کد خبر: ۷۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
از آن‌جا که سیستم ایمنی بدن کودکان بخوبی بزرگسالان عمل نمی‌کند، برای رشد کودک و همچنین کمک به افزایش مقاومت او در برابر بیماری‌ها، برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم و ضروری‌اند.
 ناطقان: این ویتامین‌ها را می‌توان از منابع طبیعی تامین کرد:
 
۱-روی
بدن برای رشد به روی نیاز دارد، همچنین روی ممکن است بتواند با قوی کردن سیستم ایمنی بدن کودکان جلوی سرماخوردن آنها را بگیرد. مرغ، حبوبات و سرلاک‌های غنی شده صبحانه سرشار از روی هستند.
 
۲-ویتامین A
کودکان برای داشتن بینایی خوب بخصوص در شب‌ها و تشخیص رنگ‌ها به این ویتامین نیاز دارند. این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن آنها را قوی می‌کند. بشقاب کودکتان را پر از هویج و سایر میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ (مانند گرمک و سیب زمینی شیرین کنید) و همچنین لیوان‌هایشان را پر از شیر غنی شده با ویتامین نمایید.
 
۳-ویتامین C
روزانه یک وعده ویتامین C به کودکان برای جلوگیری از عطسه و آبریزش بینی و مبارزه بدنشان با عفونت کمک می‌کند. همچنین ویتامین C برای درمان سریعتر خراشیدگی‌ها مفید است.بادادن یک لیوان آب پرتقال یا بهتر از آن یک عدد پرتقال به کودکان می‌توانید نیاز آنها به ویتامین C را تامین کنید. همچنین سایر میوه‌ها و سبزیجات مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین هم سرشار از این ویتامین هستند.
 
۴-منیزیم
منیزیم یکی از بلاک‌های ساخت سلول را تشکیل می‌دهد و همچنین در تولید انرژی استفاده می‌شود. رژیم غذایی سرشار از منیزیم می‌تواند در بزرگسالی کودکتان قلبی قوی به او بدهد.
 
۵-ویتامین‌های گروه B
کودکان به ویتامین‌های گروه B (B کمپلکس) که شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیت، پانتتونیک اسید، B۶، B۱۲ و بیوتین هستند، برای تولید و استفاده انرژی نیاز دارند. بدون ویتامین B کافی کودکان دچار کم خونی می‌شوند. شما می‌توانید ویتامین‌های گروه B را تقریبا در هر غذایی پیدا کنید. غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات و لبنیات سرشار از ویتامین B هستند.
 
۶-ویتامین D
برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های محکم کودکان به ویتامین D نیاز دارند. ویتامین D به جذب کلسیم مورد نیاز برای ساخت استخوان توسط بدن کمک می‌کند.زمانی‌که آفتاب به پوست می‌تابد پوست شروع به ساختن ویتامین D می‌کند، اما چون برای دریافت این ویتامین D باید در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید می‌تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد. بهتر است به میزان کمی‌از آن استفاده کنید و برای تامین بقیه ویتامین D مورد نیاز کودکتان از منابع جایگزینی مانند شیر غنی شده، حبوبات، ماهی تن یا تخم مرغ استفاده کنید.
 
۷-کلسیم
برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های محکم کودکان به کلسیم نیاز دارند. مصرف کم آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای استخوانی را در بزرگسالی آنها تشدید کند. لبنیات بهترین مکان برای یافتن کلسیم هستند. مصرف روزانه شیر کم‌چرب و ماست می‌تواند به سلامت استخوان کودک شما کمک کند.
 
۸-کولین
هرچند کولین یک ویتامین نیست اما ماده مغذی مهمی‌می‌باشد. سلول‌ها برای شکل گرفتن و سیستم اعصاب برای انتقال پیغام‌های عصبی به آن نیاز دارند. کولین در بدن تولید نمی‌شود پس برای دریافت آن نیاز به خوردن غذاهایی حاوی کولین مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت گوساله، مرغ و بروکلی می‌باشد.
 
۹-آهن
آهن به پمپاژ خون در بدن کمک می‌کند. آهن در بخشی از سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می‌کند قرار دارند. گوشت یکی از منابع غنی آهن است از سایر غذاهای سرشار از آهن، می‌توان به حبوبات، سبزیجات تیره رنگ و غلات غنی شده با آهن اشاره کرد.
 
۱۰-پتاسیم
تقریبا تمام سلول‌ها و اعضای بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارند. پتاسیم همچنین برای فشارخون، حفظ ضربان قلب و عملکرد ماهیچه‌های کودکان مورد نیاز است. موز سرشار از پتاسیم می‌باشد، همچنین شما می‌توانید پتاسیم را در سیب زمینی شیرین، لوبیا سفید، شیر و ماست کم‌چرب بیابید.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین