کد خبر: ۷۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کارشناس نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: استفاده نامناسب و خودسرانه از داروهای آنتی میکروبیال مانند سرماخوردگی‌های ویروسی، مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها را افزایش خواهد داد.
ناطقان:مهسا اردشیر زاده،کارشناس نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو در خصوص عوامل ایجاد کننده مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها گفت: هنگامی که مقدار دوز کافی برای درمان تجویز نمی شود و یا داروی تجویز شده تا انتها به مصرف نمی‌رسد، مصرف بیش از حد و سو مصرف داروهای ضد میکروبی و همچنین ضعف اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت از مهمترین علل هستند.

اردشیر‌زاده توضیح داد: در صورتی که آنتی‌بیوتیک درست مصرف نشود حتی علایم بیماری ممکن است بعد از 2 تا 3 روز از بین برود ولی این دلیلی بر خاتمه روند درمان با آنتی بیوتیک نیست؛ زیرا این عمل تنها باکتری‌های حساس را از بین می‌برد و تعدادی باکتری دیگر را در محل درگیر باقی می‌گذارد که منجر به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه در همان محل می‌شود.

این کارشناس دارویی افزود: یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده سوء مصرف آنتی بیوتیک‌هاست که این امر می تواند باعث از بین رفتن میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش شود که این امر باعث ایجاد عفونت ها و سایر ناراحتی های گوارش می گردد.

بنابراین می بایست آنتی بیوتیک بر اساس تجویز پزشک و نه خود درمانی با همان مقداری (دوز) که پزشک تجویز نموده است مصرف شود.

اردشیرزاده در پایان تأکید کرد: آنچه مشخص است این است که مصرف غیر منطقی و خودسرانه دارو نه تنها موجب درمان بیماری نمی شود بلکه باعث ایجاد عوارض دارویی در طولانی مدت نیز می گردد. تحقیقات انجام شده در کشورمان نشان می دهد که ایرانی ها بیش از استاندارد جهانی دارو مصرف می کنند. به طوری‌که 10 تا 15 درصد داروها بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف می‌شود.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین