کد خبر: ۷۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
آمار بالای ثبت نام کنندگان در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری واکنش برخی از مقام ها و شخصیت های سیاسی کشور را به دنبال داشت که معتقدند این شکل کار متناسب با شان و جایگاه ایران نیست.
ناطقان: سومین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که 638 داوطلب برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.
«حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در یادداشتی با انتقاد از روش کنونی برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: « به نظر نمی‌رسد روشی که برای ثبت‌نام نامزدها اعمال می‌شود مناسب شأن و شخصیت جهانی کشور ما باشد».
بعیدی نژاد در این یادداشت که روز پنجشنبه در صفحه تلگرام و اینستاگرامش منتشر کرد، نوشته است: « در این روزها عرصه ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه به عرصه مضحکه و خنده و طنزهای تلخ و ناراحت‌کننده‌ای تبدیل‌شده است. مردی که کودک خود را برای ثبت‌نام آورده، خانواده‌ای که پدر و مادر به همراهی دو فرزندشان به‌طور جمعی برای ثبت‌نام آمده‌اند، مرد میان‌سالی که تحصیلاتی در سطح چهار ابتدایی دارد و می‌گوید فقط برای خنده آمده‌ام، جوانی که با کمترین سطح تحصیلات از دادن یارانه سالانه صد هزار دلاری برای مبارزه با فقر سخن می‌گوید، خانم طراح لباسی که شهرت خود را عاملی قوی در جلب آراء می‌داند، استادکار بنایی که قصد دارد کار مملکت را مانند کار گچ کاری تمیز و مرتب کند و مردی که مثلاً با انگلیسی صحبت کردن خود با تمسخر به دوربین‌ها لبخند می‌زند. اما این‌ها همه در این پیام سهیم هستند که: آماده‌اند روش ثبت‌نام برای ریاست جمهوری را به سخره بگیرند و با چهره‌سازی‌های عجیب و خاص خودشان در جلوی دوربین‌ها، خود و مردم سیاست زده را با طرح طنزگونه‌ی مسائل مهم کشور به خنده درآورند. و جالب اینجاست که همه هم تأکید می‌کنند که می‌دانند که صلاحیت آنها تایید نخواهد شد.
بله درست است که هیچ‌کس این افراد را جدی نمی‌گیرد اما بی‌شک این صحنه‌ها در سطح شأن و شئون کشور بزرگ ما نیست. فکر نمی‌کنم در جهان امروز کشور دیگری مثل ایران باشد که عرصه ثبت‌نام برای ریاست جمهوری به‌عنوان عالی‌ترین مسؤولیت اجرایی کشور در آن تا این حد تنزل یافته باشد.
تا به‌ حال حدود بیش از سیصد نفر برای ثبت‌نام آمده‌اند که جز تعداد اندکی از آنها، خود نیز کمترین جدیتی در این اقدام ندارند.
این در حالی است که عرصه ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری، عالی‌ترین صحنه‌ی معرفی سیاستمدارانی با علم و تجربه برای فراهم آوردن تضارب اندیشه‌ها و ارائه بهترین برنامه‌ها برای اداره بهتر کشور در یک نظام سیاسی است و انتظار هم این است که نامزدهای ریاست جمهوری علیرغم تفاوت دیدگاه‌های خود نسبت به اولویت‌های کشور، با ثبت‌نام در این انتخابات حضور یک برنامه جدی و موثر را به معرض تصمیم مردم بگذارند.
خُب، امسال هم گذشت اما به نظر نمی‌رسد که روشی که برای ثبت‌نام کاندیداها اعمال می‌شود مناسب شأن و شخصیت جهانی کشور ما باشد. فکر هم نمی‌کنم قانون‌گذار قانون اساسی کشورمان نیز از عبارت اینکه ریاست جمهوری باید از رجال سیاسی و مذهبی کشور باشد، چنین عرصه‌ای را در تصور داشته است.
بنده اطمینان دارم که وزارت محترم کشور و مسؤولین اجرایی برگزاری انتخابات بیش از همه در این روزها در ناراحتی هستند. آنها مانند عرصه ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی نیاز به قوانینی دارند که حد و حدود ثبت‌نام کنندگان را مشخص‌تر تعریف نماید تا این سازوکار مانع شود که صحنه ثبت‌نام انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری به چنین سطحی تنزل نماید.
حتی قانون به خیلی از این افراد که برای ثبت‌نام ریاست جمهوری مراجعه می‌کنند حاضر نیست گواهینامه رانندگی بدهد.»
همچنین محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود با برشمردن برخی از موارد ثبت‌نام در روزهای نخستین این دوره، بازتاب وسیع رسانه‌ای این موارد را موجب توهین به مردم و مردمسالاری نامید.
وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: این که روز اول ثبت نام در انتخابات، فردی با دعوی خدایی و روز دوم، شخصی با ادعای پیامبری ثبت نام کند؛ دیگری بچه اش را برای ثبت نام بیاورد و از عده ای روانپریش، فیلم و عکس تهیه و در رسانه های داخلی و خارجی به عنوان نامزدهای انتخابات منتشر شود، هم توهین به مردم و هم تمسخر مردمسالاری است.
وی افزود: آزادی ثبت نام نباید موجب تبلیغ علیه مردم شود. مسوولان وزارت کشور، شورای نگهبان ورسانه ها باید از این نوع تبلیغات جلوگیری کنند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در واکنش به آمار ثبت نام کنندگان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بر هر صاحب عقلی روشن است که وقتی از رجل سیاسی، مذهبی سخن گفته می شود، قطعا حداقلی از سن و یا معلومات لازم است.
وی که این مطلب را در کانال تلگرامی خود نوشته است، افزود: بررسی آمار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته نشان از افزایش قابل توجه ثبت نام کنندگان دارد. دوره ششم 115 نفر، دوره هفتم 238 نفر، دوره هشتم756 نفر، دوره نهم 1015 نفر، دوره دهم482 و بالاخره دوره یازدهم 686 نفر ثبت نام کردند.
عضو شورای نگهبان ادامه داد: از سوی دیگر اما، تعداد تایید صلاحیت در این ادوار حاکی از آن است که معیارها و شرائط مندرج در اصل یکصد و پانزدهم اجازه تایید صلاحیت زیاد را به شورای نگهبان نمی دهد. لذا تعداد افرادی که در این ادوار واجد صلاحیت شناخته شدند به ترتیب عبارتند از 6، 4، 10، 8، 4 و 8.
کدخدایی نوشت: اکنون این سوال مطرح است چرا برخی از افراد که قطعا واجد شرائط نیستند اقدام به ثبت نام می کنند؟ در پاسخ برخی مدعی هستند چون قانون همه موانع و یا شرائط را ذکر نکرده است تعداد افراد ثبت نام کننده افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: لیکن بر هر صاحب عقلی روشن است که وقتی از رجل سیاسی، مذهبی سخن گفته می شود، قطعا حداقلی از سن و یا معلومات(تحصیلات) لازم است و یا وقتی سن خرید خودرو 18 سال است و یا حداقل سن رای دهندگان 18 سال، بدیهی است که سن انتخاب شوندگان کمتر از 18 سال نمی باشد.
سخنگوی شورای نگهبان معتقد است «قصد قانونگذار این نبوده که همه شرائط و یا موانع بدیهی را ذکر کند، بلکه از طرف دیگر مثلا مقطع سنی خاصی را نمی خواسته از جمله موانع به شمارآورد. این مغالطه رایج می تواند این گونه نیز مطرح شود که مثلا در شرائط قانونی رای دهندگان، عدم جنون شرط شده ولی در شرائط انتخاب شوندگان شرط مشابهی ذکر نشده است! آیا می توان نتیجه گرفت که مجانین نیز می توانند در ثبت نام انتخابات شرکت کنند!؟ بدیهی است که این مغالطه ای آشکار است و پاسخ نیز منفی است.»
کدخدایی اضافه کرد: از این رو باید گفت که شرط سن در شرط مدیر و مدبر بودن مستتر است و شرط سواد در رجل مذهبی، سیاسی بودن.
وی خاطرنشان کرد: لذا به دلیل اعمال جدی شرائط اصل یکصد و پانزدهم از سوی شورای نگهبان، تعداد واجدین شرائط در هر دوره بسیار اندک است و این می تواند در انتخابات پیش رو نیز مبنای بررسی صلاحیت ها باشد.
ثبت نام از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه 22 فروردین ماه آغاز شد و تا 26 فروردین ادامه دارد.
این انتخابات در 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین