کد خبر: ۶۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
رییس اداره سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، کم شنوایی و ناشنوایی را بدترین نوع معلولیت دانست و گفت: فرد نابینا ارتباطش با اشیاء را از دست می‌دهد ولی فرد ناشنوا در سکوت مطلق قرار گرفته و ارتباطش را با سایر افراد از دست می‌دهد.
ناطقان: دکتر محمودیان با اعلام این خبر در اولین کارگاه کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی، افزود: برنامه غربالگری شنوایی باید در PHC دنبال شود و اگر اجرایی شود ایران جزو اولین کشورهاست که این برنامه را اجرا می‌کند.

وی افزود: نوزادان کم شنوا تا ۱۲ ماهگی باید شناسایی و با مداخلاتی درمان شوند تا فرصت رسیدگی به آنها از بین نرود.

وی ادامه داد: اگر مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی فرد درمان نشود، دچار اختلالات زبانی شده و در زمینه‌های گفتار، گوش کردن، خواندن، نوشتن، موفقیت‌های تحصیلی، ورود به تحصیلات عالی، آرمان‌ها و شغل دچار مشکل می‌شود.

وی شانس ابتلا به دیابت در افراد کم شنوا را دو برابر سایرین دانست و گفت: در دنیا یک میلیارد نفر ناتوانی شنوایی دارند و ۲۷۵ میلیون نفر کم شنوایی شدید دارند که پنج درصد دچار معلولیت شنوایی هستند.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی اظهار داشت: از هر ۱۰۰۰ تولد در دنیا ۱ تا ۳ نفر دچار کم شنوایی، ۲۰ تا ۴۰ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر در PICU دارای اختلالات شنوایی، ۵.۲ نفر در هر هزار نفر در بدو وورد به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد نیز هنگام ورود به مدرسه دچار اختلالات شنوایی‌اند. کم شنوایی یک اپیدمی خاموش است و چه بسا کودکانی را که فکر می‌کنیم اوتیسم دارند دچار این اختلالات باشند.

وی اختلالات شنوایی را دارای رتبه پانزدهم در دنیا از نظر بار بیماری‌ها اعلام کرد و گفت: اداره سلامت گوش و شنوایی حدود یکسال است که در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده و در جهت تحقق اهداف سازمان بهداشت جهانی و قطعنامه ۲۰۱۶ این سازمان اهدافی را دنبال می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی این اهداف را چنین تشریح کرد: افزایش سواد سلامت گروه‌های سنی در زمینه سلامت گوش، افزایش پوشش غربالگری شنوایی موالید تا ۸۵ درصد (که ۶۸ درصد آن توسط بهزیستی محقق شده و با تفاهمنامه با وزارت بهداشت ادامه می یابد)، افزایش پوشش غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال تا ۳۰ درصد، تدوین برنامه راهبردی غربالگری کم شنوایی سالمندان، افزایش میزان رفتارهای پیشگیرانه در محل های کار، تفریحی و زندگی تا میزان ۵۰ درصد سال پایه، استقرار بسته خدمتی سلامت گوش در نظام مراقبت‌های اولیه و ارتقای کیفیت زندگی وابسته به شنوایی به میزان ۵۰ درصد سال پایه.

اولین کارگاه کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی عصر امروز در وزارت بهداشت به کار خود پایان می‌دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین