کد خبر: ۶۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد: در ایران درخواست برای آزمایش تقریبا 2 برابر کشورهای هم‌تراز است.
ناطقان: سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بر اساس آمارهای سال گذشته بیمه و نسخه های موجود، هر ایرانی در سال یکبار به آزمایشگاه مراجعه می کند، گفت: ما سالیانه 80 میلیون نسخه پزشکی داریم که به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
 
وی با اشاره به متوسط تعداد آزمایش ها در هر نسخه گفت: به طور متوسط در هر نسخه 5.2 آزمایش پزشکی وجود دارد. در کشورهایی مانند ایران که از نظر شرایط اقتصادی و جمعیت مشابه ما هستند، تعداد آزمایش‌ها در هر نسخه آن ها به طور متوسط حدود 2.7 است.
 
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد: بر اساس آمارها، در ایران تقریبا 2 برابر کشورهای هم تراز برای بیمار آزمایش درخواست می شود که این میزان آزمایش در نسخه‌ها نشان دهنده آن است که در کشور ما بیش از اندازه از آزمایش استفاده می‌شود البته بخشی از این آزمایش های اضافی می‌تواند ناشی از تقاضای القایی بیماران باشد.
 
سمیعی اظهار داشت: برای سال 95 هنوز آمار رسمی وجود ندارد اما بر اساس گزارش‌های رسیده از همکاران ما در بیمه‌ها، به نظر می‌رسد متوسط تعداد آزمایش در هر نسخه به 9 برسد.
 
وی با بیان اینکه بدون تردید در بعضی از آزمایش‌ها  مانند ویتامین D استفاده بیش از حد به چشم می‌خورد، گفت: به تحقیق در کشور ما اثبات شده ویتامین D در گروه سنی مختلف در خانم‌ها و آقایون وجود دارد و به همین دلیل با انجام دادن آزمایش نمی‌توان کار مثبتی انجام داد و به جای آن باید مکمل این ویتامین وارد زندگی مردم شود.
 
سمیعی با بیان اینکه انجام آزمایش گران قیمت ویتامین D فقط تحمیل هزینه به مردم و نظام سلامت محسوب می‌شود، گفت: افزون بر این، با توجه به متوسط بالای آزمایشات در هر نسخه باید مراقب باشیم از خدمات آزمایشگاهی درست و بجا استفاده کنیم.
 
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران مانند سایر کشورهای دنیا منابع مربوط به تشخیص آزمایشکاهی محدود تر شده است، ادامه داد: یکی از دلایل محدود شدن منابع، استفاده نابجا از آزمایش‌ها است. همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی بدین شکل در کشور ما سخت تر بوده و هزینه‌های آن برای ما افزایش پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: لزوم انجام تحقیق و مطالعه مانند ویتامین D برای برخی آزمایش‌های مرسوم که در کشور ما بسیار انجام می‌شود، وجود دارد. همان گونه که برای آزمایش ویتامین D تحقیق و مطالعه صورت گرفته است و استفاده بیش از حد ثابت شده، همین روند باید برای آزمایش‌های مرسوم دیگر صورت گیرد.
 
سمیعی افزود: وقتی فردی چند بار در سال پارامتری‌های مانند کلسترول و تری گریسیرید خود را با آزمایش چک می‌کند و در این چند بار هیچ تغییر و اتفاقی حاصل نمی‌شود احتمالا با مطالعه شبیه ویتامین دی به نتیجه مشابه یعنی انجام اضافی بسیاری از این آزمایش ها برسیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین