کد خبر: ۷۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۳
روستای «رامه» که در گویش مردم محلی «رومه خوانده می شود» در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهر گرمسار و در فاصله 60 کیلومتری مرکز استان سمنان،واقع شده است.این روستا که بیشتر از روستاهای شهرستان گرمسار محسوب می شد با ارتقاء بخش آرادان به شهرستان،امروزه از توابع این شهرستان تازه تاسیس محسوب می شود.
ناطقان:"رامه" که در دل سلسله جبال البرز واقع شده یکی از سرسبزترین روستاهای استان سمنان است که از آب و هوای دل انگیز و فرحبخشی برخوردار است.

این روستا اگر چه در دل کویر واقع شده اما در زمستان از آب و هوایی سرد و در تابستان از آب و هوایی معتدل برخوردار است و همین خصوصیت، این روستای زیبا را از بسیاری از روستاهای استان کویری سمنان متمایز می کند. بالاترین میزان درجه حرارت این روستا در فصل گرما حدودأ به 35 درجه سانتیگراد و پایین ترین دمای آن در فصل سرما به 18 درجه می‌رسد.

نزدیکی به کویر از یک سو و قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی ،روستای رامه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان پهناور مبدل کرده است . میزان بارندگی سالانه در این منطقه خوش آب و هوا،حدود 25 تا 300 میلی متر است و در روزهای سرد زمستانی بارش برف که گاه دسترسی به این روستا را برای چندین روز با مشکلات جدی مواجه می‌کند ،جلوه‌ای زیبا به این روستا می‌دهد. همچنین بارش‌های تابستانی در این منطقه که هوایی متبوع و دل انگیز را به این منطقه می‌دهد ،بیش از پیش بر زیبایی‌های این بهشت در حاشیه کویر می‌بخشد.

«رامه» و ردپای تاریخ

روستای رامه از جمله روستاهایی است که قدمتی به درازای تاریخ کهن ایران دارد و بواسطه شرایط اقلیمی مناسب‌، همواره یکی از سکونتگاه‌های مردمان این سرزمین بوده است‌.

وجود آثار باستانی و رد پای گذر تاریخ همچنان در این روستای زیبا به چشم می‌خورد، وجود آثاری با قدمتی بیش از 2 هزار سال دلیلی بر این مدعا است که از جمله آنها می‌توان به « قلعه ضحاک» در این روستا اشاره کرد. همچنین وجود درختان کهنسال گردو با طول عمری 500 ساله، حکایت از قدمت کشاورزی و زراعت در روستای رامه دارد.

علاوه بر این وجود دو امامزاده و بقعه متبرکه در « رامه، نیز از دیگر جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا است.

تنوع گیاهی رامه

این منطقه زیبا که از روستاهای رامه بالا،رامه پایین و چهار طاق تشکیل شده است، دارای تنوع گیاهی بالایی است که بخش عمده‌ای از آنها را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.

گونه‌های گیاهی نظیر درمنه، گون، باریچه، آویشن و... از جمله مهمترین گونه‌های گیاهی در این منطقه زیبا و خوش آب و هوا است، همچنین  سیریش، فستوکا، اسپرس‌، افدرا، سکاله‌ها، کلاه میر حسن، زرشک، اورس، شیر خشت، آنغوزه و... از دیگر گونه‌های گیاهی رامه است.

با این همه، گیاه منحصر به فرد و استراتژیک روستای رامه،گیاه «باریچه» است که در صنعت مهمات سازی، دارو سازی، عطر و ادوکلن و ...استفاده‌های متعددی دارد.

یونس شاه‌حسینی از پژوهشگران آرادانی در همین ارتباط با اشاره به وجه تسمیه این روستا گفت: رامه ‌یا (رومه) از رابند گرفته و وجه تسمیه کلمه رابند بدلیل ریزش کوه چهل تن است که در ابتدای روستای چهار طاق واقع شده است. با ریزش این کوه ‌راه ارتباطی و رودخانه بسته شده و دریاچه ای در پشت این کوه ایجاد شد و اهالی روستا راه دیگری را که معروف به دیرند بود و دورتر و صعب العبور نیز بود، باید طی می‌کردند.

وی ادامه داد: به روایت دیگر و گفته های اهالی روستا کلمه رامه به معنی رام بودن و همچنین به معنی آرامش وامنیت است و در گذشته پناهگاه یاغیان و راهزنان بود. راهزنان در منطقه ای به نام ده نمک که مسیر راه تهران – مشهد بود به کمین می‌نشستند و به کاروانیان حمله می‌کردند واموال آنان را به غارت می‌بردند و از آنجا که دره رامه محلی امن برای راهزنان بود، به این دره پناه می‌آورند.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی رامه اظهار کرد: روستای رامه و مناطق اطراف آن دارای پیشینه تاریخی دیرینه‌ای است. وجود قلعه‌های قدیمی همچون قلعه ضحاک، چندین قبرستان قدیمی ،ظروف سفالی و اشیاء عتیقه و سنگ نوشته‌های به‌دست آمده و درختان کهنسال گردو و آثار بجا مانده ازبناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه یک‌هزار ساله زندگی دراین منطقه است که این موضوع مورد تایید باستان شناسان قرار گرفته وبرهمین اساس گفته می‌شود که دراین منطقه زرتشتیان و گبری‌ها زندگی می‌کردند.

شاه‌حسینی اضافه کرد: روستای رامه تا قبل از سال 1358 جزء استان تهران و شهرستان دماوند بود و اهالی این روستا جهت امور اداری از قبیل گرفتن شناسنامه وخدمت سربازی به این شهر عزیمت می‌کردند فاصله این روستا تا شهر فیروزکوه حدود40 کیلومتر است وتا قبل از انقلاب فاقد راه ارتباطی ماشین‌رو بوده و اهالی با پای پیاده و یا اسب و قاطر به این شهر می‌رفتند ولی به دلیل نزدیکی این روستا به شهر گرمسار، درسال 1358این روستا به استان سمنان و شهرستان گرمسار ملحق‌ و راه ماشین رو نیز در همین سال احداث شد.


 یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های توریسم پایدار است

یک کارشناس ارشد توسعه روستایی و توسعه اجتماعی، گفت: توریسم روستایی یکی از جذابترین جنبه‌های توریسم پایدار است.

رضا مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه توریسم به مثابه یکی از سریع‌ترین صنایع در حال رشد دنیا و ابزاری برای افزایش درآمد ملی کشورهای کمتر صنعتی شده شناخته شده است، گفت: توریسم نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح محلی نیز مورد توجه است و یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های توریسم پایدار، توریسم روستایی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از کشورهای کمتر صنعتی شده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توریسم روستایی، یکی از اشکال توسعه پایدار است که در آن از منابع موجود در مناطق روستایی استفاده می‌شود. این گونه توسعه کمترین تخریب را به همراه دارد، یا اصولا فاقد چنین تأثیراتی است.

این کارشناس ارشد توسعه روستایی و توسعه اجتماعی،گفت: از رهگذر ارتقاء سطح بهره‌وری در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال،اصلاح توزیع درآمد، حفظ محیط روستا و فرهنگ بومی، جلب مشارکت مردم محلی و ارائه شیوه‌های مناسب برای منطبق ساختن باورها و ارزش‌های سنتی با شرایط امروزی، منافع روز افزورن را نصیب مناطق روستایی می‌سازد. براین اساس صنعت گردشگری همچون سایر صنایع نیاز به برنامه‌ریزی دارد، برنامه‌های گردشگری باید با نگاه به آینده و پیش‌بینی وقایع آتی، عملیات لازم برای نیل به اهداف گردشگری را هموار سازند.

وی با بیان اینکه گردشگری در هر کشوری به نوعی دارای جاذبه‌های گردشگری است،تصریح کرد: این جاذبه‌ها ممکن است منابع طبیعی، مناظر زیبا، تاریخ کهن، بناهای باستانی، آداب و رسوم جالب، هنرهای سنتی و آب و هوای خوب، آبهای معدنی و امثال آنها باشند.

مقامی با بیان اینکه همه کشورها امکان بالقوه ایجاد و بهره‌برداری از صنعت گردشگری را دارند، افزود: باید مسئولان با دقت به طراحی برنامه‌های مناسب و منطبق بر امکانات، اقدام و از آنچه وجود دارد نهایت بهره را ببرند.

توسعه توریسم به توسعه روستای رامه می‌انجامد

‌این کارشناس ارشد توسعه روستایی و توسعه اجتماعی با اشاره به پتانسیل های موجود در روستای رامه،خاطرنشان کرد: توریسم روستایی که با هدف دیدن و بهره مندن شدن از طبیعت و زیبایی‌ها و جاذبه‌های متنوع محیط طبیعی روستاها انجام می‌گیرد، می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه روستایی در روستاهای هدف گردشگری از جمله منطقه رامه، مورد استفاده قرار گیرد، به شرطی که برنامه‌ریزی توریسم روستایی با مشارکت مردم و مدنظر قرار دادن اثرات مثبت و منفی مقوله گردشگری و در نظر گرفتن همه جوانب امر صورت گیرد، چرا که رابطه توریسم با کشاورزی رابطه‌ای متقابل و دو سویه است، یعنی فقط به فعالیت‌های توریستی اعتبار اختصاص داده نشود، بلکه در کنار آن‌ کمک‌های حمایتی نیز از کشاورزی به عمل آورده شود.

وی با اشاره به ضرورت حفظ فرهنگ و سنن مردم روستا،تصریح کرد: در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم روستای منطقه رامه می‌توان گفت که ورود توریسم به روستای رامه نباید باعث هضم و نابودی آداب و رسومی که روستایی به آن افتخار می‌کند و همه تاریخ و فرهنگ‌ وی در آن قرار دارد، شود و فرهنگ شهری که با محیط روستا تناسب ندارد، جایگزین آن شود.

ضعف زیرساخت‌ها و ضعف اقتصادی از دلایل اساسی مهاجرت روستاییان منطقه رامه است

رضا مقامی با اشاره به مهاجرت برخی از روستاییان رامه به شهرهای گرمسار و آرادان و... گفت: بررسی روند مهاجرت‌ از روستاهای منطقه رامه به شهرها و روند شهرنشینی نشان می‌دهد که برخی کمبودهایی چون کمبودها در زمینه امکانات اجتماعی( ضعف زیرساخت‌ها) و درآمد( ضعف اقتصادی) از دلایل اساسی مهاجرت روستاییان منطقه رامه است.

وی ادامه داد: توجه به گردشگری روستایی به عنوان عامل توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و ... از تبدیل شدن روستاهای این منطقه به نواحی فقیر و در حال فرسایش جلوگیری کرده و روح روستا را در کالبد زمان محبوس نمی‌کند. از طرفی روستاهای این منطقه  به لحاظ شرایط اقلیمی و داشتن پتانسیل‌های انسانی و طبیعی ویژه ،می‌توانند به عنوان جاذبه‌های منحصر به فرد مطرح شوند. این کارشناس ارشد توسعه روستایی و توسعه اجتماعی افزود: داشتن فضاهای کالبدی و معماری‌های خاص شرایط جغرافیایی، فرهنگ و آداب و سنن، فعالیت‌های اقتصادی، صنایع دستی، الگوی معیشت به لحاظ انسانی و آب و هوای سالم، سکوت و آرامش، مناظر بکر و متنوع از ویژگی‌های ارزشمندی است که در منطقه رامه حائز اهمیت است.

وی در پایان به پتانسیل های موجود در روستاهای ایران و از جمله روستاهای استان سمنان اشاره کرد و گفت: گردشگری روستایی با توجه به دامنه تقاضا و نیازهای محیط روستایی، رو به توسعه گذاشته و روز به روز بر اهمیت و جاذبه‌های آن افزوده می‌شود و لذا در این راستا شایسته است که مسوولان استان به شناسایی و معرفی روستاهای استان بپردازند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: رامه ، آرادان ، گرمسار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین