کد خبر: ۶۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
حرکت برخی از چهره‌ها در راه‌اندازی کمپینی برای تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال اگرچه در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، اما با وقوع فاجعه پلاسکو و شهادت قهرمانانه آتش‌نشان‌ها، کمپین تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال حال و هوای دیگری پیدا کرده است.
ناطقان:آتش‌فشان پلاسکو هنوز خاموش نشده و حتی تکه‌پاره‌های بی‌جان این غول آهنی با آتش‌نشان‌ها و نیروهای امدادی سر سازش ندارند. نه فقط فضای پایتخت بلکه فضای تمام کشور حزن‌آلود است. این اندوه عمیق نه از فروریختن ساختمان پلاسکو و از دست رفتن بخشی از بازار سرمایه ملی، بلکه برای جانفشانانی است که به دل آتش زدند تا ناجی جان و مال پلاسکو‌نشینان باشند و حالا پیکر بی‌جانشان در نبرد با آتش و آوار حتی نشانی ندارد. جانفشانی آتش‌نشانان در فرو نشاندن آتش غول آهنی پلاسکو و شهادت حدود 20 آتش‌نشان در این حادثه با قدردانی شایسته‌ای از سوی مردم کشورمان مواجه شده است. این قدردانی اما قرار است یک قدردانی سطحی و گذرا نباشد. این را می‌توان از هشتگ تحریم خرید مواد منفجره برای چهارشنبه سوری به پاس قدردانی از آتش‌نشان‌ها در فضای مجازی و صفحات اینستاگرام و پست‌های تلگرامی که دست به دست می‌چرخد، متوجه شد.
گدازه‌های آتش در قلب ویرانه‌های پلاسکو هنوز روشن است؛‌ گدازه‌هایی که با وجود حرارت 200 تا 600 درجه‌ای‌شان بی‌شک با داغی که شهادت قهرمانان آتش‌نشان بر دل مردم گذاشته برابری نمی‌کند. مردم با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی و ابراز همدردی و اهدای شاخه‌های گل قدرشناسی خود را بابت فداکاری و تعهد آتش‌نشان‌ها ابراز می‌کنند. این قهرمانان حتی شهادتشان هم موجب شکل‌گیری وحدت و انسجام بیشتر در بین مردم برای شکل‌دهی به یک حرکت ماندگار فرهنگی شده است؛‌ تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال.

هم پیشگیری و هم حمایت
بدیهی است هدایت احساسات و هیجانات مردم به سمت و سوی مناسب و در یک پویش مردمی می‌تواند منتهی به اتفاقات خوشایندی شود؛‌اتفاقاتی که در نهایت هم خود مردم از آن منتفع می‌شوند و هم نیروهای امدادی مانند آتش‌نشان‌ها آرامش بیشتری خواهند داشت و ظرفیتشان را برای حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مانند ساختمان پلاسکو ذخیره می‌کنند نه حوادثی مانند چهارشنبه سوری که قابل پیش‌بینی و با اصلاح فرهنگ و رفتار هر کدام از ما قابل پیشگیری است. از سوی دیگر مواد محترقه چهارشنبه سوری همگی وارداتی و قاچاق است و تحریم این مواد در چهارشنبه سوری امسال در کنار اینکه می‌تواند از حوادث تلخ همه‌ساله جلوگیری کند، در عمل حمایت از تولید ملی و «نه» به قاچاق هم محسوب می‌شود.

به‌روز رسانی مثبت
مردم از گروه‌های مرجع الگو می‌پذیرند؛ این واقعیتی انکار ناپذیر است که می‌تواند توجیه‌گر بسیاری از رفتارهای درست و نادرستی باشد که در جامعه به یک اپیدمی تبدیل شده‌ است. اگر می‌بینیم عده‌ای از مردم در حوادث تلخی مانند سوختن و فرو ریختن ساختمان پلاسکو هم خودشان را به خطر می‌اندازند و هم راه را بر نیروهای امدادی می‌بندند تا سلفی بگیرند، این رفتار بازتابی از رفتار الگوهای اجتماعی همچون مسئولان و چهره‌های ورزشی و هنری است، کما اینکه این روزها با فروکش کردن خطر در ساختمان پلاسکو بسیاری از چهره‌ها اعم از سیاسی و هنری در اطراف این ساختمان حاضر می‌شوند تا عکسی بگیرند و صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی‌شان را به روز‌آوری کنند. در این بین، اما برخی افراد و چهره‌ها سوژه‌های بهتری برای به روز رسانی صفحات اینستاگرامی خود پیدا کرده‌اند؛ سوژه‌هایی که در کنار مطرح کردن آنها می‌تواند پایه‌گذار فرهنگ‌سازی و حرکتی مثبت باشد؛‌ درست مانند کمپین تحریم استفاده از مواد ‌محترقه در چهارشنبه سوری امسال.

متنی که باید کپی کنیم
حرکت برخی از چهره‌ها در راه‌اندازی کمپینی برای تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال اگرچه در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، اما با وقوع فاجعه پلاسکو و شهادت قهرمانانه آتش‌نشان‌ها، کمپین تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال حال و هوای دیگری پیدا کرده است.
«تحریم خرید مواد منفجره برای چهارشنبه سوری به پاس قدردانی از آتش‌نشان‌ها؛ برای چهارشنبه سوری امسال از خرید مواد منفجره خودداری کنید تا این انسان‌های بزرگوار بتوانند حداقل چهارشنبه‌سوری امسال در کنار خانواده‌های خود باشند یا مسئولیت کمتری داشته باشند‌. ای‌کاش همه ما حداقل برای امسال به فکر این عزیزان باشیم...» این متن این روزها و پس از حادثه پلاسکو حتماً به دست شما هم رسیده است؛‌متنی که نه فقط کپی و ارسال مجدد آن انسانی است، بلکه با عمل به آن می‌توانیم در راستای ارتقای فرهنگ پیشگیری گامی بلند برداریم. در کنار این، بی‌تردید هیچ قدرشناسی‌ای بالاتر از ارزش گذاشتن به جان آتش‌نشانان نیست. اینگونه بی‌تردید روح ققنوس‌های سرخ بالی که در حادثه پلاسکو پر کشیده‌اند نیز آرام‌تر خواهد بود.

منبع:جوان
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین