کد خبر: ۶۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
دستگیری اعضا و رهبران بلندپایه‌ داعش مأموریتی دشوار محسوب می‌شود. بسیاری از آنان ترجیح می‌هند که کشته شوند تا اینکه زنده دستگیر شوند، از جمله رهبر این گروه تروریستی که می‌گویند با جلیقه انتحاری به رختخواب می‌رود.
ناطقان: به نقل از روداو، «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش از ترس این‌که مبادا زنده به دام ارتش عراق یا نیروهای ائتلاف ضدداعش بیافتد، شب‌ها با جلیقه‌ انتحاری می‌خوابد.

 جان دوریان، سخنگوی عملیات زمینی نیروهای ائتلافی علیه داعش در عراق در کنفرانسی خبری در اربیل گفته است: «تجربه معمول ما تاکنون این بوده که اعضای این گروه می‌کوشند که زنده دستگیر نشوند.»

او افزوده است: «منابع امنیتی و اطلاعاتی گوناگون و همچنین منابع آزاد دیگر که ما نمی‌توانیم آن‌ها را صددرصد تأیید کنیم، حاکی از آن هستند که ابوبکر البغدادی شب‌ها با جلیقه‌ انتحاری می‌خوابد. از این رو نمی‌توانم با اطمینان بگویم که آیا ما امکان آن را خواهیم داشت که زنده دستگیرش کنیم.»

ابوبکر البغدادی یکی از معروف‌ترین تروریست‌های تحت پیگرد در جهان محسوب می‌شود. در اوسط دسامبر سال گذشته میلادی بود که آمریکا پاداش برای دستگیری او را از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون دلار افزایش داد.

«پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حدود دو هفته پیش  در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری «سی‌ان‌ان» گفته بود: «ما معتقدیم که البغدادی زنده است و هم‌چنان داعش را رهبری می‌کند.»

او ضمن اشاره به اطلاعاتی جدید درباره تازه‌ترین «تحرکات» رهبر داعش گفته بود: «ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا رد او را پیدا کنیم.» بنا بر اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، البغدادی برای پیدا کردن مشاوران و افراد مورد اعتماد خود مشکلاتی دارد زیرا بسیاری از ‌آن‌ها دیگر از بین رفته‌اند.

طبق اظهارات سخنگوی پنتاگون ائئلاف تحت رهبری آمریکا، وقت زیادی برای این کار گذاشته و از هر فرصتی استفاده خواهد کرد که البغدادی را به چنگ بیاورد تا او «به مجازاتی که سزاوار آن است»، برسد.

در ژوئن سال ۲۰۱۴ اندکی پس از تسخیر شهر موصل عراق توسط داعش، البغدادی در آن‌جا در اقدامی نادر در ملاءعام ظاهر شد و در سرزمین‌هایی که این گروه در سوریه و عراق به تصرف خود درآورده بود، اعلام «خلافت اسلامی» کرد.

در مورد مخفیگاه کنونی البغدادی ابهام وجود دارد. اوایل نوامبر سال ۲۰۱۶ البغدادی در یک پیام صوتی نادر از نیروهای خود در موصل خواسته بود، به مقاومت ادامه دهند.

البته روشن نیست که او همچنان در موصل باشد؛ چرا که او بر خلاف دیگر چهره‌های بلندپایه داعش بسیار مخفیانه و پوشیده عمل می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین