کد خبر: ۶۵۰۱۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
سیدبهاء الدین حسینی هاشمی کارشناس امور بانکی در خصوص انحلال موسسه مالی اعتباری کاسپین و راهکار مردم برای رسیدن به طلبشان گفت: بانک مرکزی هیچ منابعی برای پرداخت خسارت به مردم ندارد.
ناطقان: بانک مرکزی در اطلاعیه ای که ۱۱ بهمن ماه جاری منتشر شد تاکید کرد که شورای پول و اعتبار با صدور مجوز موسسه اعتباری کاسپین مشروط به انحلال تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین موافقت نموده و متعاقباً با توجه به انحلال تعاونی‌های یادشده، مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین با سرمایه ۳,۰۰۰ میلیارد ریال در مورخ ۲۷/۱۲/ ۱۳۹۴ را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین موظف شدند در راستای وظایف خود با طی مراحل حسابرسی،‌کارشناسی و ارزیابی لازم برای تعیین ارزش و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و همچنین برآورد میزان مازاد یا کسری هریک از تعاونی‌های منحله ۸ گانه، اقدام نمایند. نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها به معنی عدم مسئولیت تعاونی‌های منحله درخصوص کسری احتمالی نخواهد بود و مسئولیت پاسخگویی به کسری احتمالی دارایی‌های انتقال یافته در قبال سپرده‌های شهروندان در هر یک از آنها، بر عهده سهامداران و مدیران تعاونی‌های منحله می‌باشد. موسسه اعتباری کاسپین مکلف شده است نسبت به طرح دعوی علیه سهامداران و مدیران تعاونی‌های مذکور که کسری دارایی دارند، در مرجع قضایی اقدام نماید.

مدیران موسسه اعتباری کاسپین به دلیل وصول دستورات مغایر با رویه تعیین شده درخصوص ساماندهی تعاونی‌های منحله ۸ گانه و برخلاف مفاد نامه‌های بانک مرکزی و تعهدنامه‌های مربوطه و بدون کسب نظر این بانک و براساس دستور مرجع قضایی در یکی از استان های کشور، مبنی بر نصب تابلوی موسسه اعتباری کاسپین در تمام شعب تعاونی‌ها و تعویض دفترچه‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله به رغم عدم تکمیل فرایند نقل و انتقال دارایی‌ها، بدهی‌ها و تعیین کسری یا مازاد آن‌ها اقدام نموده و عملاً موجب عدم توانایی موسسه اعتباری کاسپین در مدیریت تامین نقدینگی و پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های مذکور و اعتراض سپرده‌گذاران شده اند.

اما با وجود اطاعیه بانک مرکزی در خصوص انحلال موسسه کاسپین مالباخته های که گول سودهای فریبنده این موسسه را خوردند بلاتکلیف و سردرگم شده اند. مالباخته های که طی چند وقت اخیر با پیغام های دردناک و ناراحت کننده عاجزانه از سایت خبری تحلیلی بازار نیوز درخواست پیگیری از مسئولین برای حل این مشکل شده اند هرچند که تجربه ثابت کرده است که در چنین شرایطی هیچ مسئولی پاسخگو نیست!

اما دکتر سیدبهاء الدین حسینی هاشمی کارشناس امور بانکی در خصوص انحلال موسسه مالی و اعتباری کاسپین به بازار نیوز گفت: قرار بود این موسسه با ادغام در یک بانک مجوز دریافت کند، بانک مرکزی هم به این موسسه اعلام کرد که در صورتی که بتواند شرایط لازم را بپذیرد به آن مجوز اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از شرایط بانک مرکزی اعلام دارایی و ذخایر موسسه مالی بود که ظاهرا موسسه کاسپین توانایی پذیرش این شرایط را نداشته و بانک مرکزی هم مجوز کاسپین را نهایی نکرد. در واقع با شرایط پیش آمده باید گفت که موسسه مالی و اعتباری کاسپین مجوز بانک مرکزی را نداشته و مجوز این موسسه از سوی وزارت تعاونی بوده است. به هر حال بانک مرکزی به دلیل نداشتن شرایط ویژه مجوز دریافت نکرد.

حسینی هاشمی تصریح کرد: متاسفانه وزارت تعاون در اعطای مجوز به موسسه های مالی و اعتباری دخیل است در حالی که تعاونی اعتبار باید زیر نظر بانک مرکزی باشد و مجوزش را از بانک مرکزی دریافت کند چرا که بانک مرکزی مسئول بخش پولی و بانکی کشور است نه تعاونی ها.

کارشناس بانکی تصریح کرد: تعاونی ها با اعطای مجوز به موسسه ها باعث می شوند تا مردم جذب سودهای فریبنده سپرده ها شوند و همین باعث رشد مقطعی آنها می شود و امروز هم به یکی از دغدغه مردم مالباخته شده است.  به اعتقاد من قصور از آنجایی شروع شد که تعاونی ها با اعطای مجوز به موسسه ها در کار بانک مرکزی دخالت کردند.
اما حسینی هاشمی در خصوص مردم که در این موسسه سپرده گذاری کرده اند و امروز سپرده های خود را از دست داده اند، گفت: فقط بانک مرکزی می تواند در این زمینه به مردم کمک کند، ضمن اینکه موسسه کاسپین سپرده های مردم را صرف خرید املاک و سرمایه گذاری در کارهای دیگری کرده است و در حال حاضر نقدینگی در این موسسه وجود ندارد که به مردم پرداخت شود.

 این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: البته راههای هم برای رسیدن مردم به سپرده های از دست رفته خود وجود دارد که تاکنون هم بانک مرکزی از این راهکارها برای جبران خسارت مردم مالبخته استفاده کرده است به طور مثال یک بانک دارایی کاسپین را در بانک خود سرمایه گذاری کند و از این طریق بدهی های مردم را کم کم پرداخت کند تا بتواند لااقل معادل بدهی آنها را بازپرداخت کند. البته این راهکار نیاز به زمان دارد و مردم باید برای رسیدن به مال خود صبر کنند.

وی در این باره تصریح کرد: تاکنون این شیوه در چند موسسه منحل شده، جواب داد. به طور مثال بانک پارسیان پذیرفت که برای کمک به مردم اموال و دارایی های موسسه منحل شده ثامن الحجج را تحت پوشش قرار دهد و در مورد دیگری هم موسسه منحل شده میزان با بانک صادرات ادغام شد. حال ممکن است موسسه کاسپین هم با یک بانک ادغام شود و با یک برنامه زمان بندی شده بدهی های مردم را پرداخت کند.

وی در ادامه در خصوص اینکه مال باخته های موسسه کاسپین برای رسیدن به حق خود کجا مراجعه کنند اذعان داشت: آنچه که مهم است و در گام اول باید یک مالباخته انجام دهد این است که باید از طریق مدارکی که در دست دارد، از موسسه کاسپین مال خود را طلب کند چرا که بانک مرکزی هیچ منابعی برای پرداخت خسارت به مردم ندارد هر چند که در این شرایط سازمان های دیگری مثل بانک مرکزی و قوه قضاییه در حمایت از مردم دخالت می کنند.

حسینی هاشمی تاکید کرد: مردم عادی چیزی در خصوص مجوز نمی دانند و هر جا سود بیشتری اعطا شود ندانسته سپرده خود را در آنجا سرمایه گذاری می کنند و تا زمانی که یک موسسه پلمب نشده و سود بیشتری هم پرداخت می کند، فکر می کنند که بعدها هم مشکلی در پیش رو نخواهند داشت غافل از اینکه این موسسه ها زیر نظر بانک مرکزی نیستند و مجوز آنها هم از سوی وزارت تعاون صادر شده است نه بانک مرکزی.

وی با اشاره به اینکه این ضعف و نارسایی از جانب وزارت تعاون گریبان مردم را  گرفته است، گفت: بانک مرکزی قدرت پلمب این موسسه های متخلف را ندارند، این کار نیروی انتظامی است و برای درخواست پلمب از نیروی انتظامی باید وزارت کشور به عنوان مسئول امور داخلی کشور، مجلس به عنوان قانونگذار و قوه قضاییه هم برای جلوگیری از خلاف، داریی این موسسه را ضبط و به مردم برگرداند. چون بانک مرکزی مسئول بازپردخت بدهی های مردم نیست، مردم هم باید به قوه قضاییه شکایت کنند و قوه قضاییه هم باید با ضبط دارایی موسسه به مردم کمک کند البته به دلیل امنیت داخلی و آرامش اجتماعی دستگاههای دیگری هم وارد عمل می شوند تا مشکل را مرتفع کنند.
منبع: الف
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
من نمی دانم مدرکت رو از کجا گرفتی یا جیره بگیر چه کسانی هستی که داری ذهن مردم رو منحرف می کنی مردم با اعتماد به مجوز صادره از بانک مرکزی که امضای رئیس کل بانک مرکزی را دارددر این موسسه سپرده گذاری کرده اند والان هم بانک مرکزی موظف به پاسخگوئی به مردم می باشد.
توجه داشته باشید که هرزمان با بانک مرکزی تماس گرفته شده است واز وضعیت کاسپین استعلام شده همیشه جوابشان این بوده که این موسسه مجوز دارد و هیچ مشکلی نیست.
شما می توانید بروید به سایت بانک مرکزی ویا خود کاسپین ومجوزش را ببینید مچوز صادره از سوی بانک مرکزی بوده بدون شرط نه از سوی وزارت تعاون پس این شما هستید کهچیزی در مورد مجوز سرتان نمی شود نه مردم .
بانک مرکزی موظف است به مردم پاسخ دهد بهتر است از این صحبتها وتکرار حرفهای آقای سیف که ما مجوز مشروط دادیم رو بگذارید کنار ومشکل مردم رو حل کنید
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
اين تحليل كارشناس بانكي بود واقعا؟به نظرم هنوز اطلاعاتش به روز نشده
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
آقای هاشمی
انگار شما کلا در جریان نیستید...!!!!

موسسه مالی کاسپین موسسه است و از بانک مرکزی موجوز خود رو به تاریخ27/12/1394 گرفته است.
خواهشا به مردم آدرس اشتباه ندید و مطالعه کنید
مردمی که با دیدن مجوز و لیست اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی که به اعتماد به مجوز آن موسسه از مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ سپرده گذاری کردند در واقع توسط بانک مرکزی اغفال و فریب داده شده اند...
اسامی موسسات مجاز مالی در کشور در سایت ذیل در سایت بانک مرکزی وجود دارد:
http://cbi.ir/simplelist/1541.aspx
در این لیست 5 عدد موسسه نام برده شده و موسسه کاسپین هم پنجمین موسسه مالی مجاز هست
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
آقای دکتر هاشمی
انگار شما کلا در جریان نیستید...!!!!

موسسه مالی کاسپین موسسه است نه تعاونی اعتبار!!! و از بانک مرکزی موجوز خود رو به تاریخ27/12/1394 گرفته است.
خواهشا به مردم آدرس اشتباه ندید و مطالعه کنید

مردمی که با دیدن مجوز و لیست اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی که به اعتماد به مجوز آن موسسه از مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ سپرده گذاری کردند در واقع توسط بانک مرکزی اغفال و فریب داده شده اند...

اسامی موسسات مجاز مالی در کشور در سایت ذیل در سایت بانک مرکزی وجود دارد:
http://cbi.ir/simplelist/1541.aspx
در این لیست 5 عدد موسسه نام برده شده و موسسه کاسپین هم پنجمین موسسه مالی مجاز هست

در تاریخ بانکداری ایران نداشتیم که بعد مجوز مردم رو بدبخت و آواره کنند......
باید یادآوری کرد به آقای سیف که:
هیأت مدیره کلیه بانک ها و موسسات مجاز از جمله موسسه مجاز کاسپین رو بانک مرکزی تأیید کرده اید.... . مدیرعامل با نظر شما منصوب شده.....حالا تعویض تابلو و دفترچه را انداختید گردن قوه قضاییه و یک قاضی ، پرداخت پول را هم انداختید گردن هیأت تسویه تعاونی ها؟!
آقای سیف جواب به سوالات افکار عمومی و رسانه ها رو بده .... :

**چرا در مورخ1394/12/27 روز صدور مجوز به مردم اعلام نکردی در این موسسه سپرده گذاری نکنید ؟!

**چرا اسم موسسه رو در لیست موسسات مجاز و در سایت بانک مرکزی ثبت کردی تا مردم دچار فریب بشوند؟؟!!

**چرا فرار به جلو میکنی و رفع مسولیت انسانی و اخلاقی و اجتماعی؟!

**مردم به غیر از اطلاعیه ها و سایت بانک مرکزی و تماس با بانک مرکزی به کجا بایستی مراجعه می کردند تا از نقشه های پشت پرده شما با خبر میشدند؟!

**با چه رانتی و دستهای پشت پرده مردم کشور و هموطنان خود رو فریب دادی اونهم به مدت حدود8ماه با صدور یک مجوز حاکمیتی و با امضا شخص خودت ؟!

**چرا قصور و کوتاهی خود و نیز امضای با مجوز خود رو بر عهده نمیگیری و به گردن قوه قضاییه و دیگران می اندازید؟!
** در واقع عدم رعایت این موضوع از طرف بانک مرکزی یک فریب آشکار و کلاهبرداری و یک تبانی میان مدیران بانک مرکزی و جمعی از مدیران کاسپین بوده تا از طریق یک انحراف در اذهان عمومی و با ترفند مجوز بانک مرکزی جذب سپرده نمایند و سپس مردم را متضرر کنید...؟؟!!
داریوش اسماعیلیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
لطفا از نظر کارشناسی افرادی استفاده کنید که اطلاعات کافی از موضوع داشته باشند. جناب دکتر هاشمی موسسه کاسپین را منحله اعلام میکنند. و باز به اشتباه ( شاید از روی عمد و غرض ) موسسه را فاقد مجوز بانک مرکزی ویا دارای مجوز مشروط میدانند. که این درست میباشد. با تشکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین