کد خبر: ۷۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
در حالی که تجاوز عربستان به یمن وارد سومین سال خود می شود اما این کشور علاوه بر مواجهه با بحران مواد غذایی، از آثار این جنگ نیز رنج می‌برد. ورود ائتلاف عربستان به این جنگ نیز باعث کشتار بسیاری از غیرنظامیان یمن شده است اما با این وجود کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا علیرغم این کشتار بیرحمانه و انتقادهای گسترده همچنان به فروش سلاح خود به عربستان ادامه می‌دهند.
ناطقان: در حالی که تجاوز عربستان به یمن وارد سومین سال خود می شود اما این کشور علاوه بر مواجهه با بحران مواد غذایی، از آثار این جنگ نیز رنج می‌برد.

ورود ائتلاف عربستان به این جنگ نیز باعث کشتار بسیاری از غیرنظامیان یمن شده است اما با این وجود کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا علیرغم این کشتار بیرحمانه و انتقادهای گسترده همچنان به فروش سلاح خود به عربستان ادامه می‌دهند.


دادخواست‌ها علیه متوقف شدن فروش سلاح انگلیس به عربستان جنبه آشکارتری به خود گرفته و این دادخواست‌ها علاوه بر جنبه‌های غیر اخلاقی، جنبه های قانونی این اقدام را زیر سوال برده‌اند.

از نظر قانونی فروش تسلیحات به عربستان ممنوع است زیرا این سلاح‌ها در جنگ یمن و در عملیاتی به کار می‌رود که نوعی جنایت جنگی به حساب می‌آید.


پیش از این سازمان ملل هشدار داده بود که حدود 12 میلیون نفر از جمعیت یمن در آستانه قحطی قرار دارند و حدود دو سوم از جمعیت این کشور یعنی 19 میلیون نفر نیاز به کمک و پشتیبانی دارند.

یمن که پیش از جنگ نیز با بحران مواد غذایی روبه‌رو بود، در حال حاضر فروش سلاح از سوی آمریکا و انگلیس به عربستان، این بحران را شدیدتر کرده است و تنها کشور انگلیس از آغاز جنگ داخلی در یمن حدود 3.3 میلیارد یورو سلاح به عربستان فروخته است، امیدها برای صلح در این کشور از میان رفته و قراردادهای فروش سلاح به عربستان که پیش از این از سوی دولت اوباما به حالت تعلیق در آمده بود از سوی دولت جدید در آمریکا از سر گرفته شده‌اند.

اعتراضات علیه فروش سلاح به عربستان باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در میان مقامات انگلیس شده و انها از سویی نگران روابط با متحد دیرینه و استراتژیک خود در منطقه هستند و از سویی دیگر انگلیس که در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد، این هدف را دنبال می‌کند که فروش اسلحه را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود قرار دهد.


این در حالی است که حملات هوایی ائتلاف عربستان در یمن مدارس و بیمارستان‌ها و مراسم عروسی را هدف قرار داده و در ابتدایی‌ترین قضاوت‌ها نیز  این اقدام بیرحمانه و محکوم است و در بیشتر موارد نیز به نظر می‌رسد که اینگونه حملات هوایی عمدی بوده است.

در شرایطی که دولت «ترزا می» در صدد افزایش صادرات سلاح بعد از برگزیت است بسیاری از نظرسنجی‌های انجام شده در انگلیس نشان دهنده مخالفت اکثریت مردم انگلیس با صادرات اسلحه است. یک نظرسنجی که به وسیله «کمپین مبارزه با تجارت اسلحه» انجام شده نشان ‌می‌دهد که مردم انگلیس برخلاف دولت این کشور مخالف سرسخت فروش سلاح به کشورهایی هستند که سابقه نقض حقوق بشر و جنایت جنگی از سوی انها وجود دارد


از زمان آغاز جنگ داخلی در یمن و ورود ائتلاف متجاوز عربستان به این جنگ، دولت انگلیس تاکنون 3.3 میلیارد یورو اسلحه به عربستان فروخته  که این محموله تسلیحاتی شامل جنگنده، بمب و موشک است.


ائتلاف متجاوز عربستان از 25 مارس سال 2016 حملات خود به یمن را به بهانه بازگرداندن قدرت به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن و نیر تضعیف نیروهای مردمی انصارالله، آغاز کرده و تاکنون موجب کشته شدن تعداد زیادی از مردم یمن شده است.


منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین