کد خبر: ۶۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد از ابعاد مختلف قابل ارزیابی است از جمله تغییر رویکرد سیاسی این کشور در قبال بغداد؛ اما در اینکه آنکارا تا چه اندازه در سیاست‌های جدیدش صادق است، جای بحث و بررسی دارد.
ناطقان: سفر «ایلدریم» نخست وزیر ترکیه به بغداد بیانگر تغییر رویکرد آنکارا در قبال عراق است آن هم در برهه‌ای که بنظر می‌رسد سیاست خارجی ترکیه شاهد تحولاتی ریشه‌ای با کشورهای منطقه است.

تاکید نخست وزیر ترکیه مبنی بر التزام کشور متبوعش به خارج کردن نظامیانش از خاک عراق و احترام به تمامیت ارضی و وحدت اراضی این کشور، همچنین می‌تواند به نوعی بیانگر تغییر سیاست خصمانه ترکیه در قبال عراق ارزیابی شود.

محافل سیاسی تغییر سیاست‌ها و رویکرد اخیر آنکارا را در نتیجه تحولاتی ارزیابی می‌کنند که منطقه شاهد آن است و در این راستا،‌ ترکیه تلاش می‌کند سیاستی اتخاذ کند که با این تحولات همخوانی و انسجام بیشتری داشته باشد، بویژه آنکه آنکارا اکنون نیازمند بازنگری در محاسباتش در پرونده مبارزه با تروریسم است که این روزها بشدت این کشور را تهدید می‌کند.

اگرچه در محافل سیاسی و امنیتی عراق دیدگاه واحدی در قبال اهداف این سفر ندارند و برخی از آنها در قبال نیات واقعی آنکارا و آنچه از زبان نخست وزیر این کشور اظهار شده، ابراز تردید می‌کنند.

البجاری: باید در قبال آنکارا هوشیار بود

«نوره البجاری»، نماینده پارلمان عراق درباره این سفر گفت: داشتن مناسبات سیاسی و دیپلماتیک نزدیک با ترکیه برای بغداد امری ضروری است، اما مهم‌تر از این مناسبات مشخص کردن رویکرد آنکارا در قبال بغداد است.

نماینده پارلمان عراق افزود: دولت عراق و دستگاه دیپلماسی این کشور تحرکاتی را برای ایجاد موازنه در روابط بغداد – آنکارا با هدف حل مشکلات ایجاد شده بین دو کشور در سال‌های اخیر از جمله نفود تروریست‌ها از مرزهای ترکیه و فروش نفت مسروقه داعش در ترکیه آغاز کرده‌اند.

البجاری همچنین به ضرورت تحکیم مناسبات دو جانبه بدلیل وجود مسائل و قضایای مورد توجه و مشترک بین دو کشور از جمله مبارزه با تروریسم که هر دو کشور را تهدید می‌کند، نیز اشاره دارد.

مرعی: تحولات منطقه‌ای موجب تغییر رویکرد ترکیه

از سوی دیگر، «هادی مرعی»، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی بر این باور است که سفر ایلدریم پس از قطعی روابط دو کشور و اظهارات مسئولان ترک که خواستار ازسرگیری روابط دو جانبه شده بودند، بیانگر تغییر ریشه‌ای در سیاست‌های آنکارا در قبال بغداد است.

این نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی این تغییر رویکرد را ناشی از تحولات منطقه‌ای بویژه تحولات جاری در سوریه دانست که ترکیه را به بازنگری در سیاست‌های خارجی‌اش مجبور کرد.

مرعی در مقاله‌ای می‌نویسد: دولت ترکیه هم اکنون در جستجوی هم‌پیمانی است که منافع منطقه‌ای این کشور را تضمین کند و در این بین عراق از جمله طرف‌هایی است که آنکارا نمی‌تواند آن را در معادلاتش نادیده بگیرد.

عبدالهادی: ترکیه بیش از هر زمان دیگری در تنگنا قرار دارد

از سوی دیگر، «حسن عبدالهادی»، از مشاوران نظامی کتائب سید الشهداء وابسته به نیروی بسیج مردمی عراق نیز بر این باور است: طرف ترک خطر داعش را اکنون بخوبی درک کرده و از جانب این گروه در تنگنا قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که جایگاه این کشور نزد افکار عمومی بشدت تضعیف شده و همین موضوع آنکارا را به تغییر سیاست‌هایش در قبال کشورهای منطقه واداشته است.

عبدالهادی تاکید کرد: ترکیه هم اکنون در شرایط بحرانی بسیار سختی قرار دارد، چون مردم ترکیه اعتماد خود را به دولتشان از دست داده و به نقش واقعی دولتمردان ترک در بحران سوریه بیش از هر زمان دیگری پی برده‌اند.

وی بهمین دلیل اعتقاد دارد، روند مناسبات بین دو کشور رو به بهبودی و دستیابی به توافقی دو جانبه برای خروج نظامیان ترکیه از خاک عراق منتهی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین