کد خبر: ۷۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۸
هزاران کودک آمریکایی به دلیل فقر، مجبور به کار در مزارع دخانیات آمریکا هستند که پاشیدن سموم آفت کشی بر بدن و تأثیر بر تنفسی آن و استفاده از قیچی‌های بزرگ از جمله موارد خطرناک است که سلامتی این کودکان را به ویژه در گرمای تابستان تهدید می‌کند.
ناطقان: حقوق بشر موضوعی است که صرفا بهانه ای شده برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر، در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار کرد: آمریکا کشور ذیصلاحی نیست که بخواهد در حوزه حقوق بشر حرف بزند و کشورهایی مثل ایران را که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این کشور و همپیمانان آن هستند، متهم به نقض حقوق بشر کند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: آمریکا با نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج از قلمرو خود مواجه است و انتشار چنین گزارشاتی در مورد کشورهای دیگر را با هدف انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوق بشری این کشور می‌توان ارزیابی کرد.

وی فقدان دادرسی عادلانه، شکنجه، خشونت، قتل، ناپدیدشدگی اجباری، تبعیض، نژادپرستی، اسلام ستیزی، نسل کشی، نقض گسترده حقوق زنان و کودکان و کارگران، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر سر راه آزادی های مدنی و اجتماعی را بخشی از زنجیره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند که توجه جدی مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشری را به خود می طلبد.

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار رسمی سازمانها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این اخبار  قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این اخبار منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.


وضعیت بد کودکان کار در مزارع "دیده‌بان حقوق بشر – 93/10/30"

دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی، از وضعیت بد بهداشت کودکان شاغل در مزارع آمریکا انتقاد کرد و در خصوص سلامتی آنان ابراز نگرانی کرد.

هزاران کودک آمریکایی به دلیل فقر، مجبور به کار در مزارع دخانیات آمریکا میباشند که پاشیدن سموم آفت کشی بر بدن و تأثیر بر تنفسی آن، و استفاده از قیچیهای بزرگ از جمله موارد خطرناک است که سلامتی این کودکان را به ویژه در گرمای تابستان تهدید می کند و بسیاری از آنان را مریض می‌کند.

این وضع در ایالت ویرجینیا بیشتر به چشم می آید. حکومت محلی این ایالت، هنوز قانون ممنوعیت استخدام کودکان برای کارهای طاقت فرسا را به تصویب نرسانده است.

طی مصاحبه دیدهبان حقوق بشر با ۱۴۱ کودک زیر ۱۸ سال در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، حدود ۷۰ درصد از آنان دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه و یا سردرد شده اند. این گزارش با اشاره به اینکه کودکان نسبت به بزرگسالان در مقابل نیکوتین‌های سمی آسیب پذیر هستند،

وی می افزاید: نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که نیکوتین در جلوگیری از رشد مغز بسیار اثرگذار است. با توجه به اینکه کودکان در حال رشد می باشند، کار در این گونه مزارع برای آنان بسیار نگران کننده می باشد.

دیده بان حقوق بشر با ابراز تأسف از این که در قوانین کار فدرال استخدام کودکان برای کار در ساعت های نامحدود مجاز است، می افزاید: دولتهای محلی نباید منتظر اقدامی قانونی از سوی دولت مرکزی بوده و میبایست هرچه سریعتر قوانینی را در خصوصی غیرمجاز شمردن استخدام کودکان در مزارع دخانیات تصویب کنند.

نقض حقوق دانش آموزان با تصویب قانون جدید حمایت از معلم "آر.تی 93/11/11"

دولت محلی ایالت تگزاس، قصد تصویب لایحه ای را دارد که در آن به معلمان اجازه داده می شود تا با هر وسیلهای دانش آموزان خاطی را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

بر اساسی این لایحه، معلم مجاز است تا در صورت لزوم از ابزارهای مرگبار مانند اسلحه علیه دانش آموزان در دفاع از خود استفاده کند. نکته جالب توجه قانون مذکور این است که تشخیص وضعیت خطر بر عهدہ معلم گذاشته و برای آن هیچ گونه مصداقی تعیین ننمودہ است.

لذا، هر زمان که معلم تشخیص دهد مورد تهدید واقع شده است، میتواند به سمت دانش آموز شلیک کند. این لایحه که "قانون حمایت از معلمان" نام دارد، در صورت قتل یک دانش آموز توسط تگزاس هشتمین ایالت در آمریکا خواهد بود که به معلمان اجازه حمل سلاح در مدرسه و استفاده از آن را خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان مسائل حقوقی و اجتماعی نسبت به تصویب این قانون انتقاد نموده و آن را نقض حقوق دانش آموزان مدرسه با در نظر گرفتن شرایط خود، اجازه حمل سلاح را به معلمین بدهد.

تجاوز جنسی گسترده به کودکان در زندانهای ایالت میشیگان آمریکا "دیترویت – 93/11/12"

 اداره زندانهای ایالت میشیگان آمریکا با طرح یک دعوی از سوی زندانیان زندان های این ایالت روبه رو شده که در آن از قصور و بی توجهی مسئولان، نگهبانان و دیگر کارمندان این زندان ها در جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان زندانی که با افراد بزرگسالی در یک بند هستند، شکایت شده است.

طبق این دادخواست، کودکان زیر ۱۸ سال مجبور می شوند تا با سایر زندانیان و کارکنان زندان روابط جنسی داشته باشند. وکیل این زندانیان طی مصاحبه ای اعلام کرد که مسئولان اداره زندان ها با این اقدام آگاهانه، یک جهنم سوزان را برای افراد نوجوان در زندانهای این ایالت به وجود اورده اند. این مورد، نماد آشکار بی تفاوتی و بیدقتی عامدانه و اگاهانه می باشد.

وی همچنین اظهار نمود با توجه به اینکه شرایط جسمی، روحی و تغذیه ای نوجوانان با افراد بزرگسالی متفاوت است، لذا با زندانی نمودن نوجوانان در زندان های مربوط به افراد بزرگسالی، صدمات جبران ناپذیری به این افراد وارد می شود.

پیش از این نیز و در سال ۲۰۰۹ صدها زن از زندان "واشتنای " همین ایالت طی شکایتی اظهار داشتند که بارها توسط نگهبانان و کارکنان این زندان مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته اند که این ادعای آنان نیز در دادگاه به اثبات رسید.

درخواست لغو قانون یکسان بودن تعقیب کیفری کودکان و بزرگسالان "دیدهبان حقوق بشر – 93/11/30"

دیده بان حقوق بشر از قانون گذاران ایالت فلوریدا خواست تا با تصویب قانونی جدید، از یکسان فرض نمودن کودکان با بزرگسالان در فرایندهای بازپرسی و کیفری جلوگیری به عمل آورند.

"آلبا مورالس"، کارشناسی دیده‌بان حقوق بشر در منطقه آمریکا اظهار نمود: قانون فعلی ایالت فلوریدا به بازپرسان این اجازه را می دهد تا کودکان چهارده سال به بالا را همانند افراد بزرگسال تعقیب و محاکمه، کند.

وی افزود: "افزون بر ۹۸ درصد از کودکان این ایالت بدون هیچ گونه نظارت قضایی، توسط بازپرسان مربوط به بخش بزرگسالان بازجویی می شوند. این شیوه محاکمه، پیامدهای منفی جدی نه تنها بر افراد جوان، بلکه بر کل جامعه دارد.

"تحقیقات اخیر نشان داده است کودکانی که در دادگاه ویژه بزرگسالان محاکمه و در کنار آنان زندانی می شوند، بسیار سریع تر از کودکانی که در زندان های ویژه نوجوانان نگهداری می شوند، مرتکب جرم شده و دست به جرایم سنگین تری می‌زنند.

نامه انتقاد آمیز ۶۱ نهاد حقوق بشری در خصوص کودکان کار " دیده بان حقوق بشر – 94/1/27"

۶۱ نهاد حقوق بشری در آمریکا با ارسال نامه ای سرگشاده به نمایندگان و مقامات دولتی، خواستار اتخاذ تدابیر و قوانینی جهت ایجاد محدودیت در به کارگیری کودکان زیر ۱۸ سال در مزارع تنباکو شدند.

این سازمانها که مرکب از عمیق خود را از وضعیت کودکان و سمومی را که به طور مداوم با آن سروکار دارند، ابراز نموده و از دست اندرکاران خواستند تا این کودکان را از "قانون تنباکو" مستثنی کنند.

در این نامه همچنین با اشاره به اینکه طبق قانون کودکان زیر ۱۸ سال حق خرید سیگار را ندارند، می افزاید: "مایه تعجب است که سیگار خریدن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است، اما کار در مزرعه تنباکو که سبب استنشاق خطرناک ترین ماده سیگار برای ساعتها در طول روز می باشد، برای کودکان ۱۲ ساله ممنوع نیست".

براساس گزارشی که دیدهبان حقوق بشر در سال ۲۰۱۴ منتشر نمود، حدود ۷۵ درصد از کودکان شاغل در مزارع تنباکو از مشکلات تنفسی و گوارشی ناشی از استشمام سموم رنج می برند.

ضرب و شتم وحشیانه دختر 11 ساله توسط پلیس"رویترز-94/5/4"

۶ ماه پس از دستگیری و قتل«اریک گارنر»، نوجوان رنگین پوست توسط پلیس آمریکا، دختر نوجوان ۱۱ سالهای توسط پلیس این کشور مورد حمله قرار گرفت.

بر اساسی این خبر که فیلم ویدئویی آن در فضای مجازی منتشر شده است، یک افسر سفیدپوست پلیسی، دختر ۱۱ ساله کلاس ششمی را به شدت مورد ضرب و جرح قرار داده است.

بر اساسی این ویدئو، پلیسی که با شکایت یک راننده تاکسی از این دختر درخصوصی سرقت گوشی موبایل به محل مراجعه کرده بود، بلافاصله وارد عمل شد و "انجی" را بدون علت بازداشت نمود.

افسر پلیس به جای بازرسی بدنی وی برای یافتن گوشی مفقود شده و یا پرسیدن نام و محل زندگی وی، او را به ان سوی خیابان برد و به شدت مورد ضرب و جرح قرار داد. انجی که به شدت ترسیده بود تلاش کرد تا از خود دفاع کند، اما افسر پلیس با خشونت و بدون توجه به توضیحات او گردن وی را گرفت و او را بر زمین کوبید.

این دختر ۱۱ ساله لاتینی تبار بعد از حمله ان افسر به اداره پلیس منتقل شد و بعد از اینکه کشف شد وی اصلا تلفن همراهی ندارد، او را به والدینشی تحویل دادند. خانواده«انجی» از رفتار پلیس به دادگاه ویژه نیویورک شکایت کردند و در مقابل، آن افسر پلیسی قسم یاد کرد که علت زمین زدن این دختر مقاومت وی در برابر دستگیری و دستبند زدن بوده است؛ مسئله ای که به وضوح می توان خلاف ان را در فیلم مشاهده کرد. خانواده "انجی " می گویند که خشونت این افسر پلیسی آثار مخربی بر روحیه دخترشان گذاشته، تا جایی که وی شبها مدام در خواب گریه می کند و فریاد میزند.
 
آمار تکان دهنده از خشونت علیه کودکان ""راپورتر – 94/7/22"

 سالانه بیش از ۲۰ هزار کودک در ایالات متحده مورد سوء استفاده، آزار و تعرض قرار می گیرند. گفته می شود تعداد این قربانیان بیش از اعداد اعلام شده است، زیرا بسیاری از خشونتها علیه کودکان در ایالات متحده هرگز در جداول آماری قرار نمی گیرند و گزارش‌هایی در این خصوصی وجود ندارد.

گزارشها نشان می دهد تعداد موارد خشونت علیه کودکان در امریکا بیش از میزان سربازانی است که در جنگهای عراق و افغانستان جان خود را از دست دادهاند. همچنین گزارشی یونیسف که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، اعلام می کند در طول یک دهه ۲۰ هزار کودک در امریکا به قتل رسیده اند که به نظر می رسد یکی از اعضای خانواده شان مظنون اصلی قتل هستند.

نباید فراموش کرد که ۲۷ کودک زیر ۱۵ سال هر هفته در امریکا مورد ازار فیزیکی قرار می گیرند که این امار تکان دهنده است. 2.4  کودک از هر ۱۰۰ هزار کودک آمریکایی در سالی میمیرند. مطالعات نشان می دهد مادران عموما کودکان را آزار میدهند و حتی در آمریکا بیشتر قاتلان کودکان، مادران هستند.

در همین حال، نباید از نظر دور داشت که پلیس امریکا قادر نیست پدران و مادران قاتل را کنترل کند. آماری که در سال ۲۰۰۳ در کارولینای شمالی منتشر شده است، نشان میدهد ۸۵ درصد نوزادانی که کشته شده اند به دست مادرانشان به قتل رسیده اند. گفته می شود در هر هفته حداقل ۷ کودک به علت غفلت و سوءاستفاده جان خود را از دست می دهند.

جامعه آمریکا نسبت به خانوادههایی که فرزندان خود را مورد آزار جنسی قرار میدهند، سکوت کرده است.

دستگیری وحشیانه یک دانش آموز دختر "فرانس ۲۴ – 94/8/3"

 دستگیری وحشیانه یک دانش آموز سیاهپوست در کلاس درسی در آمریکا، اعتراضی گروههای حقوق بشری و مردم را برانگیخت. پلیس سفیدپوست آمریکا با خشونت، دختر دانش آموز را از روی صندلی پرتاب کرد. انتشار فیلم از صحنه دستگیری این دانش آموز، خشم کاربران در شبکههای اجتماعی را برانگیخت.

جرم این دانش آموز دختر، کنار نگذاشتن تلفن همراهش بوده است و حتی دانش آموزی که از این رفتار خشونت بار فیلم برداری کرد، به جرم تحویل ندادن تصاویر ضبط شده به مقامات، بازداشت شد.
 
قتل یک کودک در تیراندازی پلیس "اسپاتنیک94/8/17  "

در تیراندازی پلیس آمریکا در ایالت لوئیزیانا، یک کودک آمریکایی کشته شد. کودک ۶ ساله آمریکایی در ایالت لوئیزیانا و در پی درگیری پدرش با پلیس و شلیک گلوله میان دو طرف کشته شد. براساسی گفته منابع پزشکی، "جرمی ماردیس" در اثر اصابت گلوله به سر و سینه اش کشته شد و پدرش نیز جراحتهای شدید برداشته است.

منابع رسمی اعلام کردند که شلیک نیروهای پلیس در شرایطی روی داد که پدر این کودک آمریکایی در تعقیب و گریز با پلیس بود و این کودک نیز در خودرو بود. سالیانه هزاران نفر در آمریکا بر اثر تیراندازی با سلاح گرم کشته و زخمی می شوند.

موج کودکان بی خانمان در آمریکا "الجزیره -1394/8/24"

بر اساسی یک گزارشی جامع، آمریکا با موجی از کودکان بی سرپناه مواجه شده است که این تعداد تا به حال در این کشور بی سابقه بوده است. این گزارشی که توسط مرکز ملی خانوادههای بی سرپرست ارائه شده است، حاکی از بی خانمانی نزدیک به دو و نیم میلیون کودک آمریکایی در سال میلادی گذشته است.

گروه‌های حقوق بشری از نرخ بالای فقر، فقدان خانههای ارزان قیمت، و ازدیاد خشونت خانگی به عنوان عوامل اصلی ازدیاد کودکان بی خانمان در امریکا یاد کردهاند. تعداد این کودکان از سال ۲۰۰۸ میلادی تا سال ۲۰۰۹ به میزان ۸ درصد افزایش داشته است که تاثیر ویرانگری بر امور آموزشی، روانی و توسعه اجتماعی کودکان دارد.

اعتراض به قتل دختر سیاهپوست "سی.ان.ان – 94/9/4"

 صدها تن از شهروندان شهر شیکاگو در اعتراض به قتل یک دختر سیاهپوست توسط یک افسر پلیس سفیدپوست، تظاهراتی را برگزار کردند.

پس از اینکه پلیس شهر شیکاگو نوار ویدئویی را از شلیک یک افسر پلیس به سوی یک دختر ۱۷ ساله به نام "لاکون مکدونالد" منتشر کرد، صدها تن از فعالان اجتماعی و حقوق بشر، تظاهراتی اعتراضی را در شیکاگو برگزار کردند. مک دونالد در اکتبر سال ۲۰۱۴ بر اثر شلیک گلوله افسر پلیس کشته شد.

راهم امانوئل، شهردار شیکاگو، از مردم خواست تا ارامشی خود را حفظ کنند. مردم همزمان با انتشار این ویدئو، به خیابان ریخته و شعار«۱۶ شلیک» را برای یادآوری تعداد شلیک های افسر پلیس به سوی این دختر سر دادند. لاکون مکدونالد، یک دختر نوجوان سایهپوست بود و جیسون ون دایک، افسری که به وی شلیک کرد سفید پوست بود.

قتل دختر نوجوان ۱۷ ساله توسط سه پلیس در تگزاس "دیلی کاسی – 94/10/6"

یک دختر دانش آموز ۱۷ ساله به نام "کریستینا" در مورخ ۲۳ ژانویه ۱۵ ۲۰ پسساں از مراجعه به اداره پلیس و درخواست صحبت با رئیس اداره، توسط سه افسر چهار مرتبه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. پلیس ضمن امتناع از افشای نام افسران قاتل، ادعا کرده است کریستانا با چاقو آنها را تهدید کرده بود.

عمه کریستانا در مصاحبه ای خبری اظهار نمود که کریستانا فقط برای کمک فریاد می زده است و افسران پلیس اصلی ماجرا را مخفی کرده‌اند.

آزار جنسی صدها کودک تحت تکفل نظامیان آمریکا " آسوشیتدپرس-94/10/15"

بر اساس گزارشی وزارت دفاع آمریکا، صدها کودک تحت تکفل خانوادههای سربازان، هر سال قربانی آزار و اذیتهای جنسی هستند. طبق این اطلاعات، آزار و اذیت افراد تحت تکفل نظامیان، معمولاً به دست عضو نظامی مذکر صورت می گیرد و در رتبه بعد، دیگر اعضای خانواده نظامیان مرتکب چنین آزاری می شوند.

نبود شفافیت در روند مسائل حقوقی نیروهای مسلح، یافتن مقیاسی آزار و اذیت جنسی کودکان در خانواده نظامیان را سخت کرده است.

بیش از یک میلیون نفر تحت تکفل نظامیان هستند و پروندههای آزار و اذیت جنسی به نسبت این جمعیت، اندک است؛ اما برای حرفه‌ای که به عزت و نظم خود افتخار می کند،هر پروندہ و اذیت جنسی بسیار ناپسند است. طبق اطلاعات ارائه شده، حداقل ۱۵۸۴ کودک از افراد تحت تکفل نظامیان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

از این تعداد، ۸۴۰ مورد را افراد نظامی مورد آزار و اذیت قرار دادند و ۳۲۲ مورد از افراد تحت تکفل نظامیان را نیز دیگر اعضای خانواده آنان مورد آزار و اذیت قرار دادند. قربانیان، عمدتاً مؤنث بودند.


منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین