کد خبر: ۶۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
محققان موفق به ساخت نانوژنراتور لایه نازکی شدند که می‌ تواند حرکت بدن یا فشار انگشت دست را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. استفاده از این فناوری در ساخت کیبورد، امکان تأمین انرژی مورد نیاز 20 لامپ LED را فراهم می‌ کند.
ناطقان:محققان دانشگاه ایالتی میشیگان موفق به ارائه فناوری جدیدی شدند که با استفاده از آن می‌توان حرکت انسان را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. این گروه، ابزار لایه نازکی ساختند که می‌تواند خم شود و انرژی تولید کند.
این ابزار که نوعی نانوژنراتور است، قادر به روشن کردن LCD کامپیوتر، 20 لامپ LED و یک کیبورد انعطاف‌پذیر است. همه این‌ها تنها با لمس کیبورد تأمین انرژی می‌شوند؛ بدون این که نیاز به باتری باشد.
نلسون سپولودا از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در مسیر توسعه ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن قرار داریم؛ ادواتی که با حرکت انسان انرژی خود را به دست می‌آورند. چیزی که من پیش‌بینی می‌کنم این است که به زودی نیاز به شارژ تلفن همراه به مدت یک هفته برطرف شود؛ چرا که می‌توان باتری تلفن همراه را با استفاده از حرکت بدن شارژ کرد.»
این فناوری نوآورانه، حاوی یک ویفر سیلیکونی است که از چند لایه نازک تشکیل شده‌است. در این ابزار از نقره، پلی‌ایمید و پلی‌پروپیلن استفاده شده‌است. یون‌ها به این لایه‌ها اضافه شده به طوری که هر لایه حاوی ذرات باردار می‌شود. انرژی الکتریکی در اثر حرکت بدن یا اعمال فشار مکانیکی ایجاد می‌شود.
به کل این ابزار ساخته شده، نانوژنراتور فروالکتریک زیست‌سازگار گفته می‌شود که لایه‌های نازک بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این نانوژنراتور به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را در ابعاد مختلف تولید کرد. این نانوژنراتور را می‌توان به‌صورت لایه نازک روی سطح نمایشگر صفحات لمسی قرار داد، به طوری که با لمس صفحه، انرژی الکتریکی تولید شود.
از جمله مزیت‌های این نانوژنراتور می‌توان به وزن کم، زیست‌سازگاری، قابلیت تولید انبوه، هزینه پایین ساخت و انعطاف‌پذیری اشاره کرد. برخی از ادوات الکترونیکی خودکار نظیر هدست‌های بی‌سیم، تلفن‌های همراه و صفحات لمسی از جمله فناوری‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها از این نانوژنراتور استفاده کرد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Flexible and biocompatible polypropylene ferroelectret nanogenerator (FENG): On the path toward wearable devices powered by human motion در نشریه Nano Energy به چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین