کد خبر: ۷۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
لاریجانی:
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که شما که فرموده‌اید به انتخابات ورود نکرده‌اید اما برخی نزدیکان شما در جریان اصلاح‌طلب از شکل‌گیری یک ائتلاف بین شما و آقای روحانی برای حمایت از ایشان در انتخابات پیش رو خبر دادند، پاسخ داد: البته من رفیق آقای روحانی هستم اما بنای دخالت در انتخابات را ندارم اما این دو موضوع ممزوج از همدیگر است. مصلحت نمی‌دانم برای انتخابات همه بخش‌های کشور را درگیر شود.
ناطقان: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر روز (دوشنبه) در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 به ارائه گزارشی پیرامون آخرین اقدامات مجلس در زمینه تصویب برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 پرداخت.

وی به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه فراز و فرودهایی بین مجلس و دولت درباره برنامه‌نویسی وجود داشت به همین دلیل روند تدوین و تصویب برنامه به طول انجامید.

وی ادامه داد: برنامه ارائه شده از سوی دولت که دارای 35 ماده بود که پس از بررسی‌ها در مجلس آن را به بیش از صد ماده افزایش دادیم؛ تلقی مجلس این بود که باید اهداف کمی و کیفی در برنامه مشخص باشد به همین دلیل شاهد افزایش مواد برنامه بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس خاطرنشان کرد: مسیرها با توجه به اهداف کمی و کیفی در برنامه مشخص شد و باید مطابق آن حرکت کنیم.

لاریجانی رشد سرمایه‌گذاری را یکی از موارد مورد توجه مجلس عنوان کرد که طول بهره‌وری را دلیل این توجه برشمرد.

«تلاش کردیم فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی که به ضرر تولیدکنندگان بود کاهش پیدا کند، در این زمینه در برنامه تدوین شد که سالانه این فاصله کاهش یابد».

کاهش وابستگی بودجه به نفت از جمله مواردی بود که رئیس مجلس آن را مورد تأکید قرار داد و در ادامه گفت: یکی از مسائل مهم کاهش وابستگی بودجه به نفت است که تلاش کردیم اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

لاریجانی توجه به سهم بودجه عمرانی استان‌ها از موضوعات مهم در این زمینه توصیف کرد و افزود: در برنامه اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی به مصوبه مجلس برای اختصاص سه درصد از محل درآمد گاز و نفت به مناطق نفت‌خیر و کمتر توسعه یافته اشاره کرد و افزود: این مصوبه برای توجه به مناطق کمتر توسعه یافته دنبال شد و کمکی است برای مردم آن منطقه؛ البته شرکت‌هایی نیز که در بخش گاز فعالیت می‌کنند باید درصدی از درآمدشان را به این مناطق اختصاص دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اختصاص برخی منابع صندوق توسعه ملی به مناطق کمتر توسعه یافته را دیگر مصوبه مجلس در زمان تصویب برنامه ششم توصیف کرد و این اقدام را گامی در جهت رفع مشکلات این مناطق شمرد. پرداختن به سقف بدهی دولت از دیگر مواردی بود که مورد اشاره لاریجانی قرار گرفت و از تلاش برای رفع مسائل مربوط به این موضوع خبر داد.

ایجاد ساز و کار شفاف برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز مورد تأکید رئیس نهاد قانون‌گذاری قرار گرفت و لاریجانی در این زمینه گفت: بحث‌هایی مانند موضوعات پیش آمده در برخی موسسات مانند میزان باعث بروز مشکلاتی شد،‌ما دو ماده تصویب کردیم تا مشکلات مرتفع شود و دیگر اینگونه آشفتگی‌ها ایجاد نشود.

لاریجانی از لزوم ایجاد چرخه اقتصادی برای افزایش اشتغالزایی سخن گفت و تأکید کرد: در این بخش دولت را موظف کردیم با همکاری بخش خصوصی مسئله را سامان دهند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور از پیش‌بینی توسعه 54 پیشه و کسب و کار روستایی در قانون برنامه ششم توسعه از سوی مجلس سخن گفت و با اشاره به تمهیدات جهت ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه‌های آموزش، کشاورزی، سلامت و بانکداری به روستاها گفت: در برنامه ششم مجلس مقرر کرد که سود و کارمزد وام‌های دریافتی کشاورزان که با خسارت مواجه شده است دچار بخشودگی شود.

وی با یادآوری اینکه 90 درصد آب کشور به مصرف کشاورزی می‌رسد، به توجه مجلس نسبت به توسعه آبیاری تحت فشار در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: از آنجا که در سال 96 پول کمتری از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنیم می‌توانیم مبلغ بیشتری به آبیاری تحت فشار اختصاص دهیم.

لاریجانی بر ضرورت متوازن کردن الگوی کشت تأکید کرد و با ذکر این نکته که برخی استان‌ها به رغم کمبود آب به کشت برنج می‌پردازند، گفت: طبق برنامه ششم توسعه کشاورزانی که از الگوی متوازن کشت پیروی کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی از تصمیم مجلس در برنامه ششم توسعه برای تهیه 30 درصد از آب مورد نیاز استان‌های ساحلی کشور از محل شیرین کردن آب دریا سخن گفت و با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه در حوزه محیط زیست 20 درصد تالاب‌های کشور باید احیا شود، خاطرنشان کرد: در این برنامه بهره‌برداری از جنگل‌ها محدود شده است تا در دوره‌ای جنگل‌ها امکان تنفس داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی لزوم احیای 8.5 هزار هکتار از جنگل‌های کشور در قانون برنامه ششم و نیز اختصاص 10 میلیون هکتار به آبخیزداری را یادآور شد و در بخش دیگری از سخنان خود درباره قانون برنامه ششم توسعه گفت: در قانون مقرر شد که در هر سال 10 درصد از موتورسیکلت‌ها که 6 برابر اتومبیل‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند برقی شوند.

وی در ادامه از اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به احیای صنایع کوچک و پیش‌بینی تشکیل شورای معدن استان‌ها به منظور احیای معادن سخن گفت و با اشاره به در نظر گرفتن امکاناتی برای حضور بخش خصوصی در حوزه نفت و گاز ادامه داد:‌ دولت در قانون برنامه ششم توسعه از سوی مجلس ملزم شد کلیه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه با نفت و نیروگاه‌های تجدیدپذیر آب را توسعه دهد.

لاریجانی از حمایت قانون برنامه ششم توسعه از مسکن اجتماعی و نیز احیای محلات سخن گفت و با اشاره به پیش‌بینی این قانون درباره کاهش 10 درصدی جمعیت مناطق حاشیه‌نشین گفت: مجلس در برنامه ششم توسعه مقرر کرد که سه میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی در اختیار مقاوم‌سازی مدارس و سه درصد از سود قابل تحصیل شرکت‌های دولتی به تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یابد.

وی به پیش‌بینی اختصاص پهنای باند 30 ترابایتی برای اینترنت کشور در برنامه ششم اشاره کرد و افزود: از آنجا که سیستم دولتی به روش سنتی عادت کرده است باید دولت را ملزم به بروزرسانی فناوری‌ها در این حوزه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تصمیمات برنامه ششم توسعه در مورد ایثارگران گفت:‌ ارائه تسهیلات مسکن به ایثارگرانی که فاقد مسکن هستند با سود حداکثر 4 درصد و نیز اختصاص 10 درصد از سود وام‌های قرض‌الحسنه به اشتغال آنان از جمله تصمیمات مجلس در برنامه ششم توسعه است.

وی با ذکر اختصاص بخشی از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به ورزش کشور و نیز حمایت قانون برنامه ششم توسعه از گردشگری و قرار دادن 300 روستای تاریخی کشور به عنوان مقصد گردشگران، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در قانون برنامه ششم شاخص‌های نظارتی روشنی در حوزه‌هایی همچون اطاله دادرسی برای قوه قضائیه گذاشته شد تا قابل ارزیابی باشد؛ همچنین این قوه را ملزم به بررسی سالانه وضع درآمدی مسئولان و ارائه گزارش آن به مجلس کردیم.

*نهادی که موضوع سقف حقوق برای مدیران را جدی گرفت مجلس بود

لاریجانی با یادآوری سقف‌گذاری برای حقوق مدیران که منجر به جار و جنجال‌هایی شد گفت: نهادی که موضوع سقف حقوق برای مدیران را جدی گرفت و به آن رسیدگی کرد مجلس بود که دیوان محاسبات را مسئول رسیدگی به این موضوع کرد.

وی اضافه کرد: صد هزار مدیر در کشور داریم که طبق گزارش دیوان محاسبات 397 نفر از آنها اضافه دریافتی داشتند که ما دیوان را مأمور کردیم این عده را ملزم به بازگرداندن اضافه دریافت‌ها کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه این 397 نفر اضافه دریافتی‌ها را بازگرداندند و 10 نفر هم که مقاومت می‌کردند زمانی که مشخص شد سر و کارشان با دادگاه است دریافتی‌های اضافه خود را بازگرداند و پرونده آن تعداد هم که تخلف کرده بودند در دیوان محاسبات در حال بررسی است.

وی در تبیین چرایی رخ دادن پدیده حقوق‌های نجومی برای مدیران با تقسیم‌بندی دریافتی‌های آنان به سه بخش حقوق، مزایای مستمر و مزایای غیر مستمر اظهار داشت: مزایای مستمر طبق قانون سقف دارد اما رخنه در مزایای غیرمستمر بود که در قانون برنامه ششم توسعه برای آن سقف گذاشتیم تا کسی بیشتر از آن دریافت نکند و من متأسفم که موضوع را وارونه منعکس کردند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه نیت قانون‌گذار در این مصوبه علاج کردن مسئله حقوق‌های نجومی بود گفت: شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آن را حذف کرد. از این رو باید دوباره قانون بیاورند اما کار مجلس این بود که برای حقوق‌ها سقف گذاشته تا دوباره حقوق‌های نجومی نداشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش 6.5 درصدی رقم لایحه بودجه سال 96 از سوی مجلس که عمدتا در بخش‌های عمرانی به آن علت که موتور محرک کشور به درست یا غلط این بخش است، تصریح کرد: مجلس سهم صندوق توسعه ملی را از 20 درصد که خلاف برنامه بود به 30 درصد برگرداند و نیز بودجه‌های استانی را مطابق برنامه ششم به 30 درصد افزایش داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از اضافه شدن هزار میلیارد تومان جهت آبیاری نوین و نیز اضافه کردن هزار میلیارد تومان به منظور آبرسانی روستاها سخن گفت و با اشاره به اختصاص صد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها در ادامه گفت:‌برداشت‌های خارج از مجوزی بین سال‌های 86 تا 91 از صندوق صورت گرفته بود که ما در مجلس کمیته‌ای برای آن تشکیل دادیم تا موضوع را بررسی کرده و متخلفان را به مجلس معرفی کند تا دادگاه با آنان برخورد کند.

*افزایش اوراق مشارکت در هر سال موجب بدهکار شدن دولت‌های آینده می‌شود

وی درباره تصمیم‌گیری مجلس برای اوراق مشارکت در بودجه سال 96 نیز اظهار داشت: افزایش اوراق مشارکت در هر سال موجب بدهکار شدن دولت‌های آینده می‌شود بنابراین مجلس آن را کنترل کرد و از 60 هزار به 30 هزار کاهش داد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری‌اش با خبرنگاران گفت: مجلس مصوب کرد که افراد برخوردار از یارانه‌ها استفاده نکنند و اقشار مددجو و تحت پوشش بهزیستی تا 20 درصد حداقل حقوق‌شان را به عنوان یارانه دریافت کنند.

وی تمهید مجلس جهت مشارکت کردن بخش خصوصی به منظور اتمام پروژه‌های نیمه تمام در کشور با مبلغ 500 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و بیان داشت: مجلس 10 هزار میلیارد تومان جهت تطبیق حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری با شاغلان در بودجه سال 96 اختصاص داد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد سود تسهیلات سرمایه‌گذاری اشتغال تبصره 19 کمک‌هایی در نظر گرفته شده و در مورد دانشگاه‌ها نیز تصمیمات خوبی گرفته شد که 25 درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها رشد یافت.

وی افزود: البته دانشگاه‌ها هنوز مشکل دارند و ما کمیته‌ای را تا کار کنند و ارتباط دانشگاه و صنعت را با تشویق‌هایی که می‌کنیم برقرار کنیم، هرچند نرسیده‌ایم فرمول آن را درآورده و در قانون تعبیه کنیم اما انشاالله در سال آینده این مورد را نیز اضافه خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در زمینه انضباط مالی نیز تصمیمات خوبی گرفته شد منجمله در تبصره 21 که همه واریزی‌های دستگاه‌های دولت و حساب‌های آنها باید در خزانه کل در بانک مرکزی و قابل کنترل و نظارت باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اجمالاً تا جایی که مقدور بود ما بودجه 96 را با قانون برنامه ششم همگون کردیم، نمی‌گویم این مسئله در همه بخش‌ها محقق شد چرا که هر دو مورد به طور همزمان بررسی شد اما تا جایی که مقدور بود این کار انجام شد و امیدواریم که سال آینده نیز سال پر رونقی برای تولید کشور باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرحی بوده که لازم بوده در مجلس مطرح شود و این کار به دلیل محدودیت زمانی انجام نشده، گفت: حتماً این مسئله رخ داده و طرح‌های بسیاری است که باید ما به آن رسیدگی می‌کردیم اما به خاطر لایحه برنامه ششم و لایحه دائمی شدن برخی از احکام برنامه‌های توسعه و لایحه بودجه سال 96 فرصت رسیدگی به آنها را نداشتیم که از جمله آن می‌توان به لایحه هوای پاک اشاره کرد که این موضوع بسیار مهمی برای کشور است و در دستور کار مجلس قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خوشبختانه قانون استاندارد در مجلس به تصویب رسید و این یک قانون مادر خواهد بود که مراحل آخر کار خود را بین مجلس و شورای نگهبان می‌گذراند.

لاریجانی اظهارداشت: نمونه دیگر بحث ارتباط دانشگاه و صنعت است که روی آن در مجلس در حال بررسی است و بحث‌های مهم دیگری که در خصوص تولید کشور و افزایش ظرفیت اشتغال در دستور است که به مرور در سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مصوبه مجلس در بودجه 96 قانون قبلی مجلس در خصوص کاداستر دچار مشکل نمی‌کند و مغایر با آن نیست افزود: روشن نیست که مصوبه مجلس در لایحه 96 چه مقدار قانون کاداستر ضرر می‌رساند بلکه تصمیماتی که در مجلس گرفته شد مثل کمربند فضای سبز برای شهرها و احیای جنگل‌ها و مسائل مختلف برای احیای مراتع همه اینها به مسئله محیط زیست کمک می‌کند تا مشکلات حل شود و یا بودجه‌ای که برای ریزگردها و محیط زیست در نظر گرفته شد از این نمونه است و هم در برنامه و هم در بودجه توجه خوبی به کنسول‌ها، جنگل‌ها و مراتع صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: من گفتم که در بحث بودجه 96 راه حلی پیدا شود تا طرح کاداستر لطمه‌ای وارد نشود و در این‌باره در حال پیگیری هستیم.

لاریجانی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا برای عضویت در جمنا از وی دعوت به عمل آمده یا خیر و یا اینکه رئیس مجلس دعوت آنها را پذیرفته است یا خیر و در مورد جزئیات این امر و اینکه آیا جلساتی را برای انتخابات ریاست جمهوری دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: من در این باره جلسه‌ای ندارم و علت آن هم این است که فکر می‌کنم مسائل کشور مخصوصاً در حوزه اقتصادی مسائل پیچیده‌ای شده و باید برای آن وقت گذاشت.

*نمی‌آییم مسئولیت‌های مهم کشور را بگیریم و بعد به دنبال کارهای دیگری برویم

وی افزود: ما نمی‌آییم مسئولیت‌های مهم کشور را بگیریم و بعد به دنبال کارهای دیگری برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: من از بعد از نماز صبح که به مجلس می‌آیم تا آخر شب مشغول کار مجلس و معضلاتی که وجود دارد هستم و واقعاً فرصت نمی‌کنم و اولویت خودم هم نمی‌دانم و به اندازه کافی نیز افرادی هستند که به این موضوعات بپردازند.

وی افزود: از این گذشته من به عنوان رئیس قوه مقننه مصلحت هم نمی‌دانم که در مسائل انتخاباتی ورود کنم و آقایانی هستند و مشغول کارند و کارشان را انجام می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اما در خصوص اینکه به من خبری داده باشند یا خیر، به من خبری نداده‌اند و تشکر هم می‌کنم که خبر نداده‌اند چرا که اگر خبر هم می‌دادند با این وضعی که من دارم به این کار نمی‌رسیدم.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که چه مقدار از تقصیرهای محقق نشدن اقتصاد مقاومتی به گردن مجلس است، خاطرنشان کرد: ما گزارش اقدامات مجلس درخصوص اقتصاد مقاومتی را روز گذشته در مجلس ارائه کردیم و مرکز پژوهش‌ها مجموعه اقداماتی که در سال 95 در چهارچوب قانون برنامه و بودجه سال 96 مواد دائمی برنامه و قانون تنظیم یک و دو انجام داده را با عدد و رقم ارائه کرد.

وی افزود: کاری که از دست ما بر می‌آمد در قالب این مجموعه کارها ارائه کردیم و من فکر می‌کنم در این بخش گام‌های خوبی برداشته شده.

وی افزود: در دولت نیز ستادی تشکیل شده که مشغول کار هستند و کارها در حال انجام است و من فکر می‌کنم حرکتی که در این راستا شروع شده باید از آن حمایت کنیم تا در سال آینده پررونق‌تر محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد روابط ایران و مصر اظهارداشت: ایران و مصر دو کشور با سابقه تمدنی قوی در منطقه هستند و از رشدیافتگی خوبی از جهات مختلف برخوردارند و همیشه توجه این بود که روابط ایران و مصر روابط منطقی باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بعد از کمپ‌دیوید به خاطر رفتاری که در آن موقع انجام شد دچار نقصی در روابط شدیم و امروز شرایط در منطقه خیلی تغییر کرده و ما از هر اقدامی که منجر به عادی و دوستانه شدن روابط ایران و مصر شود استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مصر کشور مهمی در حل و فصل مسائل منطقه‌ای است، افزود: گام‌هایی که در خصوص ارتباطات عمیق برداشته شده منتج به نتیجه نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد خلاء های قانونی در بحث اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: خلاء‌های قانونی زیادی در این زمینه نداریم چرا که چند قانون در این‌باره در مجلس تصویب شده که از جمله آن بهبود فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که من جلسه‌ای که با اتاق بازرگانی داشتم می‌گفتند که اگر این قانون اجرا شود خیلی کمک می‌کند و مشکل در مقام اجراست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم ستاد اقتصاد مقاومتی که در دولت به وجود آمده گام‌های خوبی را برای انجام اجرای این قانون صورت داده و پروژه‌های خوبی را شروع کرده و تصور ما این است که باید چند سال مستمراً روی آن کار کنیم.

وی افزود: برخی از بخش‌های دولت از این زمینه خوب استقبال کردند و فعال شدند، برخی از کارخانجات که تعطیل شده بود مجدد به راه افتاده اما هنوز مشکل رکود وجود دارد اما تحرک آغاز شده. باید کار کنیم و اگر در مسیر کار نیاز به تصویب قانونی باشد ما حتماً در خدمت این امر هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر اقتصاد بر معیشت مردم در سال 95، اظهارداشت: ما به عنوان نمونه در سال 91 و 92 تشنجات اقتصادی شدید داشتیم و تورم به حد 40 درصد رسید و ما امروز با این میزان تورم مواجه نیستیم و کارهای انجام شده که به اینجا رسیده‌ایم. اینکه رشد تورم کاملاً کنترل شده تاثیر داشته.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانجات ما تعطیل شده بود که در حال راه‌اندازی مجدد است و من به استان‌هایی که می‌روم جدا از گزارشاتی که به ما داده می‌شود از مسئولین که سئوال می‌کنیم در حال تحرک هستند اما همچنان مشکلات اقتصادی وجود دارد و من فکر می‌کنم تمرکز حکمرانان باید روی مسئله اقتصادی باشد تا برخی از خلاءها برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ سؤال خبرنگاری مبنی بر نقش اقتصادی مناطق آزاد در توسعه اقتصاد کشور اظهارداشت: لایحه‌ای دولت در این رابطه داد که در کمیسیون هم مطرح است و فکر می‌کنم از موضوعاتی است که در سال آینده در دستورکار مجلس قرار بگیرد.

*مناطق آزاد بیشتر جنبه وارداتی پیدا کرده است

وی افزود: درباره مناطق آزاد هم معتقدیم که باید تفکیک شود که البته وجوه مثبت و بخش‌هایی هم منفی داشته، اصل مناطق آزاد بر این بوده که سقفی برای پرش ما شود، در این زمینه آنقدری که انتظار بود تحرکی نداشتند و بیشتر جنبه وارداتی پیدا کرده است و این اشکال است، اما خدماتی هم به مرور زمان داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده با آقای ترکان هم صحبت کردم که این موضوع را قبول داشت که مسیر را آرام آرام عوض کنیم، البته دلایلی داشت، در هر صورت حتماً مناطق آزاد اگر وجه صادراتی به خود بگیرد مجلس از آن حمایت خواهد کرد و مشوق‌هایی برای این موضوع درنظر خواهد گرفت.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه کمیسیون روابط خارجی در مجلس که با وظیفه نقش نظارتی رویکرد دارد، چرا مجلس موضع قاطعی درباره تعیین سفرا در کشورهای مهمی مانند سوریه، عمان و یمن اتخاذ نکرده است، گفت: البته باید پیگیری کرد و قبول دارم که باید زودتر اقدام کنند اما در مورد برخی کشورهایی که شما مثال زدید، مشکل ما نداشتن سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباطات دیگر وجود دارد و ما این را حل کردیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: آقای امیر عبداللهیان هم این موضوع را پیگیری می‌‌کند که حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره حضور حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده عنوان کرد: بنده در این ماجرا بی‌تقصیر هستم اما ایشان مشکلی از لحاظ استعفا ندارد و برای ریاست‌جمهوری خیلی‌ها از این سمت‌ها دارند و در انتخابات هم شرکت می‌کنند و مشکلی هم ندارند. تحلیل خاصی در این رابطه ندارم، موضوع خوبی است که نشاط ایجاد می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هیأت مقررات‌زدایی و تسهیلات کسب و کار به وظایف خود در خصوص حق حذف مقررات مربوطه عمل نکرد و مجلس هم پس از دو سال و نیم پیگیری خاصی انجام نداده است، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: البته قبول دارم که آنقدری که انتظار بود در این رابطه عمل نکرده‌اند یعنی ابتدا خوب شروع کردند و جدی ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: مطابق قانون باید کمیته‌ای برای مقررات‌زدایی تشکیل شود، جلساتی هم برای این موضوع گذاشته بودند ولی باید فشار بیشتری وارد کرد، چرا که این مسئله بسیار مهمی است؛ یعنی برای کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند آنقدر بخشنامه و دستورالعمل وجود دارد که وقت را می‌گیرد که ما باید حتماً در اولویت قرار دهیم و قطعاً به کمیسیون ویژه این موضوع را متذکر خواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و نارضایتی رئیس مجلس خبرگان مبنی بر عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 که اقتصاد مقاومتی،‌اقدام و عمل نام داشت، عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی و گام‌های آن را چطور ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: باید قائل به تفکیک شد، در بخشی از زمینه ها دولت خوب عمل کرد، مثلاً در حوزه کشاورزی خوب عمل شد، ما انتظار داشتیم که در بخش کشاورزی برخی امور خودکفا شوند که خوب عمل کردند و طرح‌هایی که هم در زمینه آب‌پروری و کشاورزی و آبزیان داشتند رشد خوبی داشتند، اینکه در گندم ما خودکفا شویم بخشی از اقتصاد مقاومتی همین است. در بخشی دیگر هم مانند نفت گام‌های خوبی برداشته شد. حرکتی که داشتیم این بود که فروش نفت ما به اندازه مطلوب و سرمایه‌گذاری‌هایی که در پارس جنوبی انجام می‌شود محقق می‌شود در مسائلی دیگر هم مانند وزارت بهداشت امور خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: دولت در برخی زمینه‌ها هم ضعیف عمل کرده است، من فکر می‌کنم باید قائل به تفکیک شویم، در برخی از بخش‌ها خوب عمل شده و در بخشی دیگر ضعیف بوده که باید تفکیک شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه برخی کشورهای منطقه به طور آشکار و یا نهان نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام کردند، نگاه شما نسبت به این موضوع چگونه است، یادآور شد: شاید در نظر برخی کشورها چنین چیزی بوده ولی من بعید می‌دانم موفق شوند، اگر به سخن نتانیاهو نسبت به پوتین توجه داشته باشید، امیدوارم کشورها نسبت به این سخنان نظر خاص داشته باشند و این حرفی است که رژیم صهیونیستی زده است و اگر بخواهد صلح انجام شود می‌گوید باید با این شروط انجام شود و این نشان می‌دهد که این ماجراجویی‌هایی که در منطقه انجام شد، هدف پشت صحنه‌ای داشته است. برای ما روشن بود برخی کشورها قبول نمی‌کردند و یا اسفناک عمل می‌کردند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد:‌ اکنون موقعی است که باید به هوش باشند، ضمن اینکه به مرور برخی شرایط غبارآلود می‌تواند در این فضا باز شود. هدف ممکن است این باشد ولی نمی‌تواند موفق باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی درمورد عملکرد پارلمان در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه کرد که در انتهای این گزارش نسبت به عدم ارائه گزارش دولت در باره اقتصاد مقاومتی انتقاد شده بود. چندی پیش نیز از طرف یکی از نمایندگان بیان شد که از هر 100 مراجعه‌کننده 99 نفر خواستار شغل هستند. با توجه به گذشت حدود 4 سال از عمر دولت، به نظر شما چقدر وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم محقق شده، گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت، مصوباتشان را برای ما می‌فرستند و این‌گونه نیست که بی‌اطلاع باشیم.

وی افزود: درباره گزارش نیز بنا شد که گزارش رسمی را به جامعه بدهند، همانطور که مجلس گزارش داده، دولت نیز گزارش خود را می‌دهد. منتها من فکر می‌کنم در موضوع اقتصاد مقاومتی باید نگاه کنیم که دولت در چه شرایطی این کار را دنبال می‌کند. وضعیت ما در سال 91 و 92 را ببینید، تنش‌هایی که در حوزه مشکلات تورمی و بدهی‌ها داشتیم، چگونه بود؟

لاریجانی تصریح کرد: اینکه الان گفته می‌شود دولت به بخش خصوصی و بانک‌ها بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان، حال اینها می‌گویند 700 هزار. من آن مقداری که مرکز پژوهش‌ها گفته را می‌گویم، این رقم کمی است؟ آیا این گونه مملکت را اداره می‌کنند؟ چرا دولت وارث این است؟

رئیس مجلس با بیان اینکه حل یک سری مسائل ساده نیست، گفت: دولت تلاش کرد شرایط بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند، تا حدی هم موفق بود، البته در بعضی جاها هنوز به توفیق کامل نرسیده‌ و در بعضی جاها نیز دولت خواست تورم را کنترل کند و تا حدی موفق بود.

وی خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم تا این مسیر، مسیر پرتحرکی از نظر تولید شود. مجموعه شرایط این وضع را اقتضا می‌کند. لذا فکر می‌کنم جا دارد چند سال مجاهدانه در حوزه اقتصاد کار کنیم تا از این وضع عبور کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به عملکرد اقتصادی دولت می‌دهید، گفت: الان من در کسوت معلمی در این بخش نیستم. ولی در بعضی از زمینه‌ها خوب عمل کرده‌اند حتماً از متوسط بهتر بوده است.

رئیس مجلس اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری مبنی بر اینکه برخی مقامات در روزهای اخیر درباره عملکرد مجلس درباره هیات نظارت و انتخابات و تایید صلاحیت‌ها شبهاتی را مطرح کردند طرح این شبهات چه دلیلی دارد و آیا به اعتماد مردمی لطمه وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: من بعید می‌دانم این موضوع صحت داشته باشد حداقل اینکه من ندیده‌ام چنین شبه‌ای را مطرح کرده‌ باشند اما مجلس حتماً سیستم نظارتی‌اش که توسط نمایندگان خواهد بود این است که هرچه بیشتر افراد بتوانند در شوراها حضور پیدا کنند البته باید پاکدست باشند و این قانون است افرادی که در شوراها می‌آیند باید از پاکدستی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: اما صلاحیت سیاسی مدنظر شما است اینگونه نیست ما در مجلس نحوه نظارتمان این نیست که مانع از حضور سلایق مختلف شویم. اگر نگرانی این است که سلایق مختلف است که ما حتما از صلاحیت‌های مختلف در شوراهای اسلامی شهر و روستا استفاده می‌کنیم.

*امیدواریم ترامپ و همکارانشان اشتباهی که پیشینیان آنها کردند را مرتکب نشوند

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ما شاهدیم که نبرد در سوریه وارد روزهای سرنوشت‌سازی شده است و جبهه مقاومت هم در این شرایط به پیروزی خوبی دست یافته است ولی در این بین اخیرا نیروهای نظامی آمریکا به سوریه به بهانه مبارزه با داعش رفته‌اند نظر شما در رابطه با این موضوع چیست، تصریح کرد: البته تحولاتی در این رابطه در حال وقوع است؛ البته آنها گفتند ما برای مبارزه با داعش این کار را می‌کنیم من امیدواریم آقای ترامپ و همکارانشان اشتباهی که پیشینیان آنها کردند را مرتکب نشوند خود ترامپ گفت در گذشته مسئولان آمریکایی باعث شدند 6 هزار میلیارد دلار آمریکایی‌ها لطمه بخورند و چند هزار کشته هم دادیم. این جدا از مسائل داخلی‌شان است لذا حواسشان باید جمع‌تر باشد که در مسائل منطقه‌ای همان اشتباهات را تکرار نکنند.

رئیس مجلس اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری مبنی بر اینکه برخی مقامات در روزهای اخیر درباره عملکرد مجلس درباره هیات نظارت و انتخابات و تایید صلاحیت‌ها شبهاتی را مطرح کردند طرح این شبهات چه دلیلی دارد و آیا به اعتماد مردمی لطمه وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: من بعید می‌دانم این موضوع صحت داشته باشد حداقل اینکه من ندیده‌ام چنین شبه‌ای را مطرح کرده‌ باشند اما مجلس حتماً سیستم نظارتی‌اش که توسط نمایندگان خواهد بود این است که هرچه بیشتر افراد بتوانند در شوراها حضور پیدا کنند البته باید پاکدست باشند و این قانون است افرادی که در شوراها می‌آیند باید از پاکدستی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: اما صلاحیت سیاسی مدنظر شما است اینگونه نیست ما در مجلس نحوه نظارتمان این نیست که مانع از حضور سلایق مختلف شویم. اگر نگرانی این است که سلایق مختلف است که ما حتما از صلاحیت‌های مختلف در شوراهای اسلامی شهر و روستا استفاده می‌کنیم.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ما شاهدیم که نبرد در سوریه وارد روزهای سرنوشت‌سازی شده است و جبهه مقاومت هم در این شرایط به پیروزی خوبی دست یافته است ولی در این بین اخیرا نیروهای نظامی آمریکا به سوریه به بهانه مبارزه با داعش رفته‌اند نظر شما در رابطه با این موضوع چیست، تصریح کرد: البته تحولاتی در این رابطه در حال وقوع است؛ البته آنها گفتند ما برای مبارزه با داعش این کار را می‌کنیم من امیدواریم آقای ترامپ و همکارانشان اشتباهی که پیشینیان آنها کردند را مرتکب نشوند خود ترامپ گفت در گذشته مسئولان آمریکایی باعث شدند 6 هزار میلیارد دلار آمریکایی‌ها لطمه بخورند و چند هزار کشته هم دادیم. این جدا از مسائل داخلی‌شان است لذا حواسشان باید جمع‌تر باشد که در مسائل منطقه‌ای همان اشتباهات را تکرار نکنند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران چه برنامه‌ای برای پاسخگویی به تهدیدات ترامپ که هدف آن کنترل نقش ایران در منطقه است دارد، اظهار داشت: بین اینکه نظراتی افراد داشته باشند و یا در عمل مجالی برای آن فراهم کنند تفاوت است.

وی ادامه داد: صحنه منطقه ما به خاطر درگیری‌های متنوعی که در سال‌های گذشته وجود داشته یک صحنه سخت است. کسانی که می‌خواهند وارد بازی این صحنه شوند باید مراعات کنند، خیلی پابرهنه وارد آن نشوند چون برایشان هزینه‌آور است. اما اینکه یک روش عقلایی برای مبارزه با تروریسم داشته باشند کار درستی است. چون ضرر و زیان آن را خودشان دیده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رقبای آقای ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که ما هزینه دادیم داعش را به وجود آوردیم حداقل این است که ایشان زحمتش را بکشد و داعش را از بین ببرد اگر راست می‌گوید. اما اگر اهوای دیگری دارند پیشینیان‌شان هم از این مسئله خسارت‌های زیادی دیده‌اند. اما امیدوارم این روش عقلایی داشته باشند.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا ضمن گذاشتن اما و اگر از سوی آمریکا برای بانک‌های اروپایی در مواجهه با ارتباط اقتصادی با ایران تفاهم‌نامه‌های اقتصادی فایده‌ای دارد یا خیر، بیان داشت: رفتارهای آمریکایی‌ها قدری شیطنت‌آمیز است اما تعدادی از بانک‌ها همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند و آنطور که انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری‌هایی که اروپاییان با آن شدت به ایران رفت و آمد می‌کردند به آن شدت نیست. تا آنجا که من خبر دارم 9 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است. این رقم زیاد نیست اما شروع شده است. ما باید هم زمینه سرمایه‌گذاری در داخل را فراهم کنیم و هم از امکان دیپلماسی استفاده کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد حضور تفنگداران آمریکایی در سوریه و موضع‌گیران در خصوص مسائل این کشور و بحث هماهنگی میان ایران و آمریکا در خصوص سوریه گفت: هماهنگی بین ایران و آمریکا درخصوص مسئله سوریه وجود ندارد و مصلحت آمریکایی‌ها هم در این نیست که در مسئله سوریه اینگونه ورود پیدا کنند.

وی افزود: شاید آنها تصورشان این است می‌خواهند با داعش برخورد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منفعتی برای ما در سوریه جز این نیست که مردم سوریه کشور خودشان را خودشان اداره کنند و ما منفعت دیگری در این کشور نداریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما با این روش که عده‌ای می‌خواهند عقاید خود را به سوریه تحمیل کنند مخالفیم. همین روش را در مورد بحرین نیز داریم و اینکه عده‌ای فکر می‌کنند با تانک و فشار می‌توانند سرنوشت مردم بحرین را عوض کنند، ما با آنها مخالفیم.

وی افزود: نباید از کشوری که مردم‌سالاری دینی دارد انتظار داشته باشند که رفتاری که در یمن انجام می‌شود را تأیید کند و بگویند که چرا شما در مقابل بمباران مردم یمن موضع منفی اتخاذ می‌کنید؛ مشی ما از ابتدای انقلاب همین بوده.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی از یک راهبرد بسیار منطقی در این امور برخوردار است و با متانت کار خود را پیش می‌برد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر مردم سوریه بر سرنوشت‌شان حاکم باشند و گرگ‌های تروریسم از آنجا خارج شوند ما این مسئله را سعادت آن کشور می‌دانیم و به دنبال چیز دیگری نیستیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در قانون برنامه به آن پرداخته‌ایم این است که به موضوع دیپلماسی اقتصادی به عنوان محور کار دیپلماسی توجه شده است. صحنه، صحنه رقابت و گاه شیطنت است. اگر همه ما یک نگاه ملی را دنبال کنیم در این شرایط اقتصادی شرایط را پهن کنیم برای سرمایه‌گذاری و این شروع خوبی است. بعضی از پروژه‌هایی که دیدم در حال انجام است. مثلا در زمینه خرید ایرباس به معنای سرمایه‌گذاری ما نیست. سرمایه‌ها را خودشان دارند تامین می‌کنند که در یک فاصله زمانی از فروش بلیت تامین می‌کنند. در زمینه بعضی از کارخانجات لیست آنها را به من داده‌اند که سرمایه‌گذاری به صورت مشارکت انجام شده است.گزارشی که من دارم سرمایه‌گذاری درحدود 9 هزار میلیارد دلار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد این سؤال که ارزیابی خود را از عملکرد آقای روحانی چگونه می‌بینید و اینکه شاخص‌ترین عملکرد دولت ایشان را چه می‌دانید و همچنین اگر بخواهید 2 اقدام دولت یازدهم را نام ببرید به چه چیزی اشاره می‌کنید، پاسخ داد: در ارزیابی چه در بحث اقتصاد مقاومتی و چه در بحث کلی دولت در بعضی زمینه‌ها خوب عمل کرده است مثل بحث کشاورزی، بهداشت و نفت و سیاست خارجی. باتوجه به اینکه آقای روحانی هم سال‌ها در موضوع سیاست خارجی تسلط دارند برایشان آشناست. اما در بعضی زمینه‌ها باید سریع‌تر عمل کند.

لاریجانی ادامه داد: من فکر می‌کنم ستاد اقتصاد دولت باید در آینده هماهنگ‌تر شود و در مسائل کلان نگاه پخته‌تری را دنبال کند.

وی با تاکید بر اینکه در بعضی زمینه‌ها رشد دولت خوب بوده است، تاکید کرد: در مورد برجام در زمان خودش تصمیم‌گیری درستی بوده است. ممکن است بگویید برخی ملاحظات باید بیشتر در نظر گرفته می‌شد اما کلیت آن در زمان خود تصمیم‌گیری درستی بود. همین الان اروپائیان، کشورهای منطقه و همچنین داخل کشور می‌گویند کسی نباید برجام را به هم بزند، پس منافعی برای ما داشته است. ممکن است برخی از قسمت‌های آن را باید دقت بیشتری می‌کردند تا ضایعات و شیطنت‌هایی که اخیرا با آن مواجه هستیم برطرف شود.

*رفیق آقای روحانی هستم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که شما که فرموده‌اید به انتخابات ورود نکرده‌اید اما برخی نزدیکان شما در جریان اصلاح‌طلب از شکل‌گیری یک ائتلاف بین شما و آقای روحانی برای حمایت از ایشان در انتخابات پیش رو خبر دادند، پاسخ داد: البته من رفیق آقای روحانی هستم اما بنای دخالت در انتخابات را ندارم اما این دو موضوع ممزوج از همدیگر است. مصلحت نمی‌دانم برای انتخابات همه بخش‌های کشور را درگیر شود.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که چون شما دوست آقای روحانی هستید می‌خواهید از ایشان حمایت کنید، تصریح کرد: همین که گفتم هر چه ازش برداشت می‌کنید مختار است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا با این عنوان که برخی جریانات سیاسی، بحث اصولگرایی ناب را مطرح می‌کنند و اخیراً برخی موضع‌گیری‌ها را علیه مجلس انجام داده‌اند، اظهار داشت: اگر سروته حرف‌های شما را کنار هم بگذاریم، مشخص می‌شود کسانی که آن حرف‌ها را زده‌اند، اصولگرای ناب نبوده‌اند و افراد در اصولگرایی مختلف هستند و یک‌جور نیستند.

وی افزود: بعضی از اصولگرایان خیلی زود قضاوت می‌کنند و برخی نیز افکار مختلفی در موضوعات مختلف دارند و من هم نمی‌خواهم جلوی نظرات آنها را بگیرم.

رئیس مجلس با بیان اینکه به نظرم باید نظر رهبر انقلاب مبنی بر اصولگرایی اصلاح‌طلبانه مدنظر قرار گیرد، گفت:‌ این حرف، حرف خیلی متین و منطقی‌ است و راه‌حل مشکلات کشور است. همچنین انسان نمی‌تواند مسلکی نباشد، بلکه هری هری مسلک بودن نادرست است و هر کسی که مسلکی باشد، می‌توان اصولگرا خطابش کرد.

لاریجانی در پاسخ به این بخش از سوال خبرنگاری پیرامون جبهه مردمی نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای جمع شده‌اند و جمعیتی درست کرده‌اند اشکالی ندارد و خوب هم هست و ایرادی که من گرفتم مربوط به ماهیت گروه نبود، بلکه مربوط به روش برخوردشان با مجلس بود که برخی کلمات ناشایستی علیه مجلس به کار بردند که ناراحت‌کننده بود و من برای قضاوت خودتان متن آن بیانیه را بخوانید و برداشت خودتان را از آن ببینید، اما در مورد ماهیت کارشان نظری ندارم و اینکه افراد در آستانه انتخابات جمع شوند و در موضوع انتخابات فعال شوند، اشکال ندارد.

وی همچنین در پاسخ به بخش دیگری از سوال این خبرنگار پیرامون میزان تأثیر برخی موضع‌گیری‌ها بر روند کاری مجلس گفت: مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خود را تغییر نمی‌دهد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از چگونگی تأثیرگذاری حمایت برخی جریانات اصول‌گرا از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در اصول‌گرایی و آنچه وی آغاز تخریب‌ها علیه دولت خواند، گفت: بنا ندارم به این سوالات جواب بدهم.

وی در پاسخ به خبرنگار خانه ملت که راجع به بازتاب‌های مربوط به تبصره 38 قانون برنامه ششم توسعه در بیرون از مجلس و سیاسی نگاه شدن به آن پرسیده بود، اظهار داشت: با این موضوع بد برخورد شد و جور دیگری دیده شد.

لاریجانی اضافه کرد: تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر حذف این مصوبه مانع ورود مجدد مجلس به آن نیست و می‌توان راه دیگری برای آن یافت. البته قرار شده است که این موضوع در قانون جامعی که به مجلس ارائه می‌شود بیاید.

وی در ادامه تصریح کرد: نمی‌توانیم درباره برخوردهایی که بیرون از مجلس با مصوبه سقف حقوق‌ها شد قضاوتی داشته باشیم؛ ناراحتی من از این بود که چرا با این ادبیات راجع به مجلس صحبت شد در حالی که درباره خانه ملت باید با ادبیات صحیح سخن گفت.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه عرب‌زبان که درباره ارزیابی به سفرهای اخیر رئیس جمهور به کشورهای منطقه پرسیده بود، گفت: مشی ما در قبال کشورهای منطقه مسالمت‌آمیز و برادرگونه است اگرچه که در دوره‌هایی به ما بد کرده باشند اما ما طبق سنت دینی خودمان با آنان برخوردی برادرانه خواهیم داشت.

وی سفر رئیس جمهور به چند کشور منطقه را خوب ارزیابی کرده و اظهار داشت: در این سفر این کشورها علاقه داشتند که گفت‌وگوهای خوبی با ایران داشته باشند که مقرر شد وزرا این موضوع را پیگیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات و تصمیم احتمالی رئیس مجلس برای رایزنی با رئیس قوه قضائیه در این باره پرسیده بود، گفت: در مجلس کمیته‌ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل نشده است اما برخی نمایندگان طرحی دادند که من مطالعه کنم و محور آن گفت‌وگو میان جریان‌های فکر مجلس بود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه طیف‌های مختلف مجلس علی‌رغم اختلاف‌نظرهای بعضاً شبیه با هم تعاملات دوستانه دارند و می‌توانند روابط برادرانه داشته باشند، در ادامه گفت: روابط ما با رئیس قوه قضائیه همچنان برادرانه است اما هر نهادی در جای خود قرار دارد و قرار نیست که کسی به جای دیگری تصمیم بگیرد.

وی در ادامه گفت: درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: اگر مصوبه‌ای در این باره وجود داشته باشد باید در مجلس به تصویب رسیده باشد اما بالاخره نهادی در این باره تصمیم گرفته است؛ شما نمی‌دانید کدام نهاد تصمیم گرفته است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که درباره احتمال بالا گرفتن بحران میان 2 جمهوری ارمنستان و آذربایجان پرسیده بود گفت: همیشه به ارمنستان و آذربایجان توصیه داشته‌ایم که منطقه ظرفیت درگیری ندارد و خود نیز ظرفیت‌ها را به کار خواهیم گرفت تا منطقه با بحران مواجه نشود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از علت توجه اندک به موضوع فرهنگ در قانون برنامه ششم توسعه و به حاشیه رفتن آن پرسیده بود، خاطرنشان کرد: درباره فرهنگ فصلی در لایحه دولت آمده بود که ضعیف بود و صرفاً 3 ماده داشت که مشخص نبود مسیر فرهنگ به کجا خواهد رفت.

وی اضافه کرد: بودجه‌ای که در مصوبه مجلس برای بخش فرهنگ اختصاص داده شده است خوب است اما در بودجه سنواتی باید توجه بیشتری شود و من هم خیلی راضی نیستم چرا که می‌توانستیم بودجه بیشتری به فرهنگ اختصاص دهیم همان طور که درباره آموزش و پرورش هم می‌باید بودجه بیشتری اختصاص داد اما ما با کمبود منابع مواجهیم که البته باید از منابع درست استفاده کنیم و ساز و کارها را ترسیم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چندماه پیش مقام معظم رهبری احمدی نژاد را به دلیل اینکه از فضای دو قطبی کشور شود از کاندیداتوری نهی و توصیه کردند که در انتخابات شرکت نکند اما اخیرا می‌بینیم که فعالیت‌هایی از سوی ایشان انجام می‌شود و حمایت یکی از نزدیکان ایشان مشهود است. از طرفی نامه‌هایی علیه دولت نوشته و اتهاماتی را در این رابطه مطرح می‌کند. ارزیابی شما درباره تاثیرات ا ین اقدامات در فضای سیاسی کشور و به ویژه فضای اصولگرایان چیست، گفت: سوال بهتری نداشتید مطرح کنید؟! من بنا ندارم به این سوالات جواب بدهم.

وی در ادامه سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه حتی تحلیلی هم در این رابطه ندارید عنوان کرد: به هر حال در این مسائل موارد گوناگونی هست که باید دیده شود و خیلی علاقه‌ای به توضیح در این زمینه ندارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تدابیر مجلس جهت حل معضل صندوق‌های بازنشستگی پرسیده بود گفت: یک مشکل در این صندوق‌ها بدهی زیاد دولت به آنهاست و ما در قانون برنامه ششم در ماده‌ای قید کردیم که این بدهی‌ها از چه منابعی باید پرداخت شود. همچنان که درباره صندوق بازنشستگی فولاد تعیین تکلیف کردیم.

وی ادامه داد: حال آیا این تدابیر کافی است؟ خیر. همچنان باید به این صندوق‌ها کمک کنیم و موضوع مهم دیگر سرپا کردن صندوق‌های بازنشستگی که برخی راه‌های آن در قانون برنامه ششم آمده است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین