کد خبر: ۶۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
وزير بهداشت در حاشيه همايش دستاوردهاى غذا و دارو دولت يازدهم از شناسايى داروهای اصل از تقلبى به كمک سامانه جديد الكترونيكى غذا و دارو خبر داد.
ناطقان:قاضى زاده هاشمى در حاشيه همايش دستاوردهاى غذا و دارو دولت يازدهم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنى بر نگرانى ها در مورد افزايش مصرف و واردات پالم در كشور گفت: روغن پالم در همه دنيا مصرف مى شود و ما هم بخشي از بازار هستيم، اين روغن در سفره غذايى ايرانى ها وجود دارد. وجود روغن پالم در سفره ايرانى‌ها موردی ندارد و ما معتقدیم كه مصرف زياد آن مضر است.

وی درباره میزان مصرف روغن پالم در کشور و نحوه کنترل آن اظهار داشت: مصرف روغن پالم در کشور از طریق تعرفه گذاری آن کنترل می‌شود و سازمان غذا و دارو هم برای استفاده از روغن پالم در فرآورده‌ها سقفی را مشخص کرده است که شرکت‌های روغن سازی آن را رعایت می‌کنند.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان تکمیل پورتال دارویی کشور عنوان کرد: پورتال دارویی در ادامه خدماتی است که با عنوان دولت الکترونیک بیش از 20 سال است که قولش داده می‌شود، البته خوشبختانه ما بخشی از این پورتال را كه مربوط به واردات، گمرگ و شركت هاى پخش دارو بوده را اجرا می‌کنیم و تقریبا کار آن تمام شده است. 

وى افزود: براى راه اندازي پورتال دارويى نياز داشتيم هماهنگی‌هایی میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها انجام شود که خوشبختانه این کار انجام شد و طبق قولی که به من داده شده، حداکثر تا اردیبهشت ماه سال آینده شاهد هستيم كه خدمات از داروخانه به بعد کاملا الکترونیکی می‌شود. 

وزير بهداشت با اشاره به تاثيرات خوب و موثر راه اندازى اين پورتال تصریح کرد: با راه اندازى پورتال دارويى می‌توانیم آمار مصرف دارویی و شیوع بیماری‌ها را در لحظه در نقاط مختلف كشور با توجه به داروهاى تجويز شده و پزشكانى را كه بيش از حد دارو تجويز مى كنند، شناسايى كنيم.

هاشمى اضافه كرد: به كمک پورتال دارويى می‌توانیم بفهمیم که هزینه‌هایمان در کدام بخش‌ها بیشتر است، افزون بر اين در سیاستگذاری بیمه‌ها برای پوشش اقلام دارویی نیز مى تواند موثر بوده و از طرفی مردم هم از اصالت داروها مطلع شویم و داروى تقلبى را از اصل تشخيص داده و از قاچاق جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه این وزارتخانه با اصناف نانوایان و شیرینی‌پزان گفت: یکی از کارهای مهم وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برگزاری جلسه با اصناف مختلف است، چرا که مشکلات آنها شنیده شده كه دولت به آنها توجه كند.

وى ادامه داد: با صنف نانوایان جلسه‌ای داشتیم و شکایت‌هایشان را در حوزه کیفیت گندم، آرد و دستمزدها شنیدیم و امیدواریم خواسته‌های آنها عملی شود البته مسئولان غذا در سازمان غذا و دارو پيگير موضوع هستند. در عین حال قرار بود جلساتی را هم با صنف شیرینی‌پزان و رستوران داران داشته باشیم که به دليل سفرهاى متعدد هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وزير بهداشت افزود: فکر می‌کنم ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت اتفاق خوبی بود؛ چرا که این فرصت را فراهم می‌کند تا با کسانی که مستقیما در حوزه غذایی و آشامیدنی اثرگذارند، از نزدیک صحبت کنیم و امیدواریم این جلسات نمایشی نباشند.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح واگذاری شرکت‌های دارویی به بخش خصوصی گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم، اما ما در طول 30 سال گذشته در مذمت تصدی گری دولت بسیار شنیده‌ایم اما عمل کردن به آن را کمتر دیده‌ایم و و هرجا تصدي دولت را كم كرديم، بیشتر به سمت شبه دولتی کردن رفته‌ایم. 

وى ادامه داد: در عین حال در بسیاری از حوزه‌ها به اقتصاد آزاد هم اعتقاد نداریم و حرفش را می‌زنیم، متاسفانه دولت در حوزه دارویی در همه بخش‌ها دخالت می‌کند و به همین دلیل بخش خصوصی نمی‌تواند خوب رشد کند.

هاشمى با اشاره به تاثير دولت در قيمت گذارى دارو و آسيب هاى ناشي از آن به صنعت دارو گفت: وقتی که مستقیما در قیمت دخالت می‌کنیم و  دولت منابع بيمه را تامين نمى كند بيمه ها از طريق سازمان غذا و دارو فشار روى قيمت مى آورند و براى نگه داشتن چتر حمايتى و مراقبت از مردم به صنعت فشار می‌آوریم و وقتى قيمت تمام شده دارو بيش از قيمت سازمان غذا و دارو است ديگر بخش خصوصی جرأت سرمایه گذاری پیدا نمی‌کند. ما باید برای این کارها مدل اقتصادی داشته باشیم.

‎وزیر بهداشت درباره نگه داشتن جسد فرد متوفی در بیمارستان‌ خصوصى به دلیل پرداخت نكردن هزینه‌ها از سوی خانواده‌ گفت:کسی حق ندارد که به دلیل نپرداختن هزینه بیمارستان جسد را در آنجا به عنوان گرو نگه دارد و اگر چنین اتفاقی رخ داد مردم حتما با شماره 1590 تماس گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین