کد خبر: ۶۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان گفت: متاسفانه ایران و به طور کلی کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض اختلالات روحی و روانی قرار می‌گیرند که رسانه ها تاثیر بسزایی در سطح سلامت روان مردم دارند.
ناطقان: در نشست خبری هفتمین همایش سلامت روان و رسانه که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، مصطفی معین رییس همایش و فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی کودکان در خصوص محورهای همایش های گذشته گفت: هزینه اختلالات روحی و روانی، سلامت روان و غفلت روانی، سلامت روان و رسالت همگانی، آموزش پیشگیری از اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان و نقش رسانه در مورد آن‌ها و تأثیر رسانه در انگ زدایی از بیماران روانی از محورهای همایش سال‌های قبل محسوب می‌شود.

معین اظهار داشت: متاسفانه امروز مردم به خرافات روی آورده اند که در برخی موارد مادر خانواده برای کودکش که مبتلا به آسم است، اسپند دود می کند که دود ناشی از آن مانند سیگار و خودرو خطرناک است.

وی تصریح کرد: همچنین امروز آمیخته شدن طب سنتی با مطالبی که صحت علمی ندارد به سلامت روان جامعه آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کند.
 
در ادامه این مراسم احمد‌علی نور بالا مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان در خصوص اهداف همایش امسال (هفتمین همایش سلامت روان و رسانه) گفت: هدف از این همایش آگاهی رسانی و ارتقای سطح سواد سلامت روان در جامعه است، همچنین شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در خصوص افسردگی و صحبت کردن پیرامون آن است.
 
وی عنوان کرد: در همایش امسال از پزشکان در حوزه‌های مختلفی مانند مغز و اعصاب، گوارش، زنان، بهداشت، داخلی و آلرژی دعوت به عمل آمده است که در مورد تظاهرات روان تنی بیماری‌ها (جسمانی سازی بیماری‌های روانی) صحبت کنند.
 
این روان‌پزشک تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در طی همایش‌های سال‌های گذشته انکار ناپذیر بوده است، رسانه‌ها پل ارتباطی بین کارشناسان حوزه سلامت، متولیان سلامت در سطح خرد و کلان و مردم محسوب می‌شوند.
 
نور بالا تأکید کرد: متاسفانه کشور ایران و به طور کلی کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض اختلالات روحی و روانی قرار می‌گیرند بنابراین در خصوص ارتقاء سطح سلامت روان مردم عزم ملی لازم است و باید زبان مشترک بین پزشکان، روان‌شناسان، روان پرستاران در جامعه ایجاد شود که همایش یک جانبه نباشد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزان شیوع اضطراب در بین دانش آموزان و دانشجویان گفت: متاسفانه در مقایسه با ۱۵ سال گذشته اضطراب در بین مردم افزایش پیدا کرده که برگزاری این همایش‌ها در جهت بهبود سلامت روان جامعه موثر بوده، ولی سلامت روان تن‌ها در دست یک سازمان و ارگان نیست و افراد گوناگون در سازمان‌های مختلفی مانند قانون گذاران در مجلس، رسانه‌ها و مسئولان قضایی می‌توانند تاثیر چشمگیری در کاهش یا افزایش اضطراب و استرس در بین مردم داشته باشند.
 
این روان‌پزشک اظهار داشت: متاسفانه انتظار می‌رود در آستانه انتخابات سلامت روان مردم جامعه مد نظر نباشد همچنین رسانه‌ها نیز نقش جهانی در کاهش یا افزایش اضطراب در بین مردم دارد برای مثال بار‌ها مشاهده می‌کنیم که فردی هنر پیشه در برنامه تلویزیونی سیگار می‌کشد بنابراین مردم با تماشای این صحنه می‌توانند به سمت استعمال دخانیات راه پیدا کنند.
 
نور بالا عنوان کرد: هر گونه اشاعه هیجان خشم و غم، اشاعه رفتارهای ضد اجتماعی مانند دروغ و عبور از چراغ قرمز و بیان برخی واژه‌ها که انگ‌زا است می‌تواند تاثیر مخربی در سلامت روان مردم داشته باشد، همچنین تزریق نا امیدی در خانه و مدرسه و سایر جوامع می‌تواند تاثیر منفی در سلامت روان مردم داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: سیاست زدگی، ایدئولوژی کردن تمامی مسائل، نمایش دین به این شکل که دین از مردم خواسته است که افسرده و غمگین باشند که این برداشت نا صحیحی از دین است، عوام زدگی به این صورت که خرافات به مسائل علمی جامعه نفوذ پیدا کرده است از مسائلی هستند که نقش موثری در ایجاد اضطراب و نگرانی در بین مردم می‌کند.
 
این روان‌پزشک افزود: مسئله‌ای که در رابطه با بیماران روحی و روانی با آن مواجه هستیم این است که فرد از ترس اینکه تلقی نشود از مراجعه به پزشک با وجود داشتن بیماری خودداری می‌کند و اینکه اصلا بیماری‌اش را به اعضای خانواده اطلاع نمی‌دهد.
 
نور بالا اظهار داشت: انتشار تصاویر ساختمان پلاسکو برای بیماران روحی و روانی تاثیرات منفی زیادی داشته، همچنین اشاعه صحنه‌های خودکشی نیز سبب تشویق افراد به این امر می‌شود که خوشبختانه صدا و سیما در سال‌های اخیر از نمایش این صحنه‌ها خودداری کرده است.

وی یادآور شد: در خصوص سلفی گرفتن افراد در حادثه پلا‌سکو می‌توان به این نکته اشاره کرد که این یک مشکل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی محسوب می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین