول شد.

وی همچنین در ارتباط با موضوع برجام و اینکه ایران در برابر اقدام آمریکایی‌ها در نقض برجام چه اقداماتی را انجام خواهد داد. افزود:  همانطور که پیش از این گفته ایم ما در مورد این موضوع پیش بینی های لازم و طراحی های به موقع را انجام دادیم و اکنون برای هر وضعیتی آمادگی لازم را داریم و کشور طراحی‌های خاص خود را در این ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه در این مورد جای نگرانی نداریم، به نامه اخیر رئیس‌جمهور به آقایان صالحی و ظریف اشاره کرد و گفت:‌ در این نامه راهکارها و دستورالعمل های مشخصی ابلاغ  شده است.

قاسمی با تاکید بر اینکه برجام بحثی چند جانبه است و کسی نمی‌تواند به تنهایی برجام را نادیده بگیرد ، ادامه داد: صحبت‌های زیادی ممکن است در این ارتباط مطرح شود ولی در عمل انجام آن کار دشواری است. کشورهای گوناگونی در این فرایند حضور داشته و دیدگاه های خود را اعلام کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد اظهار نظر برخی از مقامات کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مورد دیدگاه‌ها و سیاست‌های ایران در ارتباط با مسائل منطقه اظهار کرد: سیاست‌های ایران در مورد مسائل منطقه و جهانی روشن و واضح است و نیازی به پنهان کاری ندارد.

وی گفت:‌ ما مرتب در خصوص مسائل منطقه و تحولات پیرامونی‌مان صحبت کرده ایم و مواضع‌مان را گفته‌ایم.

وی با اشاره به اظهارنگرانی‌های مقامات برخی از کشورها در ارتباط با سیاست‌های ایران گفت: آن‌چه که به عنوان نگرانی مطرح می‌کنند ناشی از خیال‌پردازی بیش از اندازه است و در وضعیت کنونی هدایت شده است.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت های خود به شکست کشورهایی که این گونه اظهارات را علیه ایران مطرح می‌کنند در ارتباط با مسائل منطقه و فرامنطقه اشاره کرد و افزود:‌ آن‌ها آینه‌ای دربرابر خود قرار دهند و در این آینه می‌توانند دهه‌های گذشته را ببینند و متوجه شوند که مقصر اصلی وضعیت کنونی چه کشورهایی هستند و این وضعیت ناشی از چه رفتارهایی است.

قاسمی با بیان اینکه آن‌ها با این گونه اظهار نظرها دست به فرافکنی می‌زنند و مواضع شان تبلیغاتی است ، افزود: آن‌ها به وضعیت کنونی منطقه واقف هستند و از وضعیت رو به پیشرفت ایران در بحث داخلی و تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی خوشنود نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مواضع اروپا در ارتباط با تحریم‌ها علیه ایران و همچنین تصویب قانون داماتو در سنای آمریکا علیه ایران گفت:‌ مواضع اروپایی‌ها تا حدی در این ارتباط روشن است . آن‌ها با تحریم‌ها موافق نبودند و این موضوع توسط قطعنامه شورای امنیت به نوعی به آن‌ها تحمیل شد .

قاسمی با اشاره به حضور برخی از کشورهای اروپایی در روند برجام ادامه داد: آن‌ها علاقه‌مند هستند که روابطشان با ایران ادامه پیدا کند و با هرگونه اخلال در بحث برجام مخالف هستند.

وی با اشاره به دلایل مخالفت اروپایی‌ها در ایجاد اخلال در روند برجام اظهار کرد: آن‌ها خود در روند تهیه برجام حضور داشتند. منافع شان این است که این موضوع حفظ شود و علاقه‌مند به داشتن رابطه با ایران هستند. آن‌ها خواهان استمرار برجام هستند و موافق هیچ گونه اخلالی در آن نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد نامه اخیر وزیر خارجه کشورمان به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم برگزاری کمیسیون مشترک برجام و کمیته تحریم‌ها گفت:‌ خانم موگرینی مسئولیت هماهنگی برگزاری کمیسیون را بر عهده دارند و آقای ظریف طی نامه ای به خانم موگرینی درخواست ایران را برای برگزاری این کمیسیون مطرح کردند.

وی با بیان اینکه برداشت من این است که در مقطع کنونی این نشست در سطح معاونین خواهد بود در پاسخ به این سوال که آیا از سوی دولت جدید آمریکا نیز نماینده‌ای در این کمیسیون حضور پیدا خواهد کرد ، افزود: اطلاعی ندارم که فردی از دولت جدید آمریکا در این جلسه حضور پیدا می‌کند یا نه. البته فکر نمی‌کنم که نیازی به حضور آن‌ها باشد. این یک موضوع داخلی در آمریکا است و آن‌ها ( آمریکایی‌ها) می‌توانند از دولت جدید  فردی به عنوان ناظر در تیم‌شان داشته باشند ولی همانطور که گفتم این یک بحث داخلی است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد دلایل لغو سفر جهانگیری به ترکیه و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی مبنی بر اینکه آیا این لغو مربوط به موضوع  حلب بوده است یا نه گفت:‌ پیش از این در مورد دلایل اصلی لغو این سفر توضیح داده ایم ، آقای رئیس‌جمهور در چند روز آینده به چند کشور حوزه قفقاز و آسیای میانه سفر خواهند داشت و ضروری بود که ایشان در تهران باشند و از دیگر سو اداره چند جلسه مهم را نیز بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به این وضعیت مصلحت دیده شد که این سفر به وقت دیگری موکول شود.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مواضع متفاوت ایران و ترکیه در ارتباط با بحث سوریه و همچنین تاثیر آن بر نشست مشترک وزرای خارجه ایران ، روسیه  و ترکیه که فردا در مسکو برگزار می‌شود گفت:‌ طبیعی است که کشورها در مورد برخی از مسائل موارد متفاوتی داشته باشند و این گونه نیست که مثلا دو کشور مواضع یکسانی نسبت به تمام موضوعات داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: ما با ترکیه از ابتدای بحث سوریه اختلاف سلیقه و اختلاف نظرهایی داشته ایم که در مقاطعی این اختلافات کمتر و در مقاطعی بیشتر بوده است ولی این مانع نبوده که دو کشور بایکدیگر صحبت و رایزنی نکنند. برای نمونه وزرای خارجه دو کشور در روزهای اخیر بارها با یکدیگر به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو کرده اند که مسئله سوریه یکی از محوری‌ترین مسائل این گفت‌وگو ها بوده است و فردا نیز نشست سه جانبه برگزار خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: گفت‌وگوها و رایزنی ها به معنای تفاهم صد در صدی نیست ولی انجام این تماس‌ها و گفت‌وگوها طبیعی است و ما سعی می‌کنیم واقعیت این منطقه را تا آنجا که می‌توانیم برای ترکیه به عنوان یک کشور همسایه تبیین کنیم و از دیگر سو نظرات طرف ترک را نیز می شنویم و این گفت‌وگوها می‌تواند کارساز باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های منطقه قره باغ مبنی بر اینکه گروهی از مهندسان ایرانی قرار است در بازسازی مسجدی در این منطقه مشارکت داشته باشند و یکی از مقامات قره باغ نیز این موضوع را تائید کرده است گفت: من اطلاعی  در ارتباط با صحت این موضوع ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضع ایران در ارتباط با سوریه و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه از جمله حلب افزود: موضع ایران در مورد سوریه و حلب موضع جدیدی نیست و تکرار مواضع قبلی است . برخلاف دیگرانی که در سالیان اخیر به ناچار مواضع خود را در ارتباط با این بحران تغییر دادند و واقعیت های منطقه و سوریه خود را به آن‌ها تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه مواضع ما مواضع قبلی است و با ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در سوریه و حلب اظهار کرد: دیروز امیدوار بودیم  که وضعیت باقی ماندگان در حلب و نقاط دیگر در سوریه حل شود که متاسفانه با اقدامات گروه های تروریستی که از سوی برخی از گروه ها و کشورهای منطقه حمایت می‌شوند کار متوقف شد.

وی بابیان اینکه امیدواریم وضعیت کمک رسانی به حلب و دیگر نقاط سوریه هر چه زودتر انجام شود، ادامه داد: ما به کل وضعیت انسانی در ‌سوریه توجه داریم و امیدواریم وضعیت به گونه‌ای شود که کمک رسانی های لازم به موقع انجام شود.

قاسمی اعلام کرد: توسط هلال احمر اقدامات اولیه ما برای کمک رسانی مجددا آغاز شده و کمک هایی به سمت حلب و برخی از نقاط سوریه ارسال شده و ما امیدواریم که به دست نیازمندان برسد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به کارشکنی برخی از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در حل بحران سوریه گفت:‌امیدواریم که آن‌ها به خاطر وضعیت انسانی در این منطقه تغییر موضع بدهند، گرچه بعید به نظر می رسد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تشکیل دولت جدید در لبنان گفت:‌ بعد ازسالها شاهد بودیم که رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد و بر اساس قانون اساسی و با انتخاب نخست وزیر روند تشکیل دولت در لبنان در حال طی شدن است. ما این موضوع را امری مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم که هم می‌تواند در وضعیت داخلی لبنان موثر باشد وهم باعث تاثیرگذاری بیشتر این کشور در عرصه منطقه ای و تحولات مرتبط با آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته گام بزرگی است گفت:‌ قطعا این اقدامات در ارتقای جایگاه لبنان و پیش برد منافع ملی این کشور موثر و تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و حلب و رفتار برخی از کشورها در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: امیدواریم که موضوع سوریه به نقطه عطفی در سرکوب جدی تر تروریسم در منطقه منجر شود ، پدیده شومی که منطقه ما و بخشی از جهان را دربرگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی که در وزارت خارجه و با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در پیش بینی از سیاست خارجی ترامپ و اینکه بهبود رابطه آمریکا و روسیه می‌تواند بر ایران نیز تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در چند روز آینده کار خود را شروع می‌کند و عناصر کلیدی دولت خود را مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه انجام حدس و گمان در ارتباط با سیاست خارجی آقای ترامپ با توجه به مواضع وی و همچنین جمهوری خواهان، قضاوتی نابهنگام  است گفت: از دیگر سو شخصیت ایشان نیز تا حدودی غیرقابل پیش بینی تصور می‌شود و در همین چارچوب باید صبر کنیم و منتظر بمانیم تا مدت زمانی بگذرد و بعد قضاوت کنیم.

وی تاکید کرد: به طور کلی قضاوت در مورد ترامپ در حال حاضر خیلی زود است و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی می افتد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه روابط ما با روسیه روابط خوبی است و در پاسخ به این سوال که آیا در آینده کشوری می‌تواند بر این وضعیت تاثیرگذار باشد، افزود: با توجه به استقلال ایران باید بگویم تصمیم گیری در تهران انجام می‌شود و تصمیم گیر در این ارتباط ما هستیم . ممکن است در مواقعی بر اساس برخی از مسائل لازم باشد که در سیاست های خود تغییر دهیم که این کار را انجام می‌دهیم ولی آنچه مهم است این است که تصمیم گیری مربوط به ایران است و این تصمیم گیری در تهران انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده که پیش قدم برای برهم زدن برجام نیست و نخواهد بود و نقض برجام را از سوی ایران نداریم اظهار کرد: ایران بارها اعلام کرده که به این توافق متعهد است مگر اینکه طرف های مقابل بخواهند راه دیگری را در پیش بگیرند و مسیر متفاوتی را طی کنند.

وی با بیان اینکه هیات عالی نظارت بر برجام به صورت دائم در حال رصد برجام و اتفاقاتی که در این صحنه رخ می دهد است و آن را دنبال می‌کند افزود: ما به تناسب وضعیت اگر اخلالی در این روند ایجاد شود اقدامات لازم را انجام خواهیم دادرو همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما از گذشته طراحی های لازم را داشته ایم.

وی با بیان اینکه نشست ها و رایزنی ها در هیأت عالی نظارت بر برجام با جدیت دنبال می‌شود تا در صورت بروز هرگونه اخلال و نارسایی در اجرای برجام سیاست های مقتضی اتخاذ و اقدامات لازم انجام شود در پاسخ به این سوال که آیا ایران کشورهای 1+5 را در جریان اقدامات خود در صورت وقوع چنین موضوعی قرار خواهد داد یا نه، افزود: این تصمیمات می‌تواند اعلام شود یا نشود و همانطور که گفتم ما بر اساس وضعیتی که پیش رو داریم تصمیم گیری می کنیم و آن‌ها احتمالا می‌توانند مطلع شوند که ما در چه مسیری حرکت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تخریب ،  عهدشکنی و اخلال در برجام پیش قدم نیست، ادامه داد: آنچه در هیات عالی نظارت بر برجام تصمیم گیری می‌شود متناسب با اقداماتی است که از سوی طرف مقابل ممکن است انجام شود.

وی گفت:‌ در صورتی که اخلال و کارشکنی وجود داشته باشد به تناسب نوع اقدام ، اقدام ما می‌تواند کوبنده تر و جدی تر باشد .

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه منابع صهیونیستی گفته اند که ترامپ می خواهد در مذاکره با ایران برخی از مفاد برجام را تغییر دهد، تاکید کرد:‌ بحث برجام موضوعی چند جانبه است و به این راحتی نیست که کسی بتواند یک طرفه و بدون در نظر گرفتن نظرات دیگر طرف های مقابل اقدامی را انجام دهد.

قاسمی با تاکید بر اینکه آنچه در این زمینه مطرح می‌شود بحث تبلیغاتی است که از سوی صهیونیست ها دنبال می‌شود، گفت:‌ این بحث ها را نباید جدی گرفت،. آن‌ها دراین مدت سعی کرده اند که در روند روابط بین‌الملل ایران با دیگر کشورها و عادی سازی روابط ایران با دیگر کشورها اخلال ایجاد کنند و موضوع ایران هراسی را همچنان تبلیغ می‌کنند.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه پرسید:  آیا به نظر شما دستور رئیس‌جمهور در مورد مطالعه سازمان انرژی اتمی در ارتباط با پیشران ها و تولید سوخت اقدام متقابل در نقض برجام محسوب می‌شود در حالیکه طبق بند هفت قانون مجلس در ارتباط با اقدامات متقابل  14 ماه پیش باید چنین اقدامی صورت می گیرد و این دستور زمین مانده است و به نظر می رسد که این دستور رئیس‌جمهور در راستای مقابله با نقض برجام نیست بلکه دستوری در راستای عدم مقابله با نقض برجام است، که سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه که شما مطرح کردید یک بحث فنی است و مباحث فنی را از سازمان انرژی اتمی بپرسید ولی  آنچه که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده یک اقدام جدی است که در زمان مناسبی اتخاذ شده است و بر اساس رهنمود هیأت عالی نظارت بر برجام صورت گرفته است.

وی همچنین در مورد همکاری های ایران و آژانس  در ارتباط با همکاری های  جدید فنی و هسته‌ای و اینکه آیا ایران درخواستی را در این ارتباط به آژانس ارائه داده است ؟ گفت:‌ طبق برجام ما معاهداتی را با آژانس داریم و در این چارچوب باید یکسری حقوقی را داشته باشیم که از آن می توانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه  در این ارتباط با آژانس در تماس هستیم افزود: به تناسب نیازها می توانیم از همکاری های غیربومی استفاده کنیم و مشکلی در این ارتباط نیست و احتمالا در زمان مناسب درخواست خود را در این ارتباط مطرح کرده و یا می کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین