کد خبر: ۶۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در اولین موضع‌گیری جدی خود در قبال توافق هسته‌ای پس از پیروزی‌اش در انتخابات، بار دیگر اوباما را به دلیل حصول این توافق مورد انتقاد قرار داد و آن را ابلهانه توصیف کرد.
ناطقان:دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه ساندی تایمز با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که اکنون یک سال از اجرای آن می‌گذرد، گفت: من نمی‌خواهم بگویم که قصد دارم با توافق هسته‌ای با ایران چه کار کنم. من فقط نمی خواهم با کارت‌ها بازی کنم. منظورم این است که من سیاستمدار نیستم. من اینطور ظاهر نمی‌شوم که بگویم قصد دارم فلان کار را انجام دهم یا می‌خواهم فلان کار را بکنم. من کاری را که باید بکنم، انجام می‌دهم اما به هرحال باید بگویم که از توافق ایران خرسند نیستم.

ترامپ در ادامه اظهارات خود علیه برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) گفت: به نظر من، این توافق یکی از بدترین توافق‌هایی است که تاکنون منعقد شده است. من فکر می‌کنم که این توافق یکی از ابلهانه‌ترین توافقاتی است که تاکنون دیده‌ام که براساس آن، 150 میلیارد دلار به چنین کشوری می‌دهید و یک میلیارد و 700 میلیون دلار نیز پول نقد به آن می‌دهید. آیا تا به حال یکصد میلیون دلار را به شکل اسکناس‌های 100 دلاری، یک‌جا دیده‌اید؟ یک میلیارد و 700 میلیون دلار پول نقد، زیاد است. این پول با هواپیما منتقل شد. این پول با چندین هواپیما منتقل شد. وای! یک میلیارد و 700 میلیون دلار! من نمی‌فهمم! فکر می‌کنم این پول در حساب‌های بانک های سوئیس است.

وی پیش از این نیز در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش توافق هسته‌ای را بدترین توافق ممکن خوانده و گفته بود درصورت به قدرت رسیدن توافق را پاره خواهد کرد.

این اظهارات با واکنش تند مقامات آمریکا مواجه شده و آنها تاکید می‌کنند که برجام یک توافق دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه 2231 آن را مورد تایید قرار داده است.

مقامات آمریکایی همچنین در پاسخ به این اظهارات ترامپ ابراز نگرانی می‌کنند که کناره‌گیری از برجام منجر به انزوای آمریکا و لطمه به اعتبار این کشور خواهد شد.

وی همچنین گفت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با پذیرش تمام آوارگان مرتکب اشتباه فاجعه باری شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین