کد خبر: ۷۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
وزیر اول اسکاتلند به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داد مانع برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند نشود.
ناطقان: به نقل از پرس تی وی؛  نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، اعلام کرده است که قصد دارد برای دومین بار از اسکاتلندی‌ها در مورد استقلال از بریتانیا طی یک همه‌پرسی در اواخر سال 2018 یا اوایل سال 2019 نظرخواهی کند. استرجن به ترزا می هشدار داده است مانع این همه پرسی نشود.

در ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ (۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴) همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار شد که رأی نیاورد.

این همه‌پرسی در پی توافقی میان اسکاتلند و دولت بریتانیا برگزار شد که بر اساس نتایج آن، اکثر اسکاتلندی‌ها یعنی 55.3 درصد از رأی‌دهندگان خواستار عدم استقلال از بریتانیا بودند و 44.7 درصد نیز از استقلال حمایت کردند.

خانم استرجن حدود دو ماه بعد از این همه‌پرسی به قدرت رسید و به‌ طور جدی به دنبال استقلال اسکاتلند است.

نخست‌وزیر بریتانیا تلاش اسکاتلند برای استقلال را محکوم و وزیر اول اسکاتلند را به ایجاد تفرقه در بریتانیا محکوم کرده است.

به گفته تحلیلگران، تلاش اسکاتلند برای استقلال از بریتانیا در حالی‌ که لندن خود را برای خروج از اتحادیه اروپا آماده می‌کند، چالشی جدی برای دولت انگلیس ایجاد خواهد کرد.

صرف‌نظر از موضوع استقلال، اکثر مردم اسکاتلند در مورد حضور در اتحادیه اروپا نیز نظری برخلاف نظر اکثر مردم انگلیس دارند.

در همه‌پرسی 3 تیر امسال در بریتانیا که اسکاتلند را نیز شامل می‌شود، به‌طورکلی حدود 52 درصد از مردم رأی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا دادند. با وجود این، اکثر مردم اسکاتلند برخلاف نظر اکثر مردم انگلیس مایل به ماندن در این اتحادیه هستند.

بر اساس نتایج این همه‌پرسی، 62 درصد از مردم اسکاتلند مایل هستند اسکاتلند در اتحادیه اروپا باقی بماند و 38 درصد رأی به خروج از این اتحادیه (برگزیت) دادند، درحالی‌که 48 درصد از انگلیسی‌ها رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند و 52 درصد از برگزیت حمایت کردند.

مقامات اسکاتلند برای استقلال از بریتانیا و ماندن در اتحادیه اروپا به دولت انگلیس فشار می‌آورند و از لندن خواسته‌اند مانع برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال و تحقق خواست مردم اسکاتلند نشود.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین