کد خبر: ۷۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
حسن ماسوری اظهار کرد: توریست های اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی با این قطارها به تمام شهرهای کشور که دارای مسیر ریلی هستند مانند تبریز، زنجان، قزوین، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، یزد و کرمان سفر کردند.
ناطقان: جایگاه ایران در خاورمیانه، به عنوان پلی میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا با در اختیار داشتن سیستم حمل و نقل متنوع و گسترده در سطح کشور، از قبیل حمل و نقل هوایی، شبکه حمل و نقل ریلی و بهره گیری از ناوگان حمل و نقل جاده ای، زیرساخت های مناسبی را برای سرمایه گذاری، رشد و ارتقای صنعت گردشگری فراهم آورده است.

در صنعت گردشگری، مسافرت منوط به رفتن از یک مبدا به یک مقصد مشخص است که بدون وسیله حمل و نقل مناسب اساسا قابل انجام نخواهد بود، بنابراین فراهم کردن وسایل حمل و نقل و سیستم جا به جایی مناسب و استاندارد، از مهمترین ارکان توسعه صنعت گردشگری است.

معرفی پتانسیل های صنعت حمل و نقل در گردشگری، چالش های مرتبط با آن و راهکارهایی جهت بهبود آنها، در گفت وگو با "حسن ماسوری" مدیر کل راه آهن و "حسن امجدی" مدیر کل فرودگاه های استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه به بخش هایی از آن اشاره می شود:

مدیرکل اداره راه آهن اصفهان در این خصوص گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر با ورود قطارهای اروپایی به کشور توانستیم حرکت رو به رشدی را در جذب گردشگر خارجی و حتی گردشگر داخلی داشته باشیم، به طوریکه تاکنون سه قطار عقاب طلایی از کشورهای مجارستان، ترکیه و روسیه از مرز جلفا وارد کشور شدند.

حسن ماسوری اظهار کرد: توریست های اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی با این قطارها به تمام شهرهای کشور که دارای مسیر ریلی هستند مانند تبریز، زنجان، قزوین، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، یزد و کرمان سفر کردند.

وی با بیان اینکه این حرکت برای نخستین بار در دو سال اخیر در کشور اجرایی شد، افزود: ورود این قطارها، یک حرکت اثر بخش در گرایش و استقبال گردشگران خارجی از کشور بود، زیرا زمان سیر، یک زمان منطقی و قابل توجیه بود، همچنین قطارها بدون تاخیر وارد و از کشور خارج می شدند و امکانات گردشگری نیز در حد بسیار بالا بود.

مدیرکل راه آهن اصفهان ادامه داد: با توجه به مسایلی که در کشور ترکیه اتفاق افتاد و گردشگران نیز از قبل ثبت نام کرده بودند، قطار عقاب طلایی به دلیل ناامنی در ترکیه نتوانست از مرز این کشور وارد ایران شود، بنابراین قطار نور الرضا تجهیز شد تا بتواند این خدمات را ارایه دهد و خوشبختانه از این قطارها نیز استقبال شد.

زندگی در حال حرکت

ماسوری با بیان اینکه ظرفیت گردشکری در بخش ریلی در مقایسه با سایر بخش های حمل و نقل در دنیا جذابیت ویژه ای دارد، تصریح کرد: زمانی که فرد با قطار سفر می کند، در حالی که زندگی می کند حرکت هم می کند و در عین اینکه استراحت می کند می تواند به شهر دیگر مهاجرت کند که این موضوعات از جذابیت های سفر با قطار است.

وی با بیان اینکه قطارهای عقاب طلایی از امکانات بالایی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: استقبال عمومی از این قطارها در استان اصفهان بی نظیر بود. چون خدمات ایستگاهی رشد کرده و به نظر گردشگران خدمات ایستگاه ها از کیفیت خوبی برخوردار بودند، همچنین مدیریت ترافیک این قطارها به گونه ای عملیاتی شد که در حداقل زمان و بدون تاخیر این قطار به مقصد بعدی می رسید.

ورود بیش از 23 قطار عقاب طلایی به کشور در سال های آینده

مدیرکل راه آهن اصفهان یادآور شد: توریست ها برای 23 تا 30 قطار عقاب طلایی دیگر در آینده ثبت نام کردند که به مرور قرار است وارد کشور شوند، البته اگر مشکلات ترکیه برطرف شود این آمادگی وجود دارد که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

ماسوری با بیان اینکه در سال 2017 پیش بینی شده که مقصد گردشگری ایران رشد چشمگیری داشته باشد، اظهار کرد: امنیت ایران در حوزه خاورمیانه بی نظیر است و این موضوع برای صنعت گردشگری و جذب گردشگر بسیار مهم است، البته در بخش ریلی نیز این آمادگی را داریم که قطارهای داخلی را در بحث توریسم افزایش دهیم و از ظرفیت قطارهای خارجی نیز در این زمینه برخودار شویم.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان حمایت های ویژه ای را در موضوع قطارهای طلایی داشت، گفت: همکاری تیم میراث فرهنگی در زمان ورود قطارها بسیار اثر بخش بود. البته این هماهنگی نباید تنها در بخش حوزه گردشگری باشد، بلکه باید ظرفیت استان در بخش خدمات افزایش پیدا کند تا رغبت پذیری و ماندگاری مسافر در استان بیشتر شود. همچنین ظرفیت هتل ها باید متناسب باشد و کیفیت خدمات افزایش پیدا کند تا علاوه بر اینکه گردشگر خارجی از این ظرفیت ها در مدت بلندتری استفاده می کند گردشگر داخلی نیز بتواند ماندگاری بیشتری در استان داشته باشد.

لزوم تولید ظرفیت های جدید گردشگری

مدیرکل راه آهن اصفهان ادامه داد: اگر تنها به امکانات موجود و سازه ها و بناهای تاریخی اصفهان، اکتفا نکنیم می توانیم امکانات گردشگری جدیدتر و به روزتری را تولید کنیم. باید به امکانات تفریحی مانند پارک ها که بتواند ماندگاری گردشگران را در شهر اصفهان بیشتر کند توجه کنیم، این امر می تواند در جذب گردشگر  اثرگذار باشد، زیرا اگرچه منابع تاریخی برای یک سفر تاثیرگذار است اما تغییر روش و دیدگاه با تلفیق مدرنیته و سنت می تواند اثر مثبتی را در بخش گردشگری کلی داشته باشد، در بخش ریل نیز اگر بتوانیم ارتباطی را میان امکانات و ظرفیت هایی که مقداری با مجموعه استان فاصله دارند ایجاد کنیم، می توان ظرفیت های بهتری را برای جذب گردشگر فراهم کرد.

تجهیز سیستم حمل و نقل ریلی به قطارهای پرسرعت

خطوط ریلی در دنیا در سه بخش قطارهای کندرو، میان رو و قطارهای پرسرعت فعالیت می کند. در ایران قطارهای میان رو تا سرعت 160 کیلومتر وجود دارند، اما قطارهای پرسرعت که بالای 250 کیلومتر در ساعت سرعت دارند تنها در بحث زیرسازی در بخش اصفهان به تهران وجود دارد.

ماسوری با اشاره به بحث زیر سازی قطارهای پرسرعت در مسیر اصفهان- تهران گفت: در بخش زیرسازی کارها در حال انجام است و امیدواریم ظرف دو الی سه سال آینده این خط پرسرعت را در کشور داشته باشیم. زیرا قطارهای پرسرعت برای توریست جذابیت بیشتری دارد و اگر استان های مهم کشور مانند مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و قم را به شبکه های پر سرعت مجهز کنیم این امر می تواند در رغبت پذیری توریسم در بخش ریلی  اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه قطارهای با سرعت 160 کیلومتر در اصفهان وجود دارد، اضافه کرد: خوشبختانه با خط دوم، کل مسیر در استان اصفهان را دو خطه می کنیم که این امر باعث ایجاد ظرفیت جدید و کاهش تاخیر قطارها به حداقل زمان ممکن می شود. امیدواریم در راستای همین خط های دوم، خط های پرسرعت نیز عملیاتی شوند و به زودی شاهد خدمات ریلی در بخش خدمات پر سرعت هم باشیم. زیرا امروز مقداری نسبت به دنیای پیشرفته در بحث قطارهای پر سرعت عقب هستیم، اما در بحث خط میان سرعت تقریبا در سطح لول یو ای سی اتحادیه بین المللی رانندگان دنیا هستیم.

ذائقه فرهنگی ما هنوز تغییر نکرده است

مدیرکل راه آهن اصفهان با بیان اینکه تغییر ذائقه مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مربوط به فرهنگ است، تصریح کرد: هنوز به آن رشد فرهنگی برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی در سفر نرسیده ایم، زیرا سفر معمولا برای کسب آرامش و آسایش است یا اینکه ذائقه فرهنگی ما هنوز تغییر نکرده است و به همین دلیل باید برای افراد جذابیت ایجاد کنیم تا از خودروی شخصی استفاده نکنند و همچنین ترافیک و بار سنگینی را به جاده ها تحمیل نکنند.

ماسوری با بیان اینکه صدا و سیما باید بر روی موضوع استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای استفاده از خودروی شخصی کار کند، افزود: در حال حاضر در اروپا نیز برای مسیرهای بلند و در تعطیلات از خودروهای شخصی و در داخل شهر از وسیله نقلیه عمومی مانند تراموا و قطارهای حومه ای و قطارهای برون شهری استفاده می شود که خوشبختانه اخیرا در رابطه با قطارهای حومه ای نیز فعالیت هایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با ایجاد ایستگاه های مولتی مدال (ایستگاه های ترکیبی بین مترو حومه ای و شبکه بلند ریلی) جذابیت برای مردم ایجاد می شود، گفت: زمانی که قطار پر سرعت بین تهران و اصفهان داشته باشیم می توان انتظار تغییر ذائقه مردم را داشت، زیرا میزان هزینه کرد و زمان در مقایسه با ماشین شخصی کاهش پیدا می کند و گرایش به سمت حمل و نقل ریلی بیشتر می شود.

مدیرکل راه آهن اصفهان با بیان اینکه این نگاه مقداری نیاز به تغییر ذائقه دارد، اظهار کرد: اگر به ترافیک شهری هم نگاه کنیم بیشتر خودروها  تک سرنشین هستند. خودرو وسیله ای برای کارهای اضطراری است، ولی افراد گردش های خیابانی را نیز با خودرو انجام می دهند، در حالی که در دنیا خودروها برای این امر تعریف نشده اند و باید در مردم تغییر ذائقه ایجاد کرد و هم اینکه به سمت واقعی کردن قیمت سوخت حرکت کنیم که مردم بر اساس شرایط تحمیل هزینه کردها گرایش به وسیله نقلیه عمومی داشته باشند و از آن طرف نیز نمی توانیم مردم را الزام به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کنیم بلکه باید ظرفیت های ریلی و جاده ای از نظر کیفی و کمی رشد کند تا بتوانیم شاهد تغییر ذائقه مردم باشیم.

آمادگی پذیرش و راه اندازی دو خط هوایی نسیم و جی در فرودگاه اصفهان

ایران دارای ظرفیت های بسیار بالایی در بخش گردشگری است و به عنوان یکی از بهترین قطب های گردشگری در دنیا مطرح است، اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود، بنابراین باید در تغییر فرهنگ، رفتار و زیر ساخت به گونه ای عمل شود که این ظرفیت ها برای جهانیان جذابیت ویژه ای داشته باشد. خوشبختانه ایران در بعد امنیت توانسته این کار را انجام دهد و امیدواریم در بخش های ریلی، هوایی، دریایی و امکانات رفاهی، خدماتی نیز رشد کند تا استقبال عمومی برای بازدید از اماکن تاریخی کشور افزایش یابد، چون در آینده، اقتصاد کشور نمی تواند وابسته به نفت باشد و باید به سمت ارائه خدمات غیرنفتی حرکت کنیم  و گردشگری و جذب توریسم نیز یکی از این بخش ها است.

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، دروازه اصلی گرشگران داخلی و خارجی به استان اصفهان است. وجود یک سیستم حمل و نقل مناسب برای کارکرد صحیح اقتصاد لازم و دسترسی به حمل ونقل مناسب یک ضرورت برای توسعه اقتصادی در هرکشور است که با برنامه ریزی، سرمایه گذاری، توسعه و بهبود زیرساخت ها می توان در رشد جایگاه گردشگری و توسعه اقتصادی کشور تلاش کرد.

 مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه این فرودگاه برنامه‌هایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، گفت: تمام فعالیت و عملکرد فرودگاه بین المللی شهید بهشتی منطبق با هدف گردشگری است. اهداف کلی فرودگاه اصفهان از جمله بحث ارتقا سطح کیفیت خدمات در راستای  توسعه حوزه گردشگری در حال انجام است و در این راستا می توان به دفتر صدور روادید، دفتر صدور بیمه گردشگران خارجی  و میز راهنمای گردشگران اشاره کرد.

حسن امجدی اظهار کرد: اجرای طرح ارتقاء کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ)، راه اندازی شبکه اینترنت رایگان، ساخت و بهسازی سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها، سیستم سرمایش و گرمایش سالن، افزایش مانیتورهای اعلان پرواز، تعویض روکش های صندلی سالن های پرواز داخلی و خارجی، افزایش گیت های بازرسی ورودی سالن داخلی، راه اندازی دستگاه های شارژ موبایل در قسمت های مختلف سالن، بهبود وضعیت چرخ دستی ها و نوسازی ناوگان تاکسیرانی، راه اندازی خط اتوبوس ویژه فرودگاه از جمله طرح های تحول خدمات فرودگاهی و ارتقای خدمات به مسافران و گردشگران در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بوده است.

وی در خصوص آزادسازی اراضی فرودگاه اصفهان اظهار کرد: مسئولان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین استاندار و نمایندگان استان اصفهان در مجلس در حال مذاکره و پیگیری جهت حل این موضوع هستند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان همچنین با اشاره به ارتقاء سطح پارکینگ هواپیما ادامه داد: مطالعات اولیه جهت توسعه صد درصدی ظرفیت پارک هواپیما در حال انجام است. امیدواریم پس از تکمیل طرح مطالعاتی، تامین اعتبار مناقصه توسعه پارکینگ هواپیما در سال آینده انجام شود.

امجدی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فرودگاه اضافه کرد: مناقصه احداث ساختمان CIP موقت و تکمیل و توسعه ساختمان ترمینال خارجی در حال برگزاری است که از ابتدای سال 96 عملیات ساخت آن انجام می شود. همچنین قرار است در صورت نهایی شدن قرارداد شرکت سرمایه گذاری وینسی فرانسه ترمینال فرودگاه اصفهان با مساحت 25 هزار متر در مرحله اول احداث شود.

وی افزود: فرودگاه اصفهان آمادگی پذیرش و راه اندازی دو خط هوایی نسیم و جی را دارد و از نظر قرار گرفتن توسط شرکت های هواپیمایی استقبال و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار می دهد، همان گونه که در حال حاضر بیس شرکت تابان است و شرکت های مذکور در حال پیگیری مجوزهای مربوطه هستند.

صنعت گردشگری برای کشوری که به درآمدهای نفتی وابستگی دارد، می تواند فرصتی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی باشد. همچنین حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت توریسم است که بدون توجه به زیرساخت های حمل و نقل صنعت گردشگری مفید واقع نخواهد شد و یا با ضعف همراه است که این خود رابطه متقابل گردشگری و حمل و نقل را بیشتر نمایان می سازد و در واقع با نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی، نه تنها هزینه ها تعدیل می‌شود که با کاهش طول سفر در سفرهای ریلی و افزایش ایمنی در سفرهای هوایی، عده بیشتری این وسایل را برای مسافرت خود برمی گزینند؛ البته در این میان، قیمت سوخت نیز نباید از نظر دور بماند.


منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین