کد خبر: ۶۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
وب‌سایت الجزیره در گزارشی اقدامات ضد حقوق بشری دولت باراک اوباما را برشمرد.
ناطقان: وب‌سایت الجزیره در گزارشی اقدامات ضد حقوق بشری دولت باراک اوباما –رئیس‌جمهور سابق آمریکا- را برشمرد. در این گزارش آمده است: اوباما در سال 2008 پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وعده داد تغییراتی اساسی هم برای نجات اقتصاد آمریکا و هم برای مقابله با جنگ‌های ناعادلانه و شکنجه‌هایی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند، ایجاد کند.

وعده‌های اوباما این امید را در دل گروه‌های حامی حقوق بشر زنده کرد که دولت وی به اقدامات ضد حقوق بشری این کشور رسیدگی و عاملان آنها را تنبیه می‌کند. اما بر خلاف سخنرانی معروف اوباما در قاهره که آغاز جدیدی را در روابط آمریکا و مسلمانان وعده داد، دوره ریاست‌جمهوری وی ادامه‌ی دوره‌های پیشین بود و هیچ تغییر فاحشی در آن دیده نشد.

اوباما نه تنها هیچ‌کدام از عاملان نقض حقوق بشر در دولت جرج دابلیو بوش -همتای سابقش- را مجازات نکرد بلکه سیاست‌های دولت قبلی را نیز ادامه داد.

نگارنده این گزارش در ادامه، استفاده گسترده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در خارج از مناطق جنگی، حمایت یا انتقاد ظاهری از دولت‌های ناقض حقوق بشر، فروش سلاح بیش از تمام دولت‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم روی کار آمدند، حمایت بی‌چون و چرا از رژیم‌صهیونیستی، استفاده از برنامه‌های نظارتی که دولت‌های دیگر را نیز به استفاده از این برنامه‌ها علیه شهروندان تشویق کرد، ناکامی در تعطیل کردن زندان گوانتانامو و ضعف کامل مدیریتی در بحران بی‌سابقه مهاجران در آفریقا، اروپا و خاورمیانه را به عنوان مصادیقی از میراث ضد حقوق بشری اوباما برشمرد.

به نوشته الجزیره، اوباما پس از ورود به کاخ سفید و عهده‌دار شدن سمت ریاست‌جمهوری آمریکا در شرایطی قرار گرفت که اقدامات ضد حقوق بشری کشورش به وضوح مشخص بود؛ اما او با وجود انتقاد اولیه از پیشینیان خود، همان سیاست‌های آنها را در پیش گرفت و تغییری در آنها ایجاد نکرد.

در واقع، اقدامات دولت اوباما این دیدگاه را که اصول اخلاقی آمریکا و سیاست آن عملکرد این کشور در زمینه حقوق بشر را تعیین می‌کند، تقویت کرد. در واقع، ناکامی دولت اوباما در رعایت حقوق بشر به یک اصل کلی‌تر برمی‌گردد و آن اینکه، با اینکه شعارها و وعده‌ها شکل جدیدی به خود می‌گیرند، سیاست‌های دوره‌های گذشته بدون کوچکترین تغییری به قوت خود باقی می‌مانند.

در ادامه این گزارش آمده است: ابزارهای مختلفی در طول تاریخ برای حمایت از حقوق بشر در نظر گرفته شد؛ اما هیچ کدام تاکنون آنگونه که انتظار می‌رفت کارایی نداشته‌اند. حتی کنوانسیون لاهه ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ هم از وقوع جنگ جهانی اول و دوم جلوگیری نکردند. این دو کنوانسیون، معاهدات بین‌المللی هستند که در دو کنفرانس بین‌المللی صلح در شهر لاهه در هلند به مذاکره گذاشته شدند.

گذشته از تمام این ناکامی‌ها معیارهایی بین‌المللی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان عملکرد کشورها در زمینه حقوق بشر را ارزیابی کرد. در واقع انحراف از قوانین بین المللی حقوق بشر در آمریکا از دولت بوش آغاز شد. اوباما در ابتدای دولت اول خود این انحراف را تا حدودی تصحیح کرد؛ اما در ادامه، اجرای بی کم و کاست سیاست‌های دولت بوش همچنان به نقض حقوق بشر از سوی این کشور دامن زد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین