کد خبر: ۷۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
ورزش کردن و انجام فعالیت های جسمانی همواره می تواند سلامت جسم و روح شما را تضمین کند.
ناطقان: ورزش کردن و انجام فعالیت های جسمانی همواره می تواند سلامت جسم و روح شما را تضمین کند.برخی افراد بر این باورند ورزش کردن تنها بر روی عضلات و استخوان های آن ها تاثیر مثبت می گذارد.این در حالی است که مغز و سیستم عصبی شما هم از این کار سود می برد.

نیازی نیست مدت زمانی زیادی را در طول روز به ورزش کردن اختصاص دهید و تنها با ۳۰ دقیقه انجام تمرینات ورزشی مغز از فواید آن سود خواهد برد. در ادامه با برخی از این فواید بیشتر آشنا می شویم.

بهبود قدرت تصمیم گیری و حل مساله

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ توسط موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد، نشان داد که ورزش کردن نه تنها می تواند سرعت گام های شما را افزایش دهد، بلکه توانایی های تصمیم گیری را به واسطه افزایش مقدار ماده سفید در مغز تقویت می کند. طی این مطالعه مهارت های تصمیم گیری و حل مساله گروهی از افراد مسن که به طور مرتب ورزش می کردند، در مقایسه با گروهی که ورزش نمی کردند، مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران دریافتند شرکت کنندگانی که به طور مرتب تمرینات هوازی انجام داده بودند از یکپارچگی ماده سفید قوی‌تر و سرعت شناختی بهتر برخوردار بودند.

پیشگیری از افسردگی

بسیاری از ما مطالعاتی را خوانده ایم که ادعا می کنند ورزش با نشانه های افسردگی مبارزه می کند، با این وجود، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در نشریه Cell منتشر شد، نشان داد که ورزش در وهله نخست از ابتلا به افسردگی پیشگیری می کند. به گفته پژوهشگران، استرس موجب شکل گیری ماده ای مضر در خون و مغز می شود. اما پروتئینی ویژه که به نام PGC-۱α۱ شناخته می شود می تواند به تجزیه و از بین رفتن این ماده مضر حاصل از استرس کمک کند. خبر خوب این است که این پروتئین به طور طبیعی هنگام ورزش کردن تولید می شود.

افزایش انرژی

در شرایطی که بسیاری از مردم بهانه می آورند که انرژی کافی برای ورزش کردن ندارند، مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ که توسط پژوهشگران دانشگاه جورجیا انجام شد، نشان داد که سطوح پایین تا متوسط فعالیت بدنی به طور معمول انرژی کلی را تقویت می کنند. ورزش سبک اثری ایجاد می کند که بدن و ذهن را تحت تاثیر قرار می دهد و به معنای سطوح افزایش یافته انرژی و کاهش خستگی است.

تقویت اراده

اراده انسان، نیروی درونی برای پرهیز از وسوسه، تا حد زیادی توسط قدرت مغز کنترل می شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ به بررسی اثر مغز بر توانایی ما در پایبندی به اهداف شخصی، حرفه ای و سلامتی پرداخت. در همین راستا، پژوهشگران دریافتند فعالیت های بدنی شامل حرکات کششی کوتاه به طور قابل توجهی اراده شرکت کنندگان که از کودکان تا افراد ۳۵ ساله را شامل می شدند، بهبود بخشیده است.

رشد مغز

مطالعه ای در سال ۲۰۰۶ مدعی شد ورزش کردن می تواند به معنای واقعی کلمه رشد مغز را موجب شود. طی این مطالعه که توسط موسسه ملی سلامت آمریکا منتشر شد، بزرگسالان کم تحرک پس از دنبال کردن رژیم تناسب اندام هوازی برای ۶ شش ماه از فواید رشد مغز بهره‌مند شدند. به گفته پژوهشگران، فعالیت بدنی حجم ماده سفید و ماده خاکستری در مغز را افزایش داد.

ایجاد انعطاف پذیری احساسی به استرس

استرس به شیوه های مختلف انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد ۳۰ دقیقه ورزش روزانه می تواند تفاوت چشمگیری در وضعیت احساسی انسان هنگام استرس ایجاد کند. طی این مطالعه شرکت کنندگان در معرض رویدادی استرس‌زا قرار گرفته و نتایج زیر نظر گرفته شد. نیمی از شرکت کنندگان به طور مرتب ورزش می کردند و نیمی دیگر سبک زندگی کم تحرکی داشتند. نتایج نشان داد آنهایی که ورزش می کردند نگرش مثبت خود را حفظ کرده و چشم انداز احساسی بهتری در مقایسه با گروه کم تحرک ها داشته اند.

کنترل احساسات

اگر نمی توانید کنترل خوبی روی احساسات خود داشته باشید و به ناگاه زیر گریه می زنید، شاید به اندازه کافی ورزش نمی کنید. مطالعه ای در سال ۲۰۰۶ به بررسی آثار ورزش بر کنترل احساسات پرداخت. شرکت کنندگان در این مطالعه طی دو ماه زیر نظر قرار گرفتند، در شرایطی که به طور منظم برنامه ورزشی خود را دنبال می کردند. بنابر ادعای پژوهشگران، حتی ورزش مختصر نیز نتیجه مثبتی در پی داشت و بر الگوهای رفتاری، کنترل احساسی، و استرس احساسی تاثیرگذار بود.

محافظت از قلب و عروق

پزشکان اغلب انجام ورزش را به منظور محافظت از بیماری های مزمن توصیه می کنند. بر همین اساس، جای شگفتی نیست که مطالعات بسیاری درباره فواید ورزش بر سلامت قلب و عروق انجام شده است. ورزش متوسط هم در مردان و هم زنان به طور قابل توجهی می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.
 
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین