کد خبر: ۷۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷
افراسیابی گفت: عوامل مختلفی نظیر اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی،چرای بیش از حد دام، آتش سوزی جنگل ها و برداشت های غیر مجاز از منابع تهدید و تخریب منابع طبیعی را به همراه دارد.
ناطقان: بهمن افراسیابی مدیر کل حفاظت، حمایت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با اشاره به وضعیت حفاظت از منابع طبیعی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و خشکسالی اخیر اثرات نامطلوبی بر پوشش گیاهی و تخریب منابع طبیعی داشته که در این خصوص سازمان جنگل ها در اجرای طرح ها و پروژه ها اثرات تغییرات اقلیمی را لحاظ نموده و همواره تلاش می کند تا از اثرات نامطلوب آن بکاهد.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری بی رویه از عرصه‌های مرتعی یکی دیگر از عوامل تهدید و تخریب است، افزود: بهره برداری بیش از توان سرزمین از قبیل چرای 2.5 برابر ظرفیت مراتع می تواند اثرات نامطلوبی در از بین رفتن پوشش گیاهی و مستعد شدن عرصه ها برای فرسایش  داشته باشد از این رو  مامورین حفاظتی توجه و نظارت مستمری بر کنترل پروانه ها دارند.

افراسیابی با اشاره به برداشت‌های غیر مجاز از منابع جنگلی برای نیاز مصرفی ساکنان مناطق است، گفت: با توجه به سوخت سالانه ۸ میلیون متر مکعب چوب و ۶۰۰ هزارتن بوته از سوی ساکنان مناطق جنگلی و بیابانی برای تامین نیاز مصرفی خود سعی کردیم با جایگزینی انرژی نو از خساراتی که به مراتع وارد می‌شود جلوگیری نماییم.

وی ادامه داد: تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی از دیگر مواردی است که  جنگل های کشور را تهدید می نماید که بدین منظور سازمان با اجرای پروژه هایی از قبیل گشت و مراقبت و همچنین احداث خط حائل بین عرصه های ملی و مستثنیات مانع از تخریب و تصرف می گردد.

مدیر کل حفاظت، حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه آتش سوزی یکی از مشکلات عمده تخریب جنگل‌ها است، عنوان کرد: با توجه به گرم شدن کره زمین حریق در تمامی کشور‌ها اتفاق می‌افتد از این رو به دنبال رصد، پایش و پیش بینی قبل از وقوع هستیم.

به گفته وی طی سه سال اخیر تجهیز ماشین آلات و ادوات، گشت‌های مراقبتی، مشارکت مردم و تخصیص ردیف بودجه‌ای اعتباری مستقل برای مهار آتش سوزی بسیار کارساز بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه خسارت آفات و بیماری ها طی سال های اخیر به منابع طبیعی تشدید یافته، گفت: طی سال های اخیر  برخی آفات و بیماری ها نظیر شپ پره و بیماری بلایت به درختان شمشاد در جنگل های هیرکانی و هجوم پروانه جوانه خوار و سوسک چوبخوار به جنگل های بلوط و زاگرس و همچنین هجوم جانوری بنام تنی و گونه های گیاهی نیمه انگلی به جنگل های ایران تورانی خسارات زیادی وارد کرد که دراین خصوص سازمان با پایش، نظارت و شناسایی مناطق بحرانی اقدامات مدیریتی و اجرایی نسبت به پیشگیری و کنترل آفات و بیماری ها انجام داد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های سازمان در بحث حفاظت بر دو اصل استوار است، اظهار کرد: تمامی واحد‌های ارجایی درون سازمان بایکدیگر مشارکت دارند تا پروژه‌ها اثر بخشی بیشتری داشته باشند ضمن آنکه در طول تاریخ منابع طبیعی به ویژه بعد از انقلاب مردم در احیا بیابان‌ها نقش ویژه‌ای داشتند که بدین منظور طی چند سال اخیر دیدگاه حفاظت حاکمیت به حفاظت مشارکتی تغییر یافت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین