کد خبر: ۷۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
کاخ خسرو پرویز در شهرستان مرزی قصرشیرین و در حاشیه شمالی این شهر در طول سال بخصوص تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از سراسر کشورمان است.
ناطقان:این کاخ بر روی تپه ای به ارتفاع هشت متر و در نزدیکی آتشکده چهار قاپی واقع شده و از شاهکارهای دوران ساسانیان است. این بنا که در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد 98 در 285 متر ساخته شده دارای یک ورودی از طریق پلکان 2 طرفه می باشد. در قسمت شرقی این کاخ، تالار ستونی مستطیل شکلی وجود دارد که سقف آن به وسیله طاق های آجری پوشش داده شده و در پشت تالار نیز اتاق گنبددار بزرگی ساخته شده که راه ورود به آن از طریق درگاهیست که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است.

سفره هفت‌سین

در 2 طرف شمال و جنوب اتاق گنبددار، اتاق های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل دسترسی بوده اند. همچنین در پشت اتاق گنبددار، حیاطی مربع شکل با رواق ستون دار قرار دارد که ابعاد آن 27 در 27 متر می باشد که دور اطراف این حیاط ستون دار را اتاق های متعددی فرا گرفته است.

در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می شود. در اطراف این حیاط ها نیز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار گرفته و در قسمت شمالی تراس نیز چندین خانه به صورت یک مجموعه وجود دارد.

مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب در مورد این بنا، اظهار می‌کنند: شعاع برکه آب مصنوعی این کاخ مجلل، چشم ها را خیره می کرد. در طول شرقی و غربی بنا شده و دارای 342 متر طول و در عریض ترین نقطه دارای 178 متر عرض بوده است. در سمت شرقی عمارت پلکانی 2 ردیف وجود دارد که منتهی به ایوانی می شد که 99 متر پهنا داشته است و در این ایوان چند اطاق مسقف طاقی شکل قرار داشته که سه طاق آن مدخل یک دهلیز طولانی را تشکیل می دادند و اطاق های متعدد دیگر هم به این دهلیز راه داشته اند.

این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می زیسته اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می شده است. کاخ مذکور در بوستانی که محیط آن 6000 متر می باشد، بنا شده و در بعضی جاها ایوانش هنوز نمایان است.

با این حال در این نزهتگاه وسیع، امروزه به جز ریشه های درختان خرما و انار چیز دیگر دیده نمی شود. وجه تسمیه شهر قصرشیرین بواسطه همین قصر است که خسروپرویز برای همسرش شیرین ساخت.

همچنین امسال بزرگترین سفره هفت سین جهان در شهر تاریخی قصرشیرین دایر شده که گردشگران و میهمانان نوروزی را به سمت خود فرا می خواند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین