کد خبر: ۷۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
یک شبکه خبری آلمانی در گزارشی با بررسی پیامدهای قانونی شدن ممنوعیت حجاب برای کارکنان زن، به انعکاس انتقادهای گسترده در این زمینه پرداخت.
ناطقان: شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی درباره حکم روز گذشته دیوان دادگستری اروپا که به کارفرمایان اجازه داد تا کارکنان با حجاب را اخراج کنند نوشت که این اقدام به حدی مهم است که نمی‌توان پیامدهای آن را نادیده گرفت. در حکم دادگاه آمده است که استفاده از نمادهای مذهبی، سیاسی و مذهبی را می‌توان در محل کار ممنوع کرد و هدف از این اقدام هم جلوگیری از تبعیض میان پیروان ادیان مختلف است. حال آنکه منتقدان به قانون جدید، نظر دیگری دارند.

بنابر این گزارش،‌دیدگاه‌های متفاوتی درباره مواردی که جزء نماد مذهبی محسوب می‌شوند وجود دارد. ضمن اینکه باید به این پرسش پاسخ داد که آیا چنین اقدامی نوعی تبعیض است یا خیر. عفو بین‌الملل نظر مساعدی به این اقدام ندارد و اعلام کرد: «حکم ناامید‌کننده‌ای که دیوان دادگستری اروپا صادر کرد، راه گریز بیشتری برای اعمال تبعیض علیه زنان و مردان ایجاد کرد که مبنای آن باورهای مذهبی است.»

این حکم تاکنون گریبانگیر 2 نفر شده است و یک زن در بلژیک و زن دیگری در فرانسه به دلیل مشکلاتی که با آن برخورد کرده‌اند، به دادگاه شکایت کرده‌اند. «سمیرا. آ» فردی است که در بخش پذیرش برای یک نهاد امنیتی در بلژیک کار می‌کرد. این شرکت استفاده از حجاب وی را خلاف قانون دانست. از این رو وی از کار اخراج شد.

«اسما.ب» فردی دیگر است که در شرکتی نرم‌افزاری در فرانسه کار می‌کرد. وی هم حجاب داشت. کارفرما از وی خواست تا حجاب نداشته باشد. اما اسما نپذیرفت و در نهایت وی هم از کار برکنار شد.

قضات در لوکزامبورگ هم معتقدند که چنین محدودیتی را فقط به این دلیل که یک مشتری از روسری خوشش نمی‌آید، نمی‌توان اجرایی کرد. علاوه براین باید با همه کارکنان در یک شرکت بدون توجه به باورهای مذهبی آنان، برخوردی عادلانه صورت گیرد

عفو بین‌الملل همچنین از دیوان دادگستری اروپا به دلیل ایجاد مفری برای تعصب انتقاد کرد و گفت که در زمانی که هویت و ظاهر مبنایی سیاسی می‌شود، مردم به حمایت هر چه بیشتری نیازمندند. در این میان جوامع اسلامی و کلیسای پروتستان هم از تصمیم دیوان انتقاد کرده‌اند.

در این بین محافظه‌کاران اروپایی از قانون جدید اروپایی استقبال کرده‌اند. «مانفرد وبر» یکی از اعضای محافظه‌کار پارلمان آلمان معتقد است که کارفرمایان حق دارند تا استفاده از روسری را در محل کار خود ممنوع اعلام کنند.

«برنهارد فرانک» از آژانس فدرال ضد تبعیض آلمان هم گفت: «حکم دیوان دادگستری اروپا شرایط را برای شرکت‌های آلمانی به منظور منع استفاده از نمادهای مذهبی آسان کرده است. در آلمان تاکنون زنان آزاد بودند تا در محل کار حجاب داشته باشند و این موضوع بنابر قانونی که در راستای مقابله با تبعیض در سال 2005 وضع شده بود، اجرایی می‌شد. با این حال عده ای بر این باورند که با توجه به قوانین آلمان اجرای حکم دیوان دادگستری اروپا آسان نیست.

«کریستین لودرز» رئیس آژانس فدرال  مقابله با تبعیض معتقد است که این قانون در آینده شرایط را در بازار کار برای زنان محجبه دشوار خواهد کرد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین