کد خبر: ۶۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مطالعات صورت گرفته 3 عامل اصلی به عنوان عامل بروز سرطان معرفی می‌شود که سبک زندگی افراد، عوامل بیولوژیک و عوامل روانی مانند بیکاری از جمله آنها هستند.
ناطقان: محمداسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری پیشگیری از سرطان گفت: متأسفانه بیماری سرطان در ایران به یک معضل حاد و بزرگ تبدیل شده است که این موضوع در آینده نیز جامعه را با مشکلات بزرگی روبرو خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر شیوع سرطان در کشور ما بسیار کمتر از کشورهای غربی است اما در مقایسه با کشورهای همسایه آمار سرطان در ایران بیشتر است. همچنین آمار افراد مبتلا به سرطان نسبت به کشورهای آفریقایی نیز در کشور ما بیشتر است.

اکبری افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر امید به زندگی در کشور ما از 56 سال به 74 سال رسیده اما میزان رشد سرطان نیز افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان در آقایان سرطان معده است که در آینده سرطان معده به عنوان کشنده‌ترین سرطان محسوب خواهد شد. همچنین باید دانست سالانه آماری بالغ بر 90 تا 100 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص عوارض سرطان معده برای جامعه گفت: سرطان معده جامعه را با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی روبرو خواهد کرد و نیاز است کارها و اقداماتی در خصوص اصلاح امور اجتماعی برای پیشگیری و کاهش این سرطان صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سرطان معده در حال حاضر جزء 10 سرطان اول دنیا به حساب نمی‌آید که تغییرات در سبک زندگی مردم، بهداشت و نوع تغذیه باعث شده است این سرطان در رتبه‌های بسیار پایین قرار گیرد.

وی در خصوص سرطان سینه در خانم‌ها توضیح داد: این نوع سرطان پنجمین عامل مرگ و میر در بانوان است و 3 هزار و 400 نفر در سال به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

اکبری در خصوص برنامه‌های تشخیص سرطان پستان در ایران توضیح داد: سرطان سینه یکی از سرطان‌هایی است که نیاز به تشخیص زودهنگام دارد.

وی در خصوص روش غربالگری تشخیص سرطان سینه گفت: مطالعاتی در این زمینه در کشور ایران انجام شده است که نتیجه آن بیان می‌کند غربالگری فقط یک بار می‌تواند پیشگیری و سلامت مردم کمک کند و انجام آن برای بار چندم اثربخشی نخواهد داشت و باید این موضوع مهم را بدانیم که برای انجام غربالگری باید امکانات خود را 10 برابر افزایش دهیم. این در حالی است که در کشور ما حدود 10 دستگاه تشخیص وجود دارد که با آنها انجام ماموگرافی و غربالگری امکان‌پذیر نیست.

وی در خصوص علل بروز سرطان توضیح داد: چاقی، اضافه‌وزن و عدم فعالیت فیزیکی و همچنین بیماری‌هایی مانند فشار خون در بروز سرطان تاثیر زیادی دارد اما باید به این نکته توجه کنیم که تغذیه حداکثر 5 درصد در بروز سرطان موثر است اما نباید نقش تغذیه را در بروز سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی نادیده بگیرند.

اکبری در ادامه در خصوص مطالعات صورت گرفته در زمینه عوامل بروز ایجاد سرطان توضیح داد: در مطالعات صورت گرفته 3 عامل اصلی به عنوان عامل خطر معرفی می‌شود که سبک زندگی افراد، عوامل بیولوژیک و عوامل روانی مانند بیکاری از جمله آنها هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بالاترین عامل خطر در ایجاد سرطان سینه در بانوان عوامل روانی است؛ این موضوع صحیح است که 40 درصد خانم‌ها در کشور ما اضافه وزن دارند اما چاقی در بروز سرطان سینه نقش بسزایی ندارد.

وی در ادامه گفت: باید به این نکته توجه کرد که عوامل روانی در بروز سرطان پستان در خانم‌ها بسیار مهم است و مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد عدم تفاهم بین زوجین و بوجود آمدن عوامل روانی نقش مهمی در ایجاد سرطان دارد.

وی تصریح کرد: طلاق به عنوان دومین دلیل خطر از نظر روانی در ایجاد سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند و سومین عامل بروز سرطان در خانم‌ها مرگ بستگان نزدیک است.


منبع: فارس
برچسب ها: سرطان ، بیکاری ، جامعه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین