کد خبر: ۶۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
آغاز مرحله دوم عملیات آزاد سازی موصل، وزیر دفاع تازه کار آمریکا را به بغداد کشاند.
ناطقان: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا بدون هماهنگی قبلی و سرزده به عراق سفر کرد آن هم زمانی که نخست وزیر عراق دستور آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل را صادر کرده بود.

نیروهای عراقی در مرحله نخست عملیات آزادسازی موصل شرق این شهر را از دست نیروهای داعش بیرون آوردند.

یکی از دلایلی که نبرد موصل به درازا کشیده شده است رعایت حال شهروندان و غیرنظامیان این منطقه از خاک عراق است. 
وجود مردم در شهرهای تحت اشغال داعش در عراق باعث شده تا ملاحظات زیادی در اجرای عملیات نظامی علیه داعش ایجاد شود. در واقع دست و پای ارتش و نیروهای مردمی عراق بسته است. حفاظت از جان مردم اولویت نیروهای عراقی است به همین خاطر سعی دارند تا در عملیات نظامی علیه داعش بیشترین رعایت را داشته باشند.

اما همین مردم که بیش از 2 سال است تحت سلطه داعش قرار داشته و هنوز هم در بخش هایی از موصل دارند، در شرایط بسیار بد اقتصادی و اجتماعی قرار دارند.

جنایاتی که داعش در عراق و سوریه انجام داده است بر کسی پوشیده نیست، این گروه تروریستی تکفیری که خاستگاه آن وهابیت سعودی است، از یک سو بخش هایی از خاک عراق را اشغال کرده و یک دولت خود خوانده را تشکیل داده و از سوی دیگر مردم عراق را چه شیعه و چه سنی قتل عام می کند.

تحولات غرب آسیا از سوریه تا عراق همه نشانه های شکست سنگین نیروهای تروریستی است. عراق علیرغم همه کارشکنی هایی که در راه مبارزه با داعش در کشور داشت، اما توانست با ایجاد شبکه گسترده نیروهای مردمی از همه فرقه های مذهبی، توطئه تفرقه افکنی در کشور را خنثی کند.

عملیات آزاد سازی موصل با مشارکت همه اقوام عراق آغاز شد و ادامه یافت و اکنون مرحله دوم از آزادسازی غرب موصل از روز یکشنبه با دستور العبادی نخست وزیر این کشور آغاز شده است.

اما در این میان کشورهایی هستند که نمی توانند نگرانی خود را از پیروزی عراق بر داعش پنهان کنند، بهانه آنها هم نگرانی به خاطر جان غیر نظامیانی است که در موصل و تحت ظلم داعش حضور دارند.

سفر وزیر دفاع آمریکا به بغداد را نمی توان یک سفر حمایتی از دولت عراق در مبارزه با داعش در مرحله دوم عملیات آزادی سازی موصل تلقی کرد.

جیمز بتیس مأموریتی به غیر از حمایت از عملیات آزادسازی موصل دارد و آن کارشکنی و مانع تراشی در راه این عملیات است.

آمریکا عزم تسخیر دوباره عراق را دارد، واشنگتن همواره خود را شکست خورده جنگ در عراق می داند، آمریکایی ها هزینه های جانی و مالی زیادی برای سرنگون کردن صدام خرج کردند، اما سرانجام مجبور به ترک عراق شدند.

اما شرایطی که آمریکا در عراق ایجاد کرده بود، باعث قدرت گرفتن گروه های تروریستی تکفیری همچون داعش شد و اکنون که داعش روزهای پایانی خود را در عراق سپری می کند، آمریکایی ها به تکاپو افتاده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به سفر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که او برای بررسی «شکست» داعش و دیدار با سران عراق به این کشور رفته است.

اکنون آمریکا و انگلیس حضور پررنگتری در عراق دارند، در حالی که ارتش و نیروهای مردمی عراق از شرایط بسیار خوب و تاکتیک نظامی خوبی برخوردارند چرا که با شهرها و استانهای کشور خود آشنایی کامل دارند.

از سوی دیگر کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به عراق همچنان ادامه دارد، همجواری ایران و عراق این امتیاز را ایجاد کرده که کمک ها در کمترین زمان به عراق فرستاده شود.

حضور آمریکا و انگلیس در عراق موجب بی ثباتی های امنیتی در این کشور خواهد شد، اجازه دادن به آنها به معنی دخالت در امور داخلی عراق است، این موضوع باید از سوی مسئولین عراقی با توجه ویژه همراه باشد.

گرچه عملیات آزادی سازی موصل با بهره گیری از نیروهای عراقی آغاز شده است اما رسانه های غربی سعی دارند تا حضور و مشارکت نیروهای آمریکایی و انگلیسی را در این عملیات پر رنگ جلوه دهند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، به بغداد رفته است تا از سرعت عملیات آزادی موصل بکاهد و با طرح عملیاتی خود شکست داعش را به تعویق بیندازد چرا که هنوز زود است تروریست های تکفیری که دست پرورده وهابیت سعودی هستند، نابودی و شکست را تجربه کنند.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین