کد خبر: ۶۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
شرط تسویه بدهی تامین اجتماعی به مراکزدرمانی
مسئولان وزارت کار وعده دادند که از تسهیلات بانک رفاه و وعده هزارمیلیارد تومانی بانک مرکزی برای پرداخت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی استفاده خواهند کرد.
ناطقان: به نقل از  خانه ملت؛ مسئولان وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز(دوشنبه، 2 اسفند ماه) در نشست مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیرامون پرداخت مطالبات مراکز درمانی توسط تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان حاضر شده و به ایراد نظرات و گزارش‌های خود پرداختند.

میدری: منابع اجرای طرح تحول سلامت نزد وزارت بهداشت است

احمد میدری معاون رفاه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه روایت‌های مختلفی از اینکه سازمان تأمین اجتماعی به تعهدات خود برای پرداخت بدهی مراکز درمانی عمل کرده یا نه مطرح است که در گزارشات حسابرسی نیز اعلام شده است، گفت: گزارشی از تأمین اجتماعی خواسته شد تا به این بخش ارائه دهد که بر مبنای آن مشخص شد تأمین اجتماعی حدود 416 میلیارد تومان هزینه کرده که این بیش از سقف تعیین شده است. اگر شبهه‌ای هم وجود دارد وزارت اقتصاد می‌تواند بررسی کند.

وی افزود: علاوه بر آنکه در سال جاری حدود 20 میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی به دلیل پرداخت‌های متعدد محقق نشده است، منابع طرح تحول سلامت نیز از سوی بیمه‌ها پرداخت نشده زیرا منابع هدفمندی یارانه ها که مختص بیمه‌ها است، به آن اختصاص نیافته است.

میدری با بیان اینکه بیشتر تعهدات اجرایی طرح تحول سلامت بر دوش بیمه‌ها است، گفت: علیرغم این مساله، منابع پایدار برای طرح تحول سلامت دیده نشده است در واقع منابع در اختیار وزارت بهداشت و درمان است ولی هزینه‌کرد آن بر عهده بیمه‌ها است.

معاون رفاه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مشکلاتی به دلیل ندیدن بار مالی طرح تحول سلامت و دفترچه‌های متعدد سازمان‌های بیمه گر به وجود آمده که می‌بایست مرتفع گردد.

میدری به اخذ 6 هزار میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت و درمان برای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: این منابع برای سلامت روستاها و حاشیه‌ها در نظر گرفته شده در حالی که می‌بایست در جای دیگر هزینه می‌شد و از این جهت بیمه‌ها متحمل پرداخت هزینه‌های پزشک خانواده شدند.

نوربخش: هزار میلیارد تومان بانک رفاه نزد بانک مرکزی را به مراکز درمانی اختصاص داده می‌شود

سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی سازمان مالی و حسابرسی مستقلی است، گفت: بر اساس گزارش حسابرسی این سازمان در سال 93 رشد وصولی نسبت به سال 92 حدود 28 درصد بوده به نوعی که 25 هزار و 195 میلیارد تومان برای سال 92 و 30 هزار و 725 میلیارد تومان برای سال 93 در بخش درمان هزینه شده است.

وی افزود: درآمدهای تأمین اجتماعی از محل رشد تعداد بیمه شدگان و رشد حقوق و دستمزد تأمین می‌شود که این دو قابل ملاحظه با یکدیگر نیستند. در سال 94 رشد حقوق و دستمزد 17 درصد و رشد درآمدهای این سازمان 29 درصد بوده و در سال جاری نیز رشد حقوق و دستمزد 14 درصد و رشد درآمدها به 26 درصد رسیده است در واقع تأمین اجتماعی بزرگترین سازمان درآمد-هزینه‌ای است که در شرایط رکود به خوبی ایفای نقش کرده است.

نوربخش با بیان اینکه 95 درصد منابع این سازمان مربوط به حق بیمه است، گفت: تأمین اجتماعی تاکنون کوتاهی نکرده است و در تجهیز منابع بیش از ظرفیت نیز فعالیت داشته است.

وی بخش مصارف سازمان تأمین اجتماعی را یادآور شد و گفت: در 14 دی ماه سال جاری نامه‌ای به رئیس جمهور از طرف این سازمان داده شد که بر طبق آن بخش مصارف تأمین اجتماعی توضیح و تشریح داده شد. در واقع تأمین اجتماعی در مدت اخیر 3 هزار و 500 میلیون در بخش مصارف خود دچار عقب‌افتادگی شد به این معنی که پیش‌بینی آنها محقق نشده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: دولت در سال 95 به 20 هزار میلیارد تومان از تعهدات خود عمل نکرده بنابراین وقتی مطالبات ما از سوی دولت پرداخت نشده ما نیز بالتبع نمی‌توانیم به تعهدات خود پایبند باشیم از این رو در 24 بهمن ماه سال جاری نامه‌ای به سازمان هدفمندی یارانه‌ها زده‌ایم تا مبلغ بدهی خود به تأمین اجتماعی را حداقل تا پایان سال 94 محقق سازد.

نوربخش بدهی سازمان هدفمندی به تأمین اجتماعی تا پایان سال 94 را هزار و 450 میلیارد تومان دانست و گفت: این مبلغ به همراه میزان بدهی در سال جاری به دو هزار و 200 میلیارد تومان می‌رسد که هنوز محقق نشده است. در این خصوص و درباره پرداختی‌های سازمان تأمین اجتماعی گزارشی به سازمان برنامه و بودجه نیز ارائه شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: تأمین اجتماعی 40 میلیارد تومان سالانه برای پزشک عمومی دو استان مازندران و فارس هزینه می‌کند در صورتی که به همین میزان هم برای سایر استان‌ها هزینه می‌شود در واقع تأمین اجتماعی به درستی سهم درمان خود را پرداخت می‌کند؛ در صورتی که مطالباتش محقق شود.

وی در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت و درمان مبنی بر بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌های 3 دانشگاه علوم پزشکی در تهران گفت: برای جبران مطالبات مراکز درمانی در صورت تحقق وعده رئیس بانک مرکزی مبنی بر تخصیص هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی بابت ضریب سپرده قانونی بانک رفاه نزد بانک مرکزی مطالبات این مراکز را پرداخت خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه امروز تمام بدهی مراکز درمانی و علوم پزشکی وزارت بهداشت تا پایان سال 94 از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شد، گفت: علاوه بر هزار میلیارد تومان نزد بانک مرکزی از امکانات و تسهیلات بانک رفاه به سازمان تأمین اجتماعی جهت پرداخت مطالبات مراکز درمانی نیز استفاده خواهیم کرد.

نمکی: عدم وصول درآمدهای دولت دلیل نپرداختن بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی است

سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه نیز با حضور در این نشست گفت: سازمان برنامه و بودجه همواره به دنبال تحقق بدهی‌های دولت به مجموعه‌های مختلف از جمله تأمین اجتماعی است تا از این طریق بتوانیم از بحران پیش آمده عبور کنیم.

وی افزود: متأسفانه طرح تحول سلامت، درمان‌محور و پزشک محور به جای پیشگیری‌محور و بیمارمحور بوده است بنابراین نکته کلیدی پزشک خانواده سیستم ارجاع و گایدلاین‌ها در این طرح بگنجانند تا بتوانیم در آینده منابع پایداری را برای آن تعریف کنیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه از عدم وصول درآمدهای دولت انتقاد کرد و گفت: بیش از 67 تا 70 درصد درآمد دولت وصول نشده است از این رو نتوانستیم سهم بدهی ها را پرداخت کنیم البته از محل فروش 8 هزار میلیارد تومان اوراق برای پرداخت بدهی بیمه سلامت تاکنون 4 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که تا آینده نزدیک این تخصیص‌ها را افزایش خواهیم داد
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین