کد خبر: ۷۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
رییس جمهور انتخابات را زمینه ساز افتخار ایران، شادی دوستان و یاس دشمنان دانست و با تاکید بر اینکه مردم را باید به صحنه سرنوشت فراخواند، اظهارداشت: حضور همگان پای صندوق و مشارکت حداکثری توصیه رهبر معظم انقلاب است.
ناطقان: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در نشست با جوانان و نخبگان استان فارس در شیراز  گفت: روزهای سرنوشت ساز در راه است و نباید فراموش کنیم که رسیدن به پیشرفت با عبور از سختی ها و مشکلات است.

روحانی با ابراز خرسندی از اینکه اعضای دولت بار دیگر میهمان مردم فرهنگ دوست و فرهیخته استان فارس و شیرازی ها هستند، گفت: الگوی ما در زندگی و حکومت، زندگی و حکومت پیامبر عظیم الشأن(ص) و امیر المومنین (ع) است.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند اگر ما بحق هستیم باید از خدا بخواهیم و خدا هم مشکلات را حل و فصل می‌کند، اما اراده و حکمت پروردگار بر این است که بار مسئولیت خود را بر دوش بگیریم و این فخری است که خداوند به انسان عطا فرموده است.

روحانی با بیان اینکه عبادت برای تجارت سیره علی (ع) نبود، گفت: مولا علی(ع) فرمودند من به دنبال عبادت تاجرگونه نیستم و پیامبر(ص) به جنگ رفت و در این جنگ‌ها پیروز شد یا شکست خورد و موفقیت های پیامبر در همراهی همه بود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم را باید به صحنه سرنوشت فرا خواند، اظهارداشت:باید در نظر داشت که شکست و پیروزی به دست ما بوده و این ما هستیم که در صحنه سرنوشت، حضور می‌یابیم و مردم را به این صحنه دعوت می‌کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه انتخابات یک امر فردی و یا حتی تنها ملی نیست، گفت:  انتخابات باعث فخر و افتخار ما در جهان و تاریخ  است و تجربه ۹۲ و ۹۴ نشان داد که سرنوشت ما در دست خودمان است. شاید راه امروز از سال ۹۲ کمی هموارتر باشد، چرا که در آن سال، برخی به من می‌گفتند و نامه می‌نوشتند و شک داشتند، چرا وقتی تو زیر و بم نظام را می‌دانی، اما با این حال در انتخابات شرکت‌ کردی و بتوانی رأی بیاوری.

رییس جمهور با طرح این پرسش که آیا پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) که در ایام بعثت ایشان که به عنوان بزرگترین روز تاریخ دنیای اسلام و جشن مسلمانان هستیم، بدون ایثار، حضور و تلاش مردم موفق می‌شد، ادامه داد: پیامبر(ص) زمانی موفق شد که همه آمدند، این قانون الهی است و مسیری است که خداوند برای ما مشخص کرد.

وی  با اشاره به یکی از جلسات هفتگی با مقام معظم رهبری برای ارایه گزارش‌و استماع نکات و منویات ایشان، گفت:‌ حضور همگان پای صندوق و مشارکت حداکثری، توصیه رهبر معظم انقلاب است. این برای سرنوشت و کشور ما بسیار مهم است و هرکس در حد توان خود باید تلاش کند تا همه مردم پای صندوق‌های آراء حاضر شوند و باید برنامه همه کاندیداها را بررسی و مقایسه کنیم و در نهایت تشخیص دهیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند، گفت: اگر چه من به عنوان رییس جمهور مسئول اجرای انتخابات هستم، اما نمی‌خواهم در اموری که قانون به بخش‌هایی واگذار کرده، مداخله کنم و امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تجربه ها را بار دیگر مرور و تصمیماتی که راجع به نحوه مناظره‌های انتخاباتی اتخاذ شده،بررسی کند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: طرفدار شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند.

روحانی با بیان اینکه رقابت و انتقاد خوب بوده و حتی مخالف هم خوب است، ادامه داد: مگر می‌شود در دنیای امروز، حکومتی داشته باشیم که هیچ مخالفی در آن نباشد و انتقاد نیز که جای خود را دارد و همه باید به راحتی و بدون لکنت زبان انتقاد کنند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه در ۴ سال گذشته برخی از دوستان به من می‌گفتند، چرا پاسخ این همه تخریب علیه دولت تدبیر و امید را نمی‌دهید، اظهار داشت: ما در میان همه دوستانمان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یکی از صبورترین افراد در برابر مخالفین می دانم. ایشان صبر، تحمل و گذشت بسیار داشت.

روحانی ادامه داد: در یکی از هفته‌های قبل از ارتحال ایشان در ملاقاتی به بنده گفتند که از صبر تو تعجب می‌کنم و من به ایشان گفتم که شما در میان همه، صبورترین هستید. اما ایشان پاسخ داد که تو تخریب‌ها را می‌بینی و سکوت می‌کنی.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است هر فردی، هر چه خواست گفت و هرکس به رییس جمهور ناروایی می‌داشت و تخریب می‌کرد تا حدی که تشویق هم می‌شد.

روحانی ادامه داد: این خود، نعمت بزرگی برای ما بود و به نظرم تاریخ دنیا قضاوت می‌کند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اظهارات برخی از مقامات کشورهای خارجی در ملاقات‌های خصوصی با ایشان، اظهار داشت: آنها می‌گفتند که تو چگونه با وجود اینکه روزنامه‌ها و صدا و سیما که رسانه‌ای ملی است و علیه شما سخن می‌گوید، کشور را اداره می‌کنید؟

روحانی ادامه داد: این افتخاری برای ماست که کشور ما آزاد است. البته نقد بسیار خوب بوده و تخریب خوب نیست.  دروغ گناه بزرگ و اقدامی خلاف فرهنگ ایرانی است.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: بسیار مهم است در کشوری زندگی می‌کنیم که منتقد، انتقاد و تخریب‌گر، تخریب می‌کند اما در عین حال مردم ما انصافاً بسیار خوب در صحنه بودند و اگر شما در خرداد ۹۲، رأی خود را به صندوق می‌انداختید و کنار می‌رفتید دولت نمی‌توانست راه را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: تشویق، حضور و حمایت مردم بسیار تأثیرگذار بود و امروز، روزی است که شما باید آینده سرنوشت خود را تعیین کنید.در مسیری که شروع کرده‌ایم، نیمه راه طی شده است، برخی برنامه‌ها، تکمیل و برخی برنامه‌ها نیمه کاره است و باید تکمیل شود و برخی مسیرهای سخت نیز باید شروع شود.

رییس‌ جمهور ادامه داد: اعتراف می‌کنم در برخی برنامه‌ها طی دو سال گذشته نتوانسته‌ایم به راه‌حل مناسبی برسیم  که برای معضلات و مشکلات بانک‌ها، دستورالعمل‌هایی صادر کردم و طی دو سال گذشته ماهی یکبار جلسات برگزار شده است.

روحانی افزود: در خصوص مسایل بانک‌ها، نمی‌گویم که هیچ‌چیز تغییر نکرده و طی دو سال قبل بانک‌های ایران به اقتصاد مقاومتی، کمک بسیاری کردند و در مجموع وضعیت بانک‌ها بهتر شده است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: بانک‌ها طی این مدت، ۴۳ درصد تسهیلات بیشتر برای واحدهای تولیدی، در نظر گرفتند و در همین حال به ۲۴ هزار واحد نیمه فعال کشور، تسهیلات لازم را ارایه کردند.

روحانی با بیان اینکه امروز سود بانکی با تسهیلات بانکی، پایین آمده، گفت: اما در عین حال هنوز بانک‌ها، بار سنگینی را در اقتصاد کشور به دوش دارند و باید مشکلات فراوان این بخش را حل و فصل کنیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز در زمینه ایجاد اشتغال در کشور، حرکت‌های خوبی آغاز شده اما همچنان نسبت به وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم، گفت: در سال‌های گذشته با وجود آنکه درآمد نفتی کشور، بسیار خوب بود اما آمار بسیار بدی در زمینه ایجاد اشتغال خالص وجود دارد.

روحانی افزود: در ۵ سال قبل از دولت یازدهم، سالانه کمتر از ۱۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و این برای آن دوره با درآمد نفتی خوب بسیار کم و پایین است.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در آن دوره همزمان با توسعه دانشگاه‌ها بسیاری از جوانان را برای دوره‌ای به تحصیل واداشتند و امروز جوانان تحصیلکرده به عنوان افراد جویای کار هستند، گفت: در سال ۹۵ افراد جویای کار در کشور، یک میلیون و دویست هزار نفر بود که این میزان، تعداد جویای کار در تاریخ کشور، کم‌نظیر است و بار مسئولیت سنگینی را بر دوش ما قرار می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بحق امسال را با نام تولید و اشتغال، نامگذاری کردند، گفت: در سال‌های گذشته سالانه حدود، ۷۰۰ هزار اشتغال در کشور ایجاد شده است که البته همه اینها اشتغال ثابت نیست.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در بعضی از امور پیشرفت داشته‌ایم و در برخی هنوز در نیمه راه هستیم و باید آنها را تکمیل کنیم، گفت: راهش این است که همه دست به دست هم داده و مردم و کارآفرینان را به کار و تلاش تشویق کنیم.

روحانی با اشاره به افتتاح بیمارستان خیریه بوعلی سینا در شیراز و اینکه این بیمارستان با کمک ۶۰ درصدی مردم و خیرین، ساخته شده، گفت: باید مردم را تشویق بکار کرده و در تولید و خدمات به آنها کمک کنیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه یکی از وعده‌هایی که به مردم در ایام انتخابات دادیم کمک به آنها در زمینه سلامت بود، گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران و در این دولت توانستیم همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

روحانی افزود: ایجاد ۲۱ هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم، اقدام بسیار بزرگ و ارزشمندی است و و بیش از یک پنجم تخت های بیمارستانی در دولت یازدهم ایجاد شد.

رییس‌ جمهور ادامه داد: امروز بار هزینه‌های بیمارستانی برای مردم کاهش یافته و بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه قرار دارند و قیمت بسیاری از داروهای خارجی که وارد می‌شده، به نصف تقلیل یافته است و باید این راه و مسیر تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه پیدا کند.

روحانی با اشاره به اینکه ما در تعامل سازنده با دنیا، توانستیم کار بزرگی را به انجام برسانیم که مذاکره با قدرت‌های جهانی،رفع سایه شوم جنگ از سر مردم و نجات مردم از تحریم‌ها، تنها بخشی از این تعامل بوده است، گفت: ما باید با دنیا کار کرده و بازارهای هدف خود را در دنیا به دست آوریم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه به واسطه تحریم‌ها بازار صادرات نفت از ایران، گرفته شده بود و تنها یک میلیون بشکه می‌توانستیم نفت صادر کنیم، گفت: اگر کسی تصور کند که کشوری که چند سال در تحریم بوده را می‌توان ظرف چند ماه مسایلش را حل کرد، اشتباه می‌کند، چرا که باید قدم به قدم حل و فصل شود.

روحانی خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که توانسته‌ایم، بدهی معوقه نسبت به خانواده شهدا و ایثارگران را پرداخت کنیم و تا چند هفته دیگر این بدهی‌ها به طور کامل تسویه خواهد شد و این در حالی است که این بدهی‌ها از سال ۷۶ معوق مانده بود.

رییس‌ جمهور ادامه داد: امروز توانسته‌ایم بازار صادرات نفت را به کشور بازگردانیم و شرایط تولید نفت به قبل از تحریم بازگشته به گونه‌ای که ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید و بیش از ۲ میلیون بشکه صادر می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه پیش از رفع تحریم‌ها میعانات نفتی ما که قادر به فروش آن نبودیم، در کشتی‌ها باقی می‌ماند و اجاره کشتی پرداخت می‌کردیم، گفت: امروز چنین چیزی وجود ندارد  و قدم به قدم حق‌مان را باز می‌ستانیم و این کار بزرگی است که ملت ایران انجام داده است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده بود تا بنادر ما تعطیل شود، افزود: امروز با رفع تحریم‌ها بنادر کشور به راه افتاده و کشتی‌ها با پرچم ایران، می‌توانند کالای ما را صادر کنند.

روحانی با بیان اینکه ما دنبال تعامل سازنده با دنیا بوده و هستیم تا حقوق ملت را بازستانیم، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای خبرگان رهبری فرمودند که کشور در حوزه نفت و گاز نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که باید از سرمایه خارجی هم در این راستا استفاده شود.

رییس‌ جمهور ادامه داد: ما باید سرمایه داخلی و خارجی را وارد میدان کنیم، چرا که ایجاد اشتغال برای جوانان مان و بهره‌برداری از میدان های مشترک با دیگر کشورها، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

روحانی با اشاره به وجود منابع مشترک نفتی ایران با عراق، گفت: با تلاشی که در این دولت صورت گرفته تا پایان سال ۳۰۰ هزار بشکه نفت از منبع مشترک با عراق استخراج می‌کنیم که این باید به ۷۰۰ هزار بشکه برسد و این نیازمند سرمایه‌گذاری است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه سال‌هاست قطر از میدان مشترک گازی با ایران، ۲ برابر ما بهره‌برداری می‌کرد، گفت: با افتتاح فازهای جدید در عسلویه، توانسته‌ایم در برداشت از میدان گازی با قطر برابر شویم.

روحانی تأکید کرد: بحث‌ها و ایام انتخابات باعث می‌شود تا این موضوعات برای مردم روشن شود و آنهایی که شعار می‌دهند بدون اینکه محاسبه پس دهند باید بیایند و جوابگو باشند ما می‌خواهیم از حقوق ملت‌مان دفاع کنیم.

رییس‌ جمهور ادامه داد: باید پاسخ دهند که چرا دو میلیارد دلار پول را در سال ۸۷ که همه می‌توانستند بردارند در دهان اژدها کردند و زمانی که معلوم بود، نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و مشخص بود این پول به خطر می‌افتد این کار را کردند، البته ما پیگیری این موضوع را از قوه قضائیه خواسته‌ایم و امیدواریم که این کار انجام شود.

روحانی ادامه داد: ما در دادگاه بین‌المللی، لایحه‌ای را برای شکایت تنظیم کرده و ان‌شاء‌الله بتوانیم این حق را از آمریکا پس بگیریم، اما جالب است پولها را در اختیار آمریکایی ها گذاشتند و خود را انقلابی می نامند؛ ما را که از آمریکا شکایت کرده ایم تا حقوق ملت را پس بگیریم، به لبخند به دشمن متهم می کنند!

رییس‌ جمهور اظهار داشت: انقلابی کسی است که از حقوق، حیثیت و عزت مردم دفاع می‌کند و دیگری را آزرده خاطر نمی‌سازد. مسلمان کسی است که همه از دست و زبانش در امان باشد.

روحانی ادامه داد: ما باید نسبت به یکدیگر احترام کنیم و نباید تخریب کرده و واقعیت‌ها را تحریف کنیم.

رییس‌ جمهور گفت: ما در تعامل سازنده با جهان به دنبال حقوق ملت، اشتغال برای جوانان و رفاه برای مردم هستیم.

روحانی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند اقدامات دولت تنها باعث شده که وضع مرفهین بهتر شود، گفت: کشاورزی که در سال ۹۱، ۸۸۰ میلیارد تومان پول گندم دریافت کرده، سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان دریافت کرده و این نشان می‌دهد که درآمد کشاورز در سال ۹۵،۱۷ برابر سال ۹۱ شده است. و این در حالی است که حقوق کارمندان، فرهنگیان و بازنشستگان امسال نسبت به ابتدای سال ۹۱، بیش از ۲ برابر شده است. البته این به معنای احقاق همه حقوق نیست.

رییس‌ جمهور ادامه داد: در این دولت هیچ زمانی نبوده که ما حقوق کارمند را کمتر از تورم بالا برده باشیم.

روحانی با بیان اینکه ما در سال ۹۲ به صحنه آمدیم و با آرمان‌ها و برنامه‌هایی در کنار هم بودیم که برخی از آنها اجرایی و عملیاتی شده و برخی در مسیر و بین راه قرار دارد، گفت: ما باید این راه را ادامه دهیم و به کمال برسانیم و بتوانیم شرایط، عزت، خودباوری، پیشرفت اقتصادی، آرامش اجتماعی و امنیت توأم با آزادی را محقق کنیم.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: ما آماده‌ایم تا در یک حرکت بزرگ در اردیبهشت بار دیگر به صحنه بیاییم، «دوباره ایران، دوباره اسلام، دوباره اعتدال، دوباره امید.»
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین