کد خبر: ۶۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی رویان از راه‌اندازی مجموعه‌ای تخصصی متمرکز بر "بیماری سرطان" در پژوهشکده سلول‌های بنیادی در سال آینده خبر داد.
ناطقان:دکتر حسین بهاروند امروز، 7 اسفندماه در نشستی علمی در دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست افزایش تعامل با دانشجویان برای ساختن آینده‌ای بهتر است،‌ اظهار کرد: آینده متعلق به کسانی است که بین‌رشته‌ای فکر و عمل می‌کنند. برای داشتن آینده‌ای بهتر بجای "آینده‌پژوهی" باید به "آینده‌نگاری" پرداخت.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی رویان با اشاره به اینکه پژوهشگاه «رویان» کار خود را از یک خانه امانتی آغاز کرد و فضای چندانی نداشت، افزود: با توجه به اینکه متولیان «رویان» همچون مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی از همان ابتدا به کار تحقیقاتی اعتقاد داشتند، نمازخانه ساختمان را به آزمایشگاه رویان تبدیل کردند. در واقع کل تحقیقات رویان از نمازخانه شروع شد.

وی ادامه داد: امروز با گذشت 25 سال از عمر پژوهشگاه «رویان» این پژوهشگاه دارای 3 پژوهشکده «سلول‌های بنیادی»، ‌«زیست فناوری» و «علوم تولید مثل» است. همچنین به احتمال زیاد سال آینده مجموعه‌ای به صورت اختصاصی متمرکز بر «بیماری سرطان» در پژوهشکده سلول‌های بنیادی راه‌اندازی می‌شود.

بهاروند با بیان اینکه تقسیم‌بندی علوم به «کاربردی» و «پایه» در مجموعه «رویان» امری نادرست تلقی می‌شود، گفت: اگر علم وجود داشته باشد، قطعا کاربردی خواهد بود، بنابراین در رویان بر مساله «ترجمان و تولید علم» به عنوان ریشه علم متمرکز شده‌ایم. این در حالیست که در کشور هیچ‌گاه بر این موضوع کار نکرده‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: مرزهای بین علوم برداشته شد و در مجموعه رویان مهندسان،‌ زیست‌شناسان و پزشکان برای افزایش سلامت از تولید، ترجمان تا کاربرد علم حرکت می‌کنند که این مساله موجب ایجاد شرکت سل‌تک فارمد به عنوان کارخانه تولید سلول شد.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی رویان افزود: همچنین شرکت بن‌یاخته‌های رویان که برای درمان بیماری‌های سرطان و شرکت بیوتک برای تولید موادی جهت کشت سلول راه‌اندازی شدند.

بهاروند با بیان اینکه «سلول‌های بنیادی برای همه» نیز از دیگر برنامه‌های رویان است، گفت: در این برنامه که برای آموزش دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته است، مباحث مربوطه را به صورت عروسک  و کتاب قصه در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. علاوه‌بر آن اتوبوسی را به عنوان آزمایشگاه سیار (با 6 سال تحقیق) تهیه کردیم.

وی به اهداف کار بر روی سلول‌های بنیادی اشاره کرد و افزود: افزایش سلامت جامعه و تولید سلول‌های بنیادی در سطح جهانی از جمله اصلی‌ترین اهداف ما به شمار می‌آیند.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی رویان همچنین با بیان اینکه پزشکی امروز بر اساس دارودرمانی است، اظهار کرد: پزشکی آینده همراه با سلول درمانی و مبتنی بر فرد است که در این راستا اولین بیمارستان سلول‌درمانی ایران در آینده توسط پژوهشگاه رویان ساخته خواهد شد.

بهاروند با بیان اینکه متاسفانه خیرات در پژوهش، سنتی فراموش‌شده است، به منابع مالی «رویان» نیز اشاره کرد و گفت: منابع مالی «رویان» از موسسه خیرین پژوهش سلامت رویان،‌ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رویش، صندوق نیکوکاری،‌ شرکت‌های رویان و گرنت‌ها تامین می‌شود و کمک دولتی نیز به رویان 20 میلیارد تومان است.

وی همچنین اظهار کرد: تولید سلول بنیادی رویانی موش در سال 1981 در انگلستان و تولید سلول بنیادی رویانی انسان در سال 1998 در امریکا انجام شد. در ایران نیز تولید سلول بنیادی رویانی موش در سال 2002 و تولید سلول بنیادی رویانی انسانی در سال 2003 و تولید پرتوان القایی انسانی در سال 2008 انجام شد.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده همکاری گسترده‌تری میان محصلان رشته‌های مهندسی همچون مهندسی شیمی با مجموعه رویان شکل گیرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین