کد خبر: ۶۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ هزار نفر به جمعیت معلولان تهران افزوده شده است گفت: به دلیل مشکلات بهداشت دندان در بین معلولان متاسفانه فساد دندان در این گروه از جامعه چهار برابر سایر افراد است که باید بیمه‌ها و سازمان بهزیستی برای آن چاره‌اندیشی کنند.
ناطقان:علی همت محمودنژاد ضمن اشاره به حضور محسنی بندپی، رییس بهزیستی و معاونان و مسوولان استانی این سازمان در محل انجمن حمایت از حقوق معلولان برای دیدار با ۱۲۰ خانواده دارای معلول گفت: در این جلسه مشکلات معلولان بررسی شد.

وی به صحبت سراج، رییس بهزیستی استان تهران مبنی بر اینکه در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰ هزار نفر به معلولان شهر تهران اضافه شده است اشاره کرد و  گفت: ۱۰ هزار نفر برای شهر تهران تعداد کمی نیست. باید ببینیم چه اتفاقی افتاده این تعداد معلول افزایش یافته و بنابراین باید پیشگیری به عنوان یکی از عوامل اصلی در کاهش معلولیتها مدنظر قرار گیرد؛ در این زمینه انجمن حمایت از حقوق معلولان خواهان پایان دادن به کشمکش بین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی درخصوص پیشگیری است و باید این دو دستگاه به اجماع کلی برسند تا برنامه ریزیها برای کاهش معلولیتها از کیفیت خوبی برخوردار شود.

محمودنژاد افزود: در این جلسه بیان کردم با توجه به اینکه فساد دندان در بین معلولان چهار برابر افراد عادی جامعه است لذا لازم است از طریق بیمه‌ها و بخش حمایتی سازمان بهزیستی برای این موضوع چاره اندیشی شود.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست را مشکل مسکن خانواده‌های دومعلولیتی شهر تهران و نیز پایین بودن کمک بلاعوض ازدواج معلولان عنوان و تاکید کرد: در حال حاضر ودیعه ازدواج معلولان یک میلیون تومان است که رقم پایینی است و در حالی که وام ازدواج افراد جامعه از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان رسیده، ودیعه ازدواج معلولان افزایش نیافته است.

وی با اشاره به شناسایی ۴۷۰ نفر از زندانیان معلول توسط این انجمن گفت: متاسفانه سازمان زندانها حاضر به ارائه آمار و اطلاعات درباره این گروه از زندانیان نیست که از رییس سازمان بهزیستی درخواست شد نسبت به احصاء اطلاعات آنها اقدام کند تا معلولینی که در زندان هستند و نیاز به اقدامات مددکاری دارند از طریق انجمن حمایت از حقوق معلولان و اداره حقوقی سازمان بهزیستی نسبت به آزادی آنها اقدام شود.

محمودنژاد همچنین درخصوص ۵۷ هزار نفر از افراد معلول که تحت پوشش کمیته امداد هستند نیز گفت: این ۵۷ هزار نفر از خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی محرومند. بر این اساس رییس سازمان بهزیستی قول داد که خدمات توانبخشی برای این گروه از معلولان نیز مهیا شود.

وی تصریح کرد: درباره صدور کار معلولیت (ICF) و نیز مشکلات مربوط به معلولان ناشنوا که سمعک آنها دچار مشکل است مطالبی بیان کردم. بندپی نیز از معاون توانبخشی خواست تا توجه ویژه ای را به بحث سمعک ناشنوایان داشته باشند.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران اظهار کرد: در این نشست برخی مددکاران و فعالان حوزه معلولان نقطه نظراتی از قبیل آزادی انتخاب محل آموزش و محل خدمت برای سربازانی که پدر یا مادر معلول دارند مطرح کردند که قرار شد سازمان بهزیستی این موضوع را پیگیری کند.

محمودنژاد با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی نباید از آرم ویلچر یا عصا برای هشدارهای ایمنی به رانندگان استفاده کند گفت: با توجه به اینکه بخش صنعت سالیانه هزاران نفر معلول به جا می گذارد، پیشنهاد دادیم بخش صنعت، غرامتی را به سازمان بهزیستی در جهت پیشگیری از معلولیت پرداخت کند. همچنین از صنعت خواسته شود نسبت به ارتقای کیفیت خودروها برای جلوگیری از معلولیت اقدام کند.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان تاکید کرد: در این نشست رییس بهزیستی اعلام کرد سال آینده مستمری معلولان حداقل ۲۰ درصد دستمزد خواهد بود و به ۲۰۰ هزار تومان ارتقاء خواهد یافت.

محمودنژاد با بیان اینکه رییس بهزیستی خواست تا فعالیتهای انجمن را درخصوص پیگیری و تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دنبال کنم افزود: گزارشی که قرار است به وزارت خارجه و سازمان ملل درخصوص اجرای کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان در ایران ارائه شود، در حضور رییس بهزیستی عنوان شد که محسنی بندپی تمام ۲۹ بندی که خدمت ایشان عرض کردم را تصدیق و گفت اینها انتظارات زیادی نیست و ابراز امیدواری کرد در بازه زمانی بلندمدت بتوانند مشکلات را برطرف کنند و بودجه های لازم برای آن تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: در این نشست درباره نبود صندوقهای وام برای معلولان صحبت شد. هم اکنون به جزء وام خویش فرمایی، هیچ گونه وامی درخصوص ودیعه مسکن، وام ضروری، وام ازدواج و سایر وامها برای معلولان وجود ندارد که امیدواریم در این زمینه سازمان بهزیستی اقدامات لازم را به عمل آورد.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران با اشاره به حضور ۱۲۰ خانواده افراد دارای معلولیت در این جلسه گفت: این خانواده ها از نزدیک با رییس بهزیستی دیدار داشتند که محسنی بندپی درباره هزینه های مناسب سازی حمام و سرویسهای بهداشتی منازل آنها، همچنین ودیعه مسکن، خرید ویلچر برقی و نیز خدمات درمانی و خرید ماشین لباسشویی برای خانواده های معلول قول مساعدت دادند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین