کد خبر: ۶۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی از احتمال سرریز شدن سد کمال صالح در پی بارش‌های اخیر استان خبر داد.
ناطقان:عزت اله آمره‌ای با اشاره به میزان بارش‌های استان در روزهای اخیر گفت: تاکنون بطور متوسط در کل استان 166 میلی متر میزان بارش‌ ثبت شده است که این میزان بارش با بارش‌های سال قبل برابری داشته است.

وی با اشاره به افزایش هشت درصدی میزان بارش‌های استان نسبت به درازمدت، اظهار کرد: در شهرستان ساوه که از نظر متوسط میزان بارش‌های استانی معمولا در رتبه پائین‌تری قرار دارد تاکنون 142 میلیمتر بارش ثبت شده است که نسبت به سال قبل 28 درصد و نسبت به درازمدت 13 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: پیش از بارش‌های اخیر دبی ورودی به سد الغدیر ساوه نزدیک به دو میلیون متر مکعب بوده است، اما خوشبختانه در پی بارش‌های اخیر به خصوص بارش برف که به صورت فراگیر بوده و حوضه آبریز قره‌چای را تحت پوشش خود قرار داده است، در حال حاضر دبی ورودی به سد الغدیر به بیش از سه متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به افزایش حجم ذخیره شده در پشت سد الغدیر ساوه اظهار کرد: میزان آبی که در این سد قبل از شروع بارش‌ها ذخیره شده بود نزدیک به 15 میلیون متر مکعب بود که هم اکنون این میزان به 23 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که به دلیل بارش‌های خوب امسال میزان ذخیره‌سازی آب در پشت سد الغدیر به بیش از 40 میلیون متر مکعب تا پایان سال آبی برسد و با توجه به این میزان ذخیره آبی در پشت سد الغدیر می‌توان امیدوار بود که در سال آینده بحران آب در ساوه در حوزه شرب و کشاورزی نداشته باشیم گرچه این میزان حدود یک ششم حجم سد الغدیر است.

آمره در ادامه با توصیه به کشاورزان به منظور مدیریت منابع آبی برای عبور از بحران آبی در ساوه اظهار کرد: از کشاورزان انتظار می‌رود که با مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی به پایداری بیشتر آب موجود کمک کنند و با روشن نکردن چاه‌های آب در فصول غیر زراعی به مدیریت آب کمک کنند.

وی تاکید کرد: همچنین انتظار می رود با رهاسازی آب توسط کشاورزان در انهار سنتی و رودخانه‌ها در فصول غیر زراعی منجر به تغذیه سفره‌های زیرزمینی پائین دست شوند، بویژه در شهرستان ساوه این کار موجب تغذیه قنوات و سفره‌های زیرزمینی در منطقه سیدقلی و چاه‌های آب شرب این شهرستان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سرریز سد کمال صالح مسوبق به سابقه است و این سرریز به معنای رفع مشکل کم‌آبی نیست. شهروندان همچنان باید اصول رعایت مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آن را مد نظر داشته باشند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین