کد خبر: ۶۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
وزیر خارجه قزاقستان به نمایندگی از سه کشور ایران، ترکیه، روسیه بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد بحران سوریه را قرائت و بر حمایت کشورش از این بیانیه تاکید کرد.
ناطقان:به نقل از اسکای نیوز عربی، غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان ضمن اعلام حمایت از این مذاکرات که با طرح روسیه برگزار شد اعلام کرد که تمامی طرف‌ها بر حمایت از تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

وی گفت: مطمئنیم که این مذاکرات به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان خواهد بود و آستانه در موفقیت مذاکرات ژنو سهم خواهد داشت. همه طرف‌های درگیر به مبارزه با داعش و النصره  جدایی این دو از دیگر گروه‌ها متعهد شدند.

این بیانیه که با حضور نمایندگان ایران، ترکیه، روسیه و استفان دی میستورا قرائت شد به معنی تاکید طرف‌های مذکور بر توافق بدست آمده است و مخالفان و یا دولت سوریه هنوز به طور رسمی به آن پاسخی نداده‌اند گرچه با توجه به حضور ایران و روسیه به عنوان کشورهای نزدیک به دمشق و نیز ترکیه به عنوان حامی مخالفان می شود گفت که آنها نیز دست کم مجبور به پذیرش این نتایج شده‌اند.

غیرت عبدالرحمانف گفت: براساس این بیانیه قرار شده که مذاکرات سوریه بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی هر چه سریعتر آغاز شود همچنینی بر مشارکت گروه‌های مسلح با مذاکرات ژنو تاکید شده است.

وی افزود: در بیانیه آستانه بر مکانیزمی سه جانبه برای نظارت بر آتش بس سوریه و کمک رسانی به غیرنظامیان در تمامی خاک این کشور تاکید شد و امضا کنندگان بیانیه بر همکاری همه طرف ها برای دسترسی به نقاط جنگ زده این کشور تاکید کردند.

در این بیانیه  بر حفظ تمامیت ارضی سوریه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز ادامه مذاکرات سیاسی میان مخالفان و دولت سوریه بر مبنای قطعنامه 2336 شورای امنیت تاکید و هرگونه حل و فصل نظامی بحران سوریه منسوخ اعلام شده و آمده است: درگیری‌ها در سوریه باید براساس قطعنامه 2254 سازمان ملل و مصوبه‌های حاصل از نشست‌های کشورهای حامی سوریه، پایان یابد و راه برای امدادرسانی به مردم جنگ زده این کشور برپایه قطعنامه 2165 هموار شود.

در این قطعنامه همچنین به ادامه مذاکرات سیاسی برای دستیابی به مکانیزمی جهت انتقال قدرت براساس قطعنامه‌های 2318 و 2254 شورای امنیت اشاره شده است که می‌تواند به درگیری‌های سوریه پایان دهد.

همچنین  بر سر آتش‌بس در تمامی خاک سوریه و ایجاد یک هیات ناظر برای نظارت بر اجرای صحیح این آتش‌بس نیز توافق شده است. آتش‌بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی شناخته شده یعنی داعش و النصره نخواهد شد.

در این بیانیه همچنین بر از سرگیری مذاکرات سیاسی سوریه در ژنو تحت نظر سازمان ملل در هشتم فوریه 2017 (20 بهمن) تاکید شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین