کد خبر: ۷۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا فضایی منفی علیه ایران در جهان به وجود آورده‌، به این ترتیب که آنها می خواهند کشورهای مختلف از همکاری با ایران منصرف شوند.
ناطقان: حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص برجام و بدعهدی‌های آمریکا در این رابطه اظهار داشت: برجام یک توافق کلی است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به تحریم‌ها است و متأسفانه در کشور ما فقط به این بخش توجه می‌شود و دیگر ابعاد برجام مغفول مانده، به طور مثال برجام توانسته به پرونده‌سازی‌های بسیار مهم و خطرناک‌ علیه ایران پایان دهد.

وی ادامه داد: این پرونده‌سازی‌ها علیه ایران شامل ۶ قطعنامه تحت فصل ۷ سازمان ملل، ۱۲ قطعنامه شورای حکام و همچنین گزارش ۶۶ صفحه‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت عنوان PMD بوده که همه اینها علیه منافع و امنیت ایران تنظیم شده بودند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این مسائل امنیت ملی ایران را با خطر جدی مواجه کرده بود، چرا که بر اساس مستندات فوق، آنها گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت را علیه ایران صادر کردند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه بخشی از تحریم‌ها علیه ایران به مسئله هسته‌ای مرتبط نبوده که این دسته از تحریم‌های اولیه‌ای هستند که توسط کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا صادر شده بود، گفت: یکسری دیگر از تحریم‌ها هم وجود دارد که به آنها تحریم‌های ثانویه گفته می‌شود که طبق آن، آمریکا از دیگر کشورها خواسته بود که میان همکاری با ایران و یا همکاری با آمریکا، یکی را انتخاب کنند که این تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت ایران، اساس و پایه هسته‌ای داشته است.

وی ادامه داد: برجام این تحریم‌های ثانویه را به طور کامل از میان برداشته و تحریم‌های باقی‌مانده مربوط به مسئله حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برخی دیگر از مسائل و بهانه‌های واهی است که طی این مدت طرف مقابل برای ما درست کرده است که هیچ‌کدام آنها هم مرتبط با مسئله هسته‌ای نیستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بدعهدی‌های آمریکا در مسئله برجام در دو زمینه است؛ یکی اینکه آمریکا متعهد شده که تحریم‌ها را علیه ایران متوقف می‌کند و لغو نمی‌کند؛ این دقایقاً همان چیزی است که در برجام آورده‌اند چرا که آمریکا می‌خواهد این ابزار کنترلی را همچنان در اختیار خود داشته باشد.

بهشتی‌پور تصریح کرد: بدعهدی آمریکا به این صورت است که آنها یکسری تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌هایی نظیر حمایت از تروریسم، آزمایش موشکی و امثال این موارد اعمال کرده اند که از نگاه ما، نقض آشکار برجام محسوب می‌شود چرا که آنها نباید همان تحریم‌های قبلی را به بهانه‌های جدید علیه ما به کار می‌بردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دومین زمینه بدعهدی آمریکایی‌ها آن است که آنها فضایی منفی علیه ایران در جهان به وجود آورده‌اند، به این ترتیب که آنها می خواهند کشورهای مختلف از همکاری با ایران منصرف شوند و این کار را از طریق بانک‌ها و بیمه‌های بزرگ انجام دادند، لذا آن بانک ها، بیمه ها و شرکت های بزرگ هنوز هم حاضر به همکاری و مبادله با ایران نیستند که این هم به نوعی نقض برجام از جانب آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین