کد خبر: ۶۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
خانه تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است به یک دردسر تمام عیار تبدیل شود؛ دردسری که سلامت تمام اعضای خانواده، بویژه خانم‌های خانه را تهدید می‌کند. کمردرد، گردن درد، مسمومیت، تنگی نفس، حساسیت پوستی و درد دست و پا از رایج‌ترین عوارض خانه‌تکانی‌های نادرست و غیرایمن است. عوارضی که با رعایت برخی اصول ساده ایمنی می‌توان احتمال بروز آنها را به حداقل رساند.
ناطقان: دکتر شهرام رفیعی‌فر درباره بروز برخی کمردردها پس از انجام کارهای خانه می گوید: عامل این کمردرد معمولا بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل، حمل نادرست اجسام سنگین و حرکت ناگهانی در ناحیه کمر است. گرفتگی یا اسپاسم عضلانی هم از دیگر علل شایع کمردرد محسوب می‌شود.

در بیشتر موارد، مجموعه‌ای از فشارهای مختلف در طول زمان بر روی کمر وارد می شود که در اثر یک رویداد خاص مثل حرکت ناگهانی کمر و یا بلند کردن یک جسم سنگین در ایام خانه تکانی، باعث شروع یا تشدید درد می‌شود.

برای مشاهده توصیه های آقای دکتر رفیعی‌فر برای پیشگیری از کمردرد اینجا را کلیک کنید.
خانه تکانی و خطر سقوط از ارتفاع

استفاده از وسایل غیرایمن برای دسترسی به ارتفاع بالا و استفاده از زیرپایی‌هایی مانند جعبه و نردبان‌های نامطمئن، خطر سقوط از ارتفاع را در ایام خانه تکانی افزایش می‌دهد که باعث ضرب‌دیدگی و شکستگی دست و پا می‌شود.

پیشگیری از سقوط

- اگر می‌خواهید از نردبان یا چهارپایه استفاده کنید، ابتدا از سطح اتکای آن با زمین کاملا مطمئن شوید و حتی‌المقدور از نردبان‌های دو طرفه و استاندارد استفاده کنید.


موقع پاک کردن شیشه‌ها و پنجره‌های منزل باید خیلی مراقب باشید و از رفتن روی نرده‌ها یا قرنیزهای پنجره جدا خودداری کنید.

- هنگام تمیز کردن بخش‌های بالایی در، پنجره و دیوار، پس از هر 2 تا 3 دقیقه کار، مدت کوتاهی سرتان را پایین بیندازید تا سر و گردن تان استراحت کنند.
خانه تکانی و خطر اگزما

کارهایی را که معمولا یک خانم خانه‌دار در طی ایام خانه تکانی انجام می دهد، یک لحظه در ذهن تان مجسم کنید که شامل تمیز کردن در و دیوار و پنجره، نظافت و گردگیری خانه، استفاده از انواع شوینده‌ها و آشپزی است. حالا همه این کارها را بگذارید در کنار تعریق دست‌ها در زیر دستکش‌های لاستیکی که بسیاری از خانم‌های خانه ‌ار، دست‌هایشان در آن پوسته پوسته و قرمز می‌شود. نام مصطلح این بیماری، «اگزمای خانم‌های خانه‌دار » است.

پیشگیری از اگزما

- استفاده از دستکش مناسب یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از اگزماست. سعی کنید تا آنجا که ممکن است، از تماس مستقیم دستهای‌تان با انواع شوینده‌ها و مواد شیمیایی پاک کننده خودداری کنید.

- پوشیدن یک دستکش نخی در زیر دستکش‌های لاستیکی و یا استفاده از دستکش‌های دو لایه‌ای که لایه زیرین‌شان نخی و لایه رویی‌شان لاستیکی است، در پیشگیری از این بیماری و درمان آن، موثر است. عدم رعایت همین نکته ساده می‌تواند موجب بروز حساسیت های پوستی شود که درمانش هم طولانی است و هم هزینه‌بر. حتی اگر دچار حساسیت نشوید، احتمالا پوست‌تان خشک و زبر خواهد شد.

- استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و نرم کننده روی محل اگزما هم روند درمان را تسریع می‌کند. برخی داروهای موضعی که ممکن است پزشک برایتان تجویز کند نیز می‌تواند در رفع خارش موثر باشد. در صورت بروز عفونت ثانویه، استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب برای پیشگیری از تشدید بیماری لازم است. اگر این نوع اگزما خیلی طول بکشد و برای بیمار محدودیت ایجاد کند، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کند.
مواد شوینده
خانه تکانی و خطر مسمومیت

تنگی نفس، آلرژی و حمله آسم از جمله مواردی است که در اورژانس‌های این ایام، بیشتر از سایر روزهای سال دیده می‌شود. بسیاری از زنان خانه‌دار برای شستشوی سرویس بهداشتی از مواد شیمیایی نظیر انواع سفیدکننده و جوهرنمک استفاده می‌کنند و از آنجا که سرویس‌های بهداشتی معمولا در فضاهایی بسته و کوچک قرار دارند، قرار گرفتن در این فضاهای بسته برای مدتی طولانی ممکن است آسیب فراوانی به ریه‌های این افراد وارد کند.
استفاده از این شوینده‌ها همچنین باعث تشدید بیماری در افراد مبتلا به بیماری‌های آسم و آلرژی می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از مواد شوینده از اسیدیته استاندارد و مناسبی برخوردار نیستند و ممکن است سبب تحریک چشم، پوست و ریه‌ها شوند.

پیشگیری از مسمومیت

حتی المقدور از مصرف مواد شوینده در فضاهای بسته خودداری کنید. البته وجود هواکش و باز کردن در و پنجره نیز می‌تواند تا حد زیادی از بروز خطرهای احتمالی جلوگیری کند. توصیه می‌شود هنگام استفاده از شویند‌ه‌های شیمیایی، حتما ماسک بزنید و یا دستمالی ضخیم بر روی دهان و بینی‌تان ببندید.

بخار متصاعد شده از مخلوط جوهرنمک با سفیدکننده بسیار خطرناک است، به ویژه برای چشم، پوست و ریه. توصیه می‌شود از ترکیب این دو ماده جدا خودداری کنید. بهترین اقدام در این گونه مواقع، خارج کردن سریع فرد از محل سربسته و قرار دادن در هوای آزاد و تماس با اورژانس برای تجویز اکسیژن و مصرف داروهای ضدالتهابی است.
خانه تکانی و خطر برق گرفتگی

شستشو و نظافت اجزای خانه، مولفه اصلی خانه تکانی است، اما وقتی پای این نظافت به لوازم برقی مانند لوستر، چراغ، روشنایی، کلید و پریز می رسد، خانه تکانی خطر دیگری نیز خواهد شد؛ خطر برق گرفتگی. یکی از علل شایع برق گرفتگی در روزهای پایانی سال، عدم رعایت اصول ایمنی هنگام نظافت لوازم برقی است.

پیشگیری از برق گرفتگی
اگر در روزهای خانه تکانی تصمیم به تمیز کردن یک وسیله برقی گرفتید، یادتان باشد که پیش از شروع به نظافت، ابتدا برق آن وسیله برقی را قطع کنید.

حواس‌تان به این نکته باشد که لوازم برقی به هیچ وجه نباید با آب تماس داشته باشند. از ریختن آب بر روی کلید، پریز و سیم برق جدا خودداری کنید.
مراقب کودکان باشید

خطر مواجهه کودکان به ویژه کودکان نوپا با انواع مواد شوینده و شیمیایی در ایام خانه تکانی افزایش می‌یابد. کودکان به شدت در برابر این مواد آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر این، والدین به علت گرفتاری، کمتر مراقب فرزندان‌شان هستند و این امر علاوه بر افزایش مسمویت با انواع شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها، موجب افزایش احتمالی انواع آسیب‌های جسمی برای کودکان می‌شود.

خطر انواع بریدگی، سوختگی‌ها و حتی سقوط یا بلع جسم خارجی، کودکان را در این ایام تهدید می‌کند. پس بیشتر از گذشته مراقب کودکان خود باشید.
منبع: تبیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین