کد خبر: ۶۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: درصددیم با راه‌اندازی سامانه‌های جامع اصلی و زیرسامانه‌های تجارت کالا و خدمات که همگی با سامانه جامع شناسایی کالای قاچاق هماهنگ بوده و تبادل اطلاعات می‌کنند، میزان کالای قاچاق از حدود ۱۵ میلیارد دلار سال گذشته به کمتر از پنج میلیارد دلار در پایان برنامه ششم توسعه برسد.
ناطقان: قاسم خورشیدی در نشست رسانه‌های جمعی درباره اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مدیران فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۱۰ سامانه اصلی و ۳۸ زیرسامانه برای شناسایی کالای قاچاق، گردش پول و کالا در آینده‌ای نه‌چندان دور شناسه‌دار و قابل رهگیری می‌شود چرا که از طریق این سامانه‌ها که همگی با سامانه جامع شناسایی کالای قاچاق در ارتباط هستند و ستاد مرکزی با قاچاق کالا و ارز در این زمینه موظف است که اطلاعات همه دستگاه‌های متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های اجرایی را در قالب این سامانه‌های جامع به اشتراک بگذارد که همین اشتراک‌گذاری سبب می‌شود تا سیستم تجارت و تبادل کالا و پول در کشور به صورت شفاف و شیشه‌ای قابل مشاهده و رصد باشد.

وی با بیان اینکه در اجرای این سامانه‌ها اپراتور و عامل انسانی کمترین دخالت را دارد که امکان تخلف را به حداقل برسانیم، افزود: به عنوان مثال اگر کالایی بخواهد در مبادی تولید داخلی یا مبادی ورودی کشور (گمرک) در انباری وارد شود، بر اساس قانون همه اطلاعات درباره آن کالا و محموله باید در سامانه جامع انبارها ثبت شود که این سامانه با دیگر سامانه‌های مرتبط از جمله سامانه جامع حمل و نقل جاده‌ای و... کاملا هماهنگ بوده و اطلاعات آنها با یکدیگر به اشتراک گذاشته می‌شود که مجری این تبادل اشتراک‌گذاری اطلاعات سامانه جامع شناسایی کالای قاچاق و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: سامانه‌های برنامه‌ریزی شده که در دست راه‌اندازی است، هر یک برای اجرا متولی خاص خود را دارد و هر یک از دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گمرک و دیگر دستگاه‌های زیرمجموعه، مجری این سامانه‌ها هستند اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که به اشتراک‌گذاری اطلاعات و یکپارچه‌سازی این سامانه‌ها به نحوی انجام شود که به هنگام مراجعه یک تاجر به این سامانه‌ها، خودش را در یک پنجره ببیند و بتواند ضمن ثبت کامل اطلاعات خود و محموله مورد نظرش از طریق این سامانه همه مجوزهای لازم را در دریافت خواهد کرد که البته در صورت وجود نقص یا تناقض در اطلاعات و آمار به اشتراک گذاشته شده، سامانه به صورت خودکار هشدار داده و تاجر یا متقاضی را به دستگاه‌های متولی برای حل این مشکل معرفی می‌کند.

خورشیدی گفت: برخی از این سامانه‌ها راه‌اندازی شده‌اند و با همین سامانه‌ها مدت ثبت سفارش تا ترخیص کالا از مبادی ورودی از حدود یک سال به شش ماه کاهش پیدا کرده و میانگین ترخیص کالای وارد شده به گمرکات به کشور از ۲۱ روز به چهار روز رسیده و در آینده نزدیک به کمتر از سه روز کاهش می‌یابد. البته انتظار داریم تا با پیاده‌سازی کامل همه سامانه‌های در دست برنامه‌ریزی امکان جابه‌جایی یک محموله را بدون بارنامه و شفافیت کامل در قالب ساختارهای جدید تعریف شده به حداقل ممکن برسانیم.

وی با اشاره به اینکه میزان قاچاق کالا از سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته و از حدود ۲۵ میلیارد دلار به حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و درصددیم تا آن را در پایان برنامه ششم توسعه به کمتر از ۵ میلیارد دلار کاهش دهیم، اعلام کرد: از سال ۱۳۹۲ میزان کالای مکشوفه قاچاق از حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است که از این میزان یک درصد آن یعنی حدود ۸۴ میلیارد تومان کشفیات در سطح عرضه بوده و مابقی آن کشفیات کالای قاچاق در سطح مبادی ورودی و انبارهای کشور بوده است که نشان‌دهنده عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: طی ۹ ماهه نخست امسال بیش از یک میلیارد نخ سیگار قاچاق کشف شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و گرچه برای مشتریان و مردم تشخیص کالای قاچاق از کالایی که به وسیله مبادی رسمی و قانونی به کشور وارد شده‌اند، سخت است، اما مطمئنا در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی این سامانه‌ها تشخیص کالای قاچاق برای مردم نیز سهل و آسان می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین