کد خبر: ۷۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
رسانه های عربی در روزهای گذشته با محور قرار دادن موضوع گفت و گوی تلفنی «دونالد ترامپ» و «محمود عباس» و دعوت از رئیس تشکیلات خودگردان برای سفر به واشنگتن به تحلیل و بررسی زمینه ها و پیامدهای این اقدام دولت آمریکا پرداختند. شماری از رسانه ها با دیدی انتقادی این اقدام را ضربه ای به مساله فلسطین ارزیابی کردند.
ناطقان: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در نخستین تماس تلفنی خود با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از وی برای دیدار از واشنگتن برای گفت وگو درباره از سرگیری روند سیاسی و حل نزاع فلسطین و اسرائیل دعوت کرد.
دعوت ترامپ از عباس درحالی صورت می گیرد که رئیس جمهوری آمریکا در جریان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد بود در صورتی که رئیس جمهوری شود سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
همچنین وی در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت واشنگتن دیگر تعهدی به راه حل موسوم به تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین ندارد. در این گزارش به برخی تحلیل ها در رسانه های عربی درباره رویکردهای ترامپ درباره مذاکرات صلح فلسطین اشاره شده است.

** پشتیبانی همه جانبه ترامپ از رژیم صهیونیستی
روزنامه های «الخلیج» امارات، «العربی الجدید» چاپ لندن و شبکه خبری «الجزیره» قطر با اشاره به گفت و گوی تلفنی ترامپ و عباس، پشتیبانی های آمریکا از رژیم صهیونیستی را در کانون توجه قرار دادند و تلاش برای احیای مذاکرات صلح را بهانه ای برای پیش بردن هدف های این رژیم قلمداد کردند.
روزنامه الخلیج در گزارشی به قلم «محمود الریماوی» نوشت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به دعوت ترامپ از او برای سفر به واشنگتن خود را برای این سفر آماده می کند. این سفر در شرایطی صورت می گیرد که پیش از این نتانیاهو با ترامپ دیدار کرد و برخی مقام های کاخ سفید به نقل از ترامپ گفته اند مذاکرات صلح ضرورتا نیاز به برپایی دولت فلسطین ندارد. همچنین انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس هنوز هم در دستور کار آمریکا است. این مسائل به طور کلی نه تنها امید بخش نیست. بلکه با اراده جامعه بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت در این زمینه در تعارض است. آشکار است که ترامپ در شرایطی که با رسانه ها، دستگاه قضایی، حزب دموکرات و برخی از مسوولان دولت خود درگیر است تلاش می کند در نبردهای داخلی لابی صهیونیسم را به طرف خود بکشد.
روزنامه العربی الجدید نوشت: رخدادهای پیش از گفت و گوی تلفنی ترامپ با عباس و دعوت از او برای سفر به واشنگتن نشان می دهد که آمریکا از شیوه ادامه روند صلح از زمان توافق اسلو (1993) خارج نخواهد شد.
میانجی گیری دولت آمریکا در این زمینه بر دو پایه اساسی استوار است. او به دولت خودگردان فلسطین وعده می دهد و با این وعده ها زمینه را برای رژیم اسرائیل فراهم می کند تا سیاست اشغالگری خود را ادامه دهد. دولت جدید آمریکا نقشه راه و حتی تصوری ویژه درباره حل مساله فلسطین ندارد.
اظهارات ترامپ در هنگام تبلیغات انتخاباتی بیانگر این است که او ترجیح می داد که بی طرف باشد و در برقراری توافق کمک کند. او در این زمینه راه حل برپایی دو کشور را به عنوان چارچوب یک توافق ایده ال مطرح کرد. اما به سرعت در دیدار با نتانیاهو از این موضوع شانه خالی کرد و گفت: دو طرف فلسطینی و اسرائیلی باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. از نظر عملی او دست نتانیاهو را در این زمینه باز گذاشت.
نتانیاهو در طرح خود آشکار عمل کرد و در نشست مطبوعاتی با ترامپ حل این مساله را به دو موضوع پیوند داد و خواست امنیت مرزهای اردن به دست اسرائیل سپرده شود. این به معنای آن است دولت فلسطین از حاکمیت برخوردار نیست.
همچنین او گفت: طرف فلسطینی باید اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت بشناسد.
به نوشته الجزیره، اقدام ها و موضع گیری های ترامپ درباره مساله فلسطین به طور کلی با وعده های انتخاباتی او همسو است. موضع برجسته او که موجی از شگفتی را به دنبال داشت آن است که او به طور واقعی از یکی از اصول سیاست های آمریکا طی دهه های گذشته که همان برپایی دو کشور است، چشم پوشی کرد. با نادیده گرفتن این واقعیت که آیا با وجود یهودی سازی، افزایش شمار شهرک نشینان و ... امکان برپایی دو دولت وجود دارد می توان گفت که اقدام های ترامپ فلسطینی ها را مجبور کرد تا روند صلح شکست خورده را ادامه دهند و برای اسرائیلی ها هم زمینه را فراهم کرد که در سایه چنین مذاکراتی، یهودی سازی در کرانه باختری را ادامه دهند.
ترامپ جنگ سیاسی و مالی گسترده ای را علیه دولت فلسطین آغاز کرد. او در حمایت از رژیم اسرائیل سنگ تمام می گذارد. او نه تنها از گزینه برپایی 2 دولت چشم پوشی می کند، بلکه اقدام های خصمانه ای را آغاز کرده است.
به نوشته الجزیره این اقدام ها عبارتند از:
1- انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، او در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده است که سفارت آمریکا را به قدس منتقل می کند و پس از راهیابی به کاخ سفید اعلام کرد که در اجرایی کردن وعده های خود جدی است و ساز و کارهای اجرای این وعده ها را بررسی می کند.
2- شهرک سازی: ترامپ اعلام کرده است که این موضوع را باور ندارد که شهرک سازی در روند صلح سنگ اندازی می کند. او در کنفرانس مطبوعاتی با نتانیاهو از وی خواست که در این باره عجله نکند.
3- فشارهای مالی: ترامپ کمک های مالی به دولت خود گردان فلسطین به ارزش 221 میلیون دلار را تعلیق کرده است.
4- انتخاب «دیوید فریدمن» به عنوان سفیر آمریکا در سرزمین اشغال شده؛ فریدمن به شدت از شهرک سازی پشتیبانی می کرد. او از پیوستن کرانه باختری به دیگر سرزمین های اشغال شده دفاع می کند و به برپایی دو دولت پایبند نیست و جولان را برای اسرائیل یک منطقه راهبردی به شمار می آورد.
5- ترامپ 11 نفر از یهودیان را در دولت خود به کار گرفته است که این افراد به طور آشکار از رژیم اسرائیل طرفداری می کنند.
6- ترامپ فلسطینی ها را تهدید کرده است که در صورتی که در دادگاهای بین المللی از رژیم اسرائیل شکایت کنند آن
ان را تحریم خواهد کرد؛ به طوری که مقام های غرب گفته اند دولت جدید آمریکا با اجرایی کردن وعده های خود به جایگاه سازمان آزادیبخش فلسطین زیان وارد می کند.

** آشتی ملی و مقاومت تنها راه حل مساله فلسطین
روزنامه های الخلیج امارات و «القدس العربی» چاپ لندن هم تنها راه مردم فلسطین برای رسیدن به حقوق غصب شده خود را همگرایی و گزینه مقاومت معرفی کردند.
به نوشته الخلیج، عباس در گفت و گوی تلفنی به پایبندی به صلح به عنوان گزینه راهبردی برای برپایی دولت فلسطین تاکید کرد و این مساله اساسی است. انتظار می رود که او این دیدگاه سیاسی را در واشنگتن مطرح و به ترامپ اعلام کند که برقراری صلح به سود سراسر منطقه است. او باید بر این مساله تاکید که برای برقراری ثبات نیاز به خالی شدن منطقه از سلاح هسته ای رژیم اسرائیل دارد. دیدار عباس با ترامپ رخداد شگفت آوری نیست. مهم آن است که عباس موضع محکمی در پیش گیرد و خواستار پایان بخشیدن به شهرک سازی و نظامی گری به عنوان اساسی ترین لازمه برقراری صلح در منطقه باشد.
به نوشته روزنامه القدس العربی، گروه های فلسطینی راهی جز رویارویی با دولت آمریکا که از نتانیاهو پشتیبانی می کند، ندارند. نتانیاهو پس از دیدار با ترامپ ظفرمندانه از آمریکا برگشت و از ترامپ جواز حمایت از طرح های شهرک سازی را دریافت کرد. نتانیاهو مطمئن شد که درباره نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت که شهرک سازی را محکوم می کند، زیر فشار قرار نخواهد گرفت.
در این خصوص، «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس بر این باور است که دولت های آمریکا همواره از اشغالگران پشتیبانی کرده اند. او از دولت خودگردان فلسطین خواست که از توهم حل مساله فلسطین از راه مذاکره و میانجیگری آمریکا چشم پوشی کند. او بر این باور است که همگرایی فلسطینی ها برای ادامه نبرد در میدان ها بهترین راه برای رویارویی با چالش هایی است که مساله فلسطین از آن رنج می برد. او از عباس خواست که از یکه تازی بپرهیزد و برای آشتی ملی تلاش کند.
به نوشته روزنامه القدس العربی، «خالد البطش» یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی هم خواستار تقویت جبهه داخلی برای رویارویی با دسیسه هایی شد که از بین بردن مساله فلسطین را هدف خود قرار داده ا ند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین